SCHOOL ORGANIZATION MANAGING MODEL OF PRIMARY SCHOOLS

Authors

  • Mislenis Nelson Chacón
  • Roberto Doimeadios Martínez Universidad de Holguín
  • Yurima Otero Góngora Universidad de Holguín

Keywords:

management, school organization, organization management

Abstract

This article shows a systemic conception for the design of School Organization Managing of Primary Schools that holds in basic theoretical foundation, which are its premises and holds a bunch of features that must be taken into account for its application. The same presents a system set up by four sub-systems: referential, structural, procedural and organizational, moved by the Group of teaching organization and the process of Work Metrology Management. In the interaction between the components of each sub-system, are determinate qualities, which generates like quality of suitability system of the School Organization Managing Model of Primary Schools.

Author Biographies

Mislenis Nelson Chacón

Especialista en Dirección de Instituciones Educativas del Ministerio de Educación, Licenciada en Educación Primaria. Subdirectora general de Educación en el municipio de Moa, provincia de Holguín.

Roberto Doimeadios Martínez, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias de la Educación, Máster en Dirección, Profesor de Historia de nivel superior. Profesor Auxiliar del Centro de Estudios de Gestión Organizacional, adscrito a la Facultad de Ciencias Empresariales y Administración de la Universidad de Holguín.

Yurima Otero Góngora, Universidad de Holguín

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Máster en Planeamiento, Administración y Supervisión de sistemas educativos, Licenciada en Educación Español-Literatura. Profesora Titular, Metodóloga del Departamento de Grados Científicos, Dirección de Postgrado, Universidad de Holguín.

References

Álvarez, S. A. (2011). Gestión por procesos. Oviedo, España: Ediciones de la Universidad de Oviedo.

Antúnez, S. (1998). Claves para la organización de centros escolares. Barcelona, España: Horsori.

Bolívar, A. (1999). Cómo mejorar los centros educativos. Madrid, España: Síntesis.

Bustillos, C. (1994). La gestión de recursos humanos y la motivación de las personas. En Capital Humano, pp.17-28.

Fernández, M. J., Álvarez, M. y Herrero, E. (2002). La dirección escolar ante los retos del Siglo XXI. Madrid, España: Síntesis.

Fuentes, O. (2002). Características anatomofisiológicas del escolar primario. Selección de temas de Fisiología e Higiene Escolar. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Gairín, J. y Castro, D. (2011). Competencias para el ejercicio de la dirección de instituciones educativas. Reflexiones y experiencias en Iberoamérica. Serie Informes No. 3. Santiago de Chile, Chile: Red de Apoyo a la Gestión Educativa.

Medina, J.P. (2011). El efecto escuela: más allá del aula. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación REICE, 9, (1), 28-45.

Orozco, O. (1994). Determinación de los parámetros de las condiciones higiénico-ambientales del proceso docente-educativo que inciden en la capacidad de trabajo intelectual de los escolares primarios. Tesis de Doctorado para la obtención del grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto Superior Pedagógico Frank País, Santiago de Cuba, Cuba.

Pérez J. C. (2007). Organización escolar: base del diagnóstico, el trabajo metodológico y la evaluación. Curso 63. Congreso Internacional Pedagogía 2007. La Habana, Cuba.

Pérez J. C. Fuentes O. y Requeiro A. R. (2013). Organización escolar. Retos y perspectivas. Curso 8. Congreso Internacional Pedagogía 2013. La Habana, Cuba.

Published

2019-02-17

How to Cite

Nelson Chacón, M. ., Doimeadios Martínez, R., & Otero Góngora, Y. (2019). SCHOOL ORGANIZATION MANAGING MODEL OF PRIMARY SCHOOLS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(6), 127–140. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/836

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)