THE DEVELOP PROFESSIONAL TEACHER: THE IMPACT OF ACTIONS OF INITIAL FORMATION IN THE EDUCATIONAL ONES BEGINNER OF THE UNIVERSITY OF CIEGO DE ÁVILA

Authors

  • Odalia Llerena Companioni Universidad de Ciego de Ávila
  • Mirna Riol Hernández Universidad de Ciego de Ávila
  • Danni Morell Alonso Universidad de Ciego de Ávila

Keywords:

Impact; beginner professional development; novel teacher.

Abstract

At present the education needs to assist to the formation of the human resources because the new century it claims to form educational with the necessary competitions to influence in the integral development of the personality of its students. The reality indicates that the influence of diverse factors: economic, organizational; and even related with the educational university student's social perception, they condition the lack of a clearly defined politics in connection with the formation and the university faculty's improvement, aspect that is even more serious in the case of the professors than they begin in the university teaching. In correspondence with the ideas before exposed we think about to evaluate the impact exercised in the beginner professional development of the educational one of the University of Ciego de Avila for the graduate's program for professors in labor training, what was materialized in a study of multiple cases from a mixed perspective whose scenario was the course Didactic fundaments of the new university. As results of the study it was known that the educational ones beginner they are satisfied with the initial preparation that they receive, although they consider that the same one should be articulated more with the educational practice in their careers, and with tasks characteristic of the scientific investigation, with independence of this say that they have won in independence in the preparation of their classes and increased their participation in scientific events. As tendency these educational ones are guided to the continuity of studies in masters and/or doctorates.

Author Biographies

Odalia Llerena Companioni, Universidad de Ciego de Ávila

Doctora en Ciencias Pedagógicas, profesora del Centro de Estudios Educacionales de la Universidad de Ciego de Ávila, Coordinadora del Diplomado de profesionalización pedagógica del docente universitario novel.

Mirna Riol Hernández, Universidad de Ciego de Ávila

Doctora en Ciencias Pedagógicas, profesora del Centro de Estudios Educacionales de la Universidad de Ciego de Ávila, profesora del Diplomado de profesionalización pedagógica del docente universitario novel.

Danni Morell Alonso, Universidad de Ciego de Ávila

Doctora en Ciencias Pedagógicas, profesora del Centro de Estudios Educacionales de la Universidad de Ciego de Ávila, profesora del Diplomado de profesionalización pedagógica del docente universitario novel

References

Angulo, F. (1999). De la investigación sobre la enseñanza al conocimiento docente. En

A. Pérez Gómez, A. Barquin, J y Angulo Rasco, F. (Eds.), Desarrollo profesional del

docente. Política, investigación y práctica. (pp. 261-319). Madrid: AKAL, Textos.

Bozu, Z.; Canto, P. J. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del

conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de Formación e

Innovación Educativa Universitaria. Vol. 2, Nº 2, pp.87-97.

Concepción, P. (2010). El desarrollo profesional docente del profesorado de la

Universidad de Ciego de Ávila”. Tesis doctoral: Universidad de Granada, España.

Fullan, M. (1991). The new meaning of educational change. Chicago: Teacher College

Press.

Geertz, C. (1987). La interpretación de las culturas. Primera edición publicada en

Barcelona: Gedisa.

Kilpatrick. D.L. (1999). Evaluación de acciones formativas. EPISE: Barcelona.

Lombardo, E; Krzemien, D. (2006). Rol docente universitario y competencias

profesionales en la Licenciatura en Psicología. Revista Semestral da Associação

Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), Volume 10 Número 2

Julho/Dezembro pp. 173-186

Nemiña, R., García, H.; Montero, Mª, (2009). Desarrollo profesional y profesionalización

docente. Perspectivas y problemas. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de

Profesorado, Vol. 13, Núm. 2, agosto-sin mes, pp. 1-13, Universidad de Granada,

España.

Medina, J; Jarauta, B; Urquizu, C. (2005). Evaluación del impacto de la formación del

profesorado universitario novel: un estudio cualitativo. Revista de Investigación

Educativa, Vol. 23, n. º 1, págs. 205-238.

Medina Moya, J. L. (1999). La Pedagogía del Cuidado: saberes y prácticas en la

formación universitaria en Enfermería. Barcelona: Laertes.

Padilla, L.M.; Padilla, R. M. (2003).Competitividad en la formación de recursos

humanos en salud. Rev. Enfermería global, nro. 2, Disponible en

http://revistas.um.es/eglobal/article/view/662. (Consultado 11 de septiembre 2014).

Saravia, M. (2011). Calidad del profesorado: un modelo de competencias académicas.

Barcelona: ICE y Ediciones Octaedro, S.L.

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea.

Zabalza, M.A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y

desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Published

2018-04-07

How to Cite

Llerena Companioni, O. ., Riol Hernández, M., & Morell Alonso, D. (2018). THE DEVELOP PROFESSIONAL TEACHER: THE IMPACT OF ACTIONS OF INITIAL FORMATION IN THE EDUCATIONAL ONES BEGINNER OF THE UNIVERSITY OF CIEGO DE ÁVILA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(2), 243–258. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/764

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.