PERMANENT TRAINING EVALUATION AND HISTORICAL TRENDS IN THE EQUATOR

Authors

  • Kléver García Gallegos
  • Silvia Maribel Barriento Berrezueta
  • Maria Julia Rodríguez Saif

Keywords:

Evaluation; formative evaluation; permanent formative evaluation.

Abstract

The issue of formative evaluation from any spectrum in any country in the
world is of vital importance and even more so if it is expressed as permanent.
Therefore, it is important to determine the historical trend, which accounts for the evolution and changes it has suffered during history in Ecuador. For the
study the history is defined from the year 1826 to the present, it reveals three
very well defined stages, from the purely mercantilist evaluation to the
formative evaluation regarded as the manager of a culture of permanent
improvement. The present research work tribute to the Pedagogical Sciences
conceptualizing the permanent formative evaluation based on the historical
trends detected, in order to respond to the demands that today Higher
Education in the country govern.

Author Biographies

Kléver García Gallegos

Magister en Gerencia de la Educación Abierta. Universidad Nacional de Educación en Ecuador. Aspirante del
doctorado en Ciencias Pedagógicas del Centro de Estudios Pedagógicos (CEPED) “Manuel F. Gran” de la
Universidad de Oriente. Cuba.

Silvia Maribel Barriento Berrezueta

Doctora en Ciencias Pedagógicas por el CeeS de la Universidad de Oriente. Directiva de la Universidad Nacional
de Educación en Ecuador.

Maria Julia Rodríguez Saif

Doctora en Ciencias Jurídicas. Post doctorado en Gestores Científicos de la Educación Superior. Profesora Titular.
Coordinadora de Posgrado del Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente.
Ministerio de Educación Superior. Cuba.

References

Caizatoa, M., & Fernanda, K. (2016). Concepciones y prácticas de evaluación del

aprendizaje en la carrera de pedagogía de la UPS sede Quito. Análisis documental de

los planes de actividades de las asignaturas del área de formación

profesional (Bachelor's thesis).

Donoso, C. D. M. (2009). Ecuador-Perú: evaluación de una década de paz y desarrollo.

Flacso-Sede Ecuador.

Larrea, C. (2006). Hacia una historia ecológica del Ecuador: propuestas para el

debate (Vol. 15). Corporación Editora Nacional.

López Segrera, F. (2008). Tendencias de la educación superior en el mundo y en

América Latina y el Caribe. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

(Campinas), 13(2), (pp. 267-291).

Martínez Rizo, F. (2009). Evaluación formativa en aula y evaluación a gran escala:

hacia un sistema más equilibrado. Revista electrónica de investigación

educativa, 11(2), (pp.1-18).

Pires, S., & Lemaitre, M. J. (2008). Sistemas de acreditación y evaluación de la

educación superior en América Latina y el Caribe. In Conferencia regional de

educación superior.

Ramírez, R., & Minteguiada, A. (2010). Transformaciones en la Educación Superior

Ecuatoriana: Antecedentes y perspectivas futuras como consecuencias de la nueva

constitución política. Revista ESS, 15(1), (pp.129-154).

Víctor, M. y López, P. (2009). Evaluación Formativa y Compartida en Educación

Superior. Madrid, Narcea.

Published

2017-11-03

How to Cite

García Gallegos , K. ., Barriento Berrezueta, S. M., & Rodríguez Saif, M. J. (2017). PERMANENT TRAINING EVALUATION AND HISTORICAL TRENDS IN THE EQUATOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(7), 203–212. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/721

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.