THEORETICAL CONCEPTIONS ON THE FORMATION OF CULTURAL IDENTITY FROM THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF CIVIC EDUCATION

Authors

  • Lianes Cuesta Miñoso Centro Escolar Semi-Internado de Primaria Forjadores del Futuro. Camagüey
  • María Jústiz Guerra Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz
  • Zaida Argilagos Moreira Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz

Keywords:

Values; value formation cultural identity; methodology; teaching learning process.

Abstract

The work presented aims to unveil the results of the study carried out in terms of the formation of cultural identity value from the teaching process of Civic Education in primary education. It aims to specify the fundamental elements related to the formation of identity value from Civic Education. It is emphasized in the theoretical foundation where it is exposed the considerations addressed by the different authors, that from the use of different methods of investigation allowed to approach the term value cultural identity from reaching a more current and cultured perspective. Important references related to the formation of the cultural identity value in primary education are assumed, as well as theoretical conceptions regarding the work of values formation in the school as part of the work with students and with the family. The proposed methodology offers a concrete and practical solution. The generalization of this in the center facilitated a positive impact motivated by the increase in the preparation of the teachers to guide the process of formation of the cultural identity value from the work in the subject Civic Education which contributes to favor this work in the work Patriotic, citizen, and that a correct educational work is achieved.

Author Biographies

Lianes Cuesta Miñoso, Centro Escolar Semi-Internado de Primaria Forjadores del Futuro. Camagüey

Máster en Investigación Educativa. Profesor Asistente. Directora del Centro Escolar Semi-Internado de Primaria Forjadores del Futuro. Camagüey. Cuba

María Jústiz Guerra, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz

Profesora Titular. Profesora Principal. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz. Camagüey. Cuba.

Zaida Argilagos Moreira, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz

Profesora Titular. Decana. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte y Loynaz. Camagüey. Cuba.

References

Arias, M. (2000). La globalización y sus impactos en la cultura y los sistemas educativos. (Material en soporte magnético).

Castro, F. (1996). Discurso pronunciado en la clausura del Segundo Congreso Pioneril._ La Habana: Ed. Política. p2,3

Castro, F. (1998). Los valores que defendemos. Discurso. Editora Política, Ciudad de La Habana, Cuba.

Castro, F. (1999). Una revolución solo puede ser hija de la cultura y las ideas. Conferencia magistral en el Aula Magna de la Universidad Central de Venezuela. Publicaciones del Consejo de Estado. La Habana.

Fabelo, J.R. (2004). “Los valores y sus desafíos actuales” Editorial José Martí. Santiago de Cuba.

Ferrúa, F.A. (2003). Identidad, tradición e ideología en la cultura andina, En: Investigaciones - UNSCH, año 11, Volumen 11, Ayacucho – Perú.

García, M. (2002). Identidad cultural e investigación. La Habana: Centro de investigación y desarrollo de la cultura cubana “Juan Marinello”. 235p.

Loayza, S. (2007). Cuestión de identidad cultural entre los pastores de llamas y alpacas en las comunidades alto andinas de Vinchos, en Revista Electrónica Volveré, Año IV Nº 25.

Zamora, R. (2000). Notas para un estudio de la identidad cultural cubana. Pensamiento y Tradiciones Populares: estudios de identidad cultural cubana y latinoamericana. La Habana: Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Juan Marinello.

Published

2017-08-31

How to Cite

Cuesta Miñoso, . L. ., Jústiz Guerra, M., & Argilagos Moreira, Z. (2017). THEORETICAL CONCEPTIONS ON THE FORMATION OF CULTURAL IDENTITY FROM THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF CIVIC EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(3), 119–136. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/631

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.