THE INVESTIGATION: ITS ROLE IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT AND IN THE PROFESIONALIZATION OF THE UNIVERSITY PROFS

Authors

  • Juan José Fonseca Pérez Centro de Estudios de Didáctica. Universidad de Las Tunas
  • Yalili Yamili Simón Batista Centro de Estudios de Didáctica. Universidad de Las Tunas

Keywords:

investigation, professional, university prof

Abstract

The development of information and communication technologies eases the existence of the current conditions of the globalized world. It is more recognized than the society of information of knowledge is. It imposes the necessity of a new university with the mission of forming an integral man, able to be ahead in time or at least to be prepared for facing in a flexible and pertinent way the quick changes that happens in all ways of life, not only to understand it and to adapt it, but also to transforming it in favor of humanity. Then, the work of the university Profs get complex, this demands them a superior and quicker professional development. Although, the investigation reflected, at this level, an important work in the construction of the new culture, but only developed by an elite, present day tendencies express that this is the Profs' expedite way, of any educational level, to achieve their appropriate professionalization and consequently to be able to offer a professional acting with the quality that the moment demands for. In this work it is carried out a valuation of the role of the investigation in this process that allows acquiring consciousness through the reflection of the certainty of this statement

References

ADDINE FERNÁNDEZ, F. (2006). Modelo de actuación profesional pedagógico. De la teoría a la práctica. Ed: Academia. La Habana. BLANDEZ, J. (1996). La investigación-acción: Un reto para el profesorado. INDE Publicaciones. Barcelona. España. DE MIGUEL DÍAZ, M. (1996). Innovación educativa y desarrollo profesional docente. (Fotocopia) DÍAZ BARRIGA, Á. (1995) La Tarea docente. Una perspectiva didáctica grupal y psicosocial. UNAM. México. FERNÁNDEZ CRUZ, M. (S/F). El desarrollo profesional del docente universitario. Disponible en: FERNANDEZ PÉREZ, M. (1988). La profesionalización del docente. Ed: Escuela Española, S.A. Madrid, España. FERRERES, V. (1992). Proyecto Docente de acceso a cátedra. Universidad Rovira y Virgili. FONSECA PÉREZ, J. J. (2003) El Diseño curricular flexible y abierto: una vía de profesionalización del docente. En Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías “Contexto Educativo” Año V -No. 27. Argentina. Disponible en: http://contexto- educativo.com.ar/2003/3/nota-02.htm. FULLAN, M. (1990): Staff development, innovation, and institutional development. Ed:, En Joyce, B. Ed: Changing school culture through staff development. ASCD. Alejandria, pp. 3-25. GONZÁLEZ MAURA, V. (2007). La Profesionalidad del docente universitario desde una perspectiva humanista de la educación. Universia. Colombia. Disponible en: http://www.universia.net.co. Consultado: [11/04/2009] __________. (2004). El Profesorado universitario: su concepción y formación como modelo de actuación ética y profesional. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/741Gonzaaez258.PDF Consultado: [11/04/2009]

IMBERNÓN, F. (1994). La Formación del profesor. Ediciones Paidos. Barcelona. __________ . (1994). La Formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura de la profesionalización. Ed. Graó. Barcelona.

KEMMIS, S. (1985) El Curriculum: más allá de la teoría de la reproducción. Ediciones Morata, Madrid.

LEÓN BRIZUELA, Y.; DE LA PAZ MONTENEGRO; I. e IGLESIAS AGUILAR, D (2007). El Profesor Docente Universitario en la Nueva Universidad. Disponible en: www.monografias.com Consultado: [11/04/2009]

LOGINOW, N. (2000). Investigación acción. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos10/invex/invex.shtml Consultado: [11/04/2009]

MARCELO, C. (1994). Formación del profesorado para el cambio educativo. PPU. Barcelona.

MEDINA, A. y DOMINGUEZ, Ma. C. (1993) La Formación del profesorado en una sociedad tecnológica. Editorial Cincel. UNED, Madrid.

MCKERNAN, J. (1999). Investigación y currículo. Ed: Morata, Madrid.

ORTÍZ TORRES, E. y MERIÑO SANCHEZ, M (2004). La Profesionalización del docente universitario. En: Revista Pedagogía Universitaria. Vol. 9 No. 5.

__________. (2007). La Profesionalización del docente universitario a través de la investigación didáctica desde un enfoque Interdisciplinar con la psicología. Revista Iberoamericana de Educación. OEI. Disponible en: www.rieoei.org/deloslectores/888Ortiz.PDF

PINE, G. (1981). Colaborative action research. The integration of research And Service. Paper presented at the annual meeting of American Asociation of Colleges for teaching education. Detroit.

RODRIGUEZ ROJO, M. (1997). Hacia una didáctica crítica. Ed: La Muralla, S.A. Madrid.

SÁNCHEZ NÚÑEZ, J. A. (2001). El Desarrollo profesional del docente universitario. En Revista digital Universidades. No. 22 Disponible en: http://www.udual.org/CIDU/Revista/22/DesarrolloProfesional.htm Consultado [15/02/2005]

__________ . (2002). Formación inicial para la docencia universitaria. En Revista digital Iberoamericana de Educación de OEI. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/sanchez.PDF Consultado [15/02/2005] STENHOUSE, L. (1994). Investigación y desarrollo del curriculum. Ed: Morata. Madrid.

Published

2011-07-28

How to Cite

Fonseca Pérez, J. J. ., & Simón Batista, Y. Y. (2011). THE INVESTIGATION: ITS ROLE IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT AND IN THE PROFESIONALIZATION OF THE UNIVERSITY PROFS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 2(3), 105–120. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/57

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.