THE FORMATION OF COMPETITION FOR EDUCATIONAL RESEARCH IN THE EDUCATIVE PROFESSIONALS: PROPOSED STRATEGY

Authors

  • Wilma Ceiro Catasú Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Hilda Elena Manchón Agüero Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Gina Venega Álvarez Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • María Fernanda noname@utc.edu.ec Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Maruja Reynoso Salazar Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Yolanda Paola Defaz Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Keywords:

Educative research; formation; competition; strategies.

Abstract

In implementing the initial investigative training process, the investigative approach that allows students to appropriate the scientific method as an essential way of learning it has not been implemented. This paper proposes a strategy as an alternative to insufficient research competence of teachers in training, which is designed and argues with an incursion into the diversity of learning contexts. The formation and development of competition for educational research is a need to take a critical, reflective and transforming educational reality and to drive the changes needed in the educative environment.

Author Biographies

Wilma Ceiro Catasú, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Master en Ciencias de la Educación. Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. Ecuador.

Hilda Elena Manchón Agüero, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. Ecuador

Gina Venega Álvarez, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Master en Ciencias de la Educación. Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. Ecuador

María Fernanda noname@utc.edu.ec, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Master en Educación Parvularia. Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. Ecuador.

Maruja Reynoso Salazar, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Master en Ciencias de la Educación. Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. Ecuador

Yolanda Paola Defaz, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Master en Ciencias de la Educación. Unidad Académica de Ciencias Administrativas y Humanísticas. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. Ecuador

References

Castellanos, B., Fernández, A.M., Llivina, M., Arencibia, V. & Hernández, R. (2003). Esquema conceptual, referencial y operativo sobre la investigación educativa. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Castellanos, S., Fernández, G.M. & Llivina, L.M.G. (2005). Esquema conceptual referencial y operativo sobre la investigación educativa. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Chirino, M.V. (2004). La investigación en el desempeño profesional pedagógico. In García, G. & Caballero, E. (Eds.), Profesionalidad y práctica pedagógica (pp. 59-146). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Cohen, M.Z., Alexander, G.L., Wyman, J.F., Fahrenwald, N.L., Porock, D., Wurzbach, M.E., Rawl, S.M. & Conn, V.S. (2010). Scientific impact: Opportunity and necessity. Western journal of nursing research, 32 (5), 578-590.

Echevarría, M.C. (2011). Estrategia de gestión de la formación científico investigativa del docente universitario. Universidad de Oriente, Cuba.

Fernández, H.H., Noda, A.V.C., Jover, J.N., Castillo, A.M.S., Sotolongo, B.R. & Gutiérrez, S.S. (2005). Estrategia para la proyección del impacto (1). Revista Cubana de Educación Superior, 81-91.

Mariño, M.A. & Ortiz, E. (2011). La formación de competencias pedagógicas profesionales en estudiantes universitarios. Pedagogía Universitaria, 6 (3).

Núñez, N. & Palacios, P. (2002). Modelo teórico para un programa de capacitación continua de docentes en servicio en educación básica. Lambayeque, Perú.

Ortiz Torres, E.A., Vimontes Garrido, Y.I., & Reyes Fernández, N. (2015). La evaluación del impacto científico en las investigaciones educativas a través de un estudio de caso. Revista electrónica de investigación educativa, 17 (2), 90-100.

Paz, I.M. (2005). El colectivo de año en la orientación educativa a los estudiantes de las carreras pedagógicas. Universidad de Oriente, Cuba.

Plá, R. & Achiong, G. (2007). Concepción didáctica de la formación de competencias profesionales del docente en condiciones de universalización. Cuba: Editor Educación Cubana.

Rodríguez Espinar, S. (2011). Calidad del profesorado: un modelo de competencias académicas. Cuadernos de docencia universitaria 20. Barcelona: Ediciones OCTAEDRO.

Salinas, A.M. & Álvarez, R. (2010). La formación en competencias, un reto para el docente de la licenciatura en intervención educativa en la universidad pedagógica nacional. Universidad 2010. La Habana, Cuba.

Tobón, S. (2007). Lineamientos generales para implementar la evaluación de las competencias en la Universidad de Chile. Santiago de Chile.

Zabalza, M.A. (2010). El trabajo por competencias y los equipos docentes. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 7 (13). http://issuu.com/pucmm/docs/cuadernodepedagogiano13.

Published

2016-03-03

How to Cite

Ceiro Catasú, . W. ., Manchón Agüero, H. E., Venega Álvarez, G., noname@utc.edu.ec, M. F., Reynoso Salazar, M., & Paola Defaz, Y. (2016). THE FORMATION OF COMPETITION FOR EDUCATIONAL RESEARCH IN THE EDUCATIVE PROFESSIONALS: PROPOSED STRATEGY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(1), 213–222. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/467

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.