THE SYSTEMATIZATION OF THE RESULTS OF DIAGNOSIS: A WAY FOR A PROJECTION OF ACTIVITIES IN SERVICE TEACHER’S TRAINNING

Authors

  • Yudmila Labrada García Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba
  • Librada García Leyva Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Santiago de Cuba
  • Adaris Parada Ulloa Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Santiago de Cuba

Keywords:

systematization; diagnosis; permanent formation; professional development.

Abstract

The objective of the investigation is to expose the main ideas about the sistematization process of the results of a diagnosis developed in different moments and contexts, as a way to project the permanent formation of the professor who teaches Geography in the current Junior High School, in order to favour his professional development in the didactic treatment of the contents of the local geography, as a response to the individual necessities of the teachers and in correspondence with the scientists and techniques advantages produced, they are shown, the reasons that allow to justify the scientific problem in to investigation, such as the objective proposed to its solution.

Author Biographies

Yudmila Labrada García , Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba

Licenciada en Educación. Profesora Auxiliar. Profesora de Geografía. Aspirante a doctora en Ciencias Pedagógicas. III Frente Oriental, Santiago de Cuba. Se desempeña como representante de las carreras Biología Geografía y Biología Química del departamento de Ciencias Naturales de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García en este municipio.

Librada García Leyva, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Santiago de Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Profesora de Química del Departamento de Ciencias Naturales de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Santiago de Cuba. Cuba

Adaris Parada Ulloa, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Santiago de Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Decana de la Facultad de Ciencias. Profesora de Geografía del Departamento de Ciencias Naturales de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Santiago de Cuba. Cuba

References

Addine, F. (2004). Didáctica: Teoría y Práctica. La Habana: Ed Pueblo y Educación.

Batista, G. y otros. (2007). Maestría en Ciencias de la Educación: reto a la universalización del postgrado curso Pre evento Pedagogía 2007.

Cortón, B. (2009). La sistematización como método para la validación de los resultados científicos de las investigaciones educativas. Soporte digital.

Cuétara, R. (2004). Hacia una didáctica de la Geografía Local. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana.

Francke, M. y Morgan, M.L. (1995). La sistematización: apuesta por la generación de conocimientos a partir de las experiencias de promoción. En Escuela para el desarrollo. Lima, Perú.

García, L. y otros. (1986): Autoperfeccionamiento Docente y Creatividad. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Jara, O. (1994). Para Sistematizar Experiencias. Alforja, Costa Rica.

Jara, O. y N. González. (2007) ¿Cómo sistematizar experiencias educativas? Curso Pre evento 102. Pedagogía 2007.

Marcano, Y.M. (2011). El desempeño profesional en la labor pedagógica del docente del programa de formación de grado en gestión ambiental. Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana.

Martinic, S. (2005-2006). Sistematización en base al estudio de casos. Versión preliminar del módulo en el Taller: Investigación y Sistematización de Innovaciones educativas.

Pérez, C.E. y otros (2002). Didáctica de la Geografía. Selección de temas. Editorial Pueblo y Educación, La Habana,

Rodríguez del Castillo, M.A. y Addine, F. (2009). Proyecto de investigación: “Evaluación de la Maestría en Ciencias de la Educación con mención en diferentes niveles de educación” ISP EJV. La Habana. Cuba.

Rodríguez, A. y Guelmes, E.L. (2008). Orientaciones para la sistematización de los resultados (experiencia práctica). Centro de Estudios de Ciencias Pedagógicas. Universidad Pedagógica “Félix Varela”.

Tamayo, M.A. y colectivo de autores. (2009). Material Base Curso 3. Tema 4. Módulo 1. Seminario de sistematización de la actividad científica y de la práctica pedagógica (SACPP).

Published

2015-10-08

How to Cite

Labrada García , Y. ., García Leyva, L., & Parada Ulloa, A. (2015). THE SYSTEMATIZATION OF THE RESULTS OF DIAGNOSIS: A WAY FOR A PROJECTION OF ACTIVITIES IN SERVICE TEACHER’S TRAINNING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(3), 153–162. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/387

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.