LEARNING MATHEMATIC PROBLEMS FROM LIFE AND FOR LIFE IN PRIMARY STUDENTS

Authors

  • Rosell Ramón Hidalgo Herrera Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”
  • Orlando Montero Ramírez Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”
  • Yolanda Cruz Proenza Garrido Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero
  • Luis Manuel Leyva Leyva Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”

Keywords:

mathematic problems; education from life; education for life

Abstract

The Students´s integral formation, on the base of the existent educational scenarios, is the challenge that the primary teachers assume at the present time, since it guarantees it to maintain and to perpetuate the Cuban Revolution values, This project is related with the understands working toward the understanding of the reality for the solution of mathematic problems, and its later practical application in the different areas of the student, labor and social life. The objective of this investigation is to improve of the solution of mathematic problems from the structuring and contextualizing of cultural, ideological, political and social thematic that the students will have to face in the future. The validity of the proposal was verified with the use of different methods, procedures and alternative in favor of the application of the proposal for the development of the objective that intends.

Author Biographies

Rosell Ramón Hidalgo Herrera, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”

Máster en Ciencias. Profesor Auxiliar de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero” de Holguín. Cuba. Es aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Orlando Montero Ramírez, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”

Licenciado en Educación. Máster en Ciencias. Profesor Asistente de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero” de Holguín. Cuba. Es aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Yolanda Cruz Proenza Garrido, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero

Profesor Titular de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero” de Holguín. Cuba. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Miembro del Tribunal Oriental Permanente para la Defensa de Tesis Doctorales.

Luis Manuel Leyva Leyva, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”

Profesor Titular de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero” de Holguín. Cuba. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Ballester, S. y Cols (1994). Metodología de la Enseñanza de la Matemática, Tomo II, Editorial Universitaria, México. Ballester, S. y Cols. (1992). Metodología de la Enseñanza de la Matemática, Tomo I, Editorial Pueblo y Educación, Habana, Cuba. Campistrous, L. (1999). “Didáctica y resolución de problemas”, Pedagogía 99, C. Habana., Campistrous, L. A. (1993). Lógica y procedimientos lógicos de aprendizaje. ICCP, La Habana. Campistrous, L. Y Rizo, C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba. Campistrous. L. y C. Rizo. (1999). “Estrategias de resolución de problemas en la escuela”, Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, Vol. 2, nov, México. Capote, M. (2003). “Una estructuración didáctica para la etapa de orientación en la solución de problemas aritméticos con texto en el primer ciclo de la escuela primaria”. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Pinar del Río. Capote, M. (2005). “La etapa de orientación en la solución de problemas aritméticos para la escuela primaria”, Editorial Pueblo y Educación, C. Habana. Cruz R., M. (2002). Estrategia Metacognitiva en la Formulación de Problemas para la Enseñanza de la Matemática. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba. Hernández, H. (1993). Didáctica de la Matemática. Artículos para el Debate, Impresión Ligera, Ecuador. Hernández, H. y Cols. (1997). Un recurso Metacognitivo para Resolución de Problemas en Matemática: el Autocontrol. Ponencia en Pedagogía´97. Ciudad de la Habana, Cuba. Jungk, W. (1982). Conferencias sobre Metodología de la Enseñanza de la Matemática, Tomo 2, primera parte, Editorial Pueblo y Educación, Habana, Cuba Jungk, W. (1983): Conferencias sobre Metodología de la Enseñanza de la Matemática II Primera Parte, Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba. Labarrere, A. (1987). Bases psicopedagógicas de la enseñanza de la solución de problemas matemáticos en la escuela primaria. Editorial Pueblo y Educación, La Habana. Labarrere, A. (1987). La formación de procedimientos generales para la solución de problemas matemáticos en la escuela primaria. Revista Ciencia Pedagógicas # 14, enero – junio, Ciudad de la Habana, Cuba. Labarrere, A. (1988). Cómo enseñar a los alumnos de primaria a resolver problemas. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana, Cuba. Majmutov, M. (1983). La enseñanza problémica, Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba.

MINED (2001): Seminario Nacional para Educadores. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba. Palacio P., J. (1988). Propuesta para una Nueva Estructura en el Tratamiento del Cálculo Diferencial e Integral en la Enseñanza Preuniversitaria en Cuba. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba. Palacio P., J. (2000). Contextualización de Problemas Matemáticos. Impresión Ligera, Holguín, Cuba. Rizo, C. (1989). Sistema de Conocimientos, Hábitos y Habilidades. Su Comprobación. En: III Seminario Nacional del MINED. La Habana, Cuba. Suárez, C. (2004). La identificación de problemas matemáticos en la Educación Primaria. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona. La Habana. Torres, P. (2000). La Enseñanza de la Matemática en Cuba en los Umbrales del Siglo XXI: Logros y Retos. ISP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

Published

2014-09-30

How to Cite

Hidalgo Herrera, R. R. ., Montero Ramírez, O., Proenza Garrido, Y. C., & Leyva Leyva, L. M. (2014). LEARNING MATHEMATIC PROBLEMS FROM LIFE AND FOR LIFE IN PRIMARY STUDENTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(3), 217–228. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/311

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)