INFORMATION MANAGEMENT IN THE PROFESSIONAL TRAINING PROCESS
Keywords:
information management; vocational training; professional abilitiesAbstract
The present work discusses the importance of the information management as well as the essential elements that contributes to the development of the professional ability of information management. The analysis reveals the need of systematic development in the formative process in the meantime the student foments a culture of work based in the knowledge of a set of tools for navigation, searching, the reviewing, processing and socialization information in digital format that supports the graduated in the processes management and the decisions making of the organization from the perspective of the continuous improvement of his capabilities in the academic, labor and research components of the process.
References
Aja, L. (2002). Gestión de información, gestión del conocimiento y gestión de la calidad en las organizaciones. ACIMED, Cuba, 10(5), 14-23.
Alarcón, R. (2008). La nueva universidad cubana. Revista Pedagogía Universitaria, Cuba, XIII (2), 1-24.
AMERICAN ASSOCIATION OF SCHOOL LIBRARIES (AASL). El poder de la información: Los nueve estándares de la competencia en manejo de información. En <http://www.ala.org/acrl/nili/ilit1st.html>, 2002. [consultada 12 diciembre 2010]
AMERICAN ASSOCIATION OF SCHOOL LIBRARIES (AASL). Information literacy standards for students learning. En <http://www.ala.org/aasl/ip_nine.html>, 1998. [consultada 12 diciembre 2010]. ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARY (ACRL). Information literacy competency standards for higher education. En <http://www.ala.org/acrl/ilcomstan.html>, 2000. [consultada 12 diciembre 2010] Bainton, T. (2001). Information literacy and academic libraries: the SCONUL approach. Paper presented at the 67th IFLA Council and General Conference. Bello, R. (2007). El aprendizaje automático en la gestión del conocimiento. Una aplicación en el trabajo universitario. Ponencia presentada en la IX Conferencia Internacional de Ciencias de la Educación., Universidad de Camaguey, Cuba. Benito, F. (1996). “Del dominio de la información a la mejora de la inteligencia: diseño, aplicación y evaluación del programa HEBORI”. Murcia: Universidad, Tesis doctoral, 1996. Doyle. C. S. (1992). Final Report to National on Information Literacy. Estados Unidos: s.n.
Enebral, J. La innovación tecnológica. En línea <http://www.rrhhmagazine.comuoc.edu/dt/20343/index.html>, 2006. [Consultada: 12/12/2011] Fuentes, H., y Álvarez, I. (1998). Dinámica del proceso docente educativo en la educación superior. Santiago de Cuba: CEES Manuel F. Gran. Universidad de Oriente. Cuba, 1998. Gómez, J. y Licea, J. (2002). “La Alfabetización en Información en las Universidades”. Universidades de Murcia y Nacional Autónoma de México. Hurtado, F. (2006). La habilidad procesar datos cuantitativos en la enseñanza de la Matemática de la Secundaria Básica. Universidad de Camagüey. Tesis de Doctorado. Machado, E., et al. (2008). El desarrollo de habilidades investigativas como objetivo educativo en las condiciones de la universalización de la educación superior. Pedagogía Universitaria, Cuba, XIII (1):156-180. MES. Plan de Estudios “D”. Carrera de Economía. Modelo del profesional. La Habana: MES, 2007
Ortoll, E. Gestión del conocimiento y competencia informacional en el puesto de trabajo. En. Universitat Oberta de Catalunya <http://www.uoc.edu/dt/20343/index.html>, 2006. [consultada: 12/12/2010]
Picardo, O. “Pedagogía informacional: enseñar a aprender en la era del conocimiento.” En. Universitat Oberta de Catalunya, <http://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/opicardo0602.html>, 2002. [consultada: 14 de junio 2010]. Ponjuán, G. (2008). Gestión de información: Dimensiones e implementación para el éxito organizacional. Ed. Félix Varela, La Habana, Cuba. Torricella, R., et al. (2008). Infotecnología: la cultura informacional para el trabajo en la Web. Ed. Universitaria, La Habana, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Alina Margarita Nápoles Piñero, Rafael F. Ramírez Varona, Fermín Hurtado Curbelo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.