INFORMATION MANAGEMENT IN THE PROFESSIONAL TRAINING PROCESS

Authors

  • Alina Margarita Nápoles Piñero Escuela Provincial del PCC
  • Rafael F. Ramírez Varona Universidad de Camagüey
  • Fermín Hurtado Curbelo Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí y Pérez”

Keywords:

information management; vocational training; professional abilities

Abstract

The present work discusses the importance of the information management as well as the essential elements that contributes to the development of the professional ability of information management. The analysis reveals the need of systematic development in the formative process in the meantime the student foments a culture of work based in the knowledge of a set of tools for navigation, searching, the reviewing, processing and socialization information in digital format that supports the graduated in the processes management and the decisions making of the organization from the perspective of the continuous improvement of his capabilities in the academic, labor and research components of the process.

Author Biographies

Alina Margarita Nápoles Piñero, Escuela Provincial del PCC

Máster en Ciencias. Docente de la Escuela Provincial del PCC. Camagüey. Cuba

Rafael F. Ramírez Varona, Universidad de Camagüey

Máster en Ciencias. Docente. Universidad de Camagüey. Camagüey. Cuba

Fermín Hurtado Curbelo, Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí y Pérez”

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Docente. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí y Pérez”. Camagüey

References

Aja, L. (2002). Gestión de información, gestión del conocimiento y gestión de la calidad en las organizaciones. ACIMED, Cuba, 10(5), 14-23.

Alarcón, R. (2008). La nueva universidad cubana. Revista Pedagogía Universitaria, Cuba, XIII (2), 1-24.

AMERICAN ASSOCIATION OF SCHOOL LIBRARIES (AASL). El poder de la información: Los nueve estándares de la competencia en manejo de información. En <http://www.ala.org/acrl/nili/ilit1st.html>, 2002. [consultada 12 diciembre 2010]

AMERICAN ASSOCIATION OF SCHOOL LIBRARIES (AASL). Information literacy standards for students learning. En <http://www.ala.org/aasl/ip_nine.html>, 1998. [consultada 12 diciembre 2010]. ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARY (ACRL). Information literacy competency standards for higher education. En <http://www.ala.org/acrl/ilcomstan.html>, 2000. [consultada 12 diciembre 2010] Bainton, T. (2001). Information literacy and academic libraries: the SCONUL approach. Paper presented at the 67th IFLA Council and General Conference. Bello, R. (2007). El aprendizaje automático en la gestión del conocimiento. Una aplicación en el trabajo universitario. Ponencia presentada en la IX Conferencia Internacional de Ciencias de la Educación., Universidad de Camaguey, Cuba. Benito, F. (1996). “Del dominio de la información a la mejora de la inteligencia: diseño, aplicación y evaluación del programa HEBORI”. Murcia: Universidad, Tesis doctoral, 1996. Doyle. C. S. (1992). Final Report to National on Information Literacy. Estados Unidos: s.n.

Enebral, J. La innovación tecnológica. En línea <http://www.rrhhmagazine.comuoc.edu/dt/20343/index.html>, 2006. [Consultada: 12/12/2011] Fuentes, H., y Álvarez, I. (1998). Dinámica del proceso docente educativo en la educación superior. Santiago de Cuba: CEES Manuel F. Gran. Universidad de Oriente. Cuba, 1998. Gómez, J. y Licea, J. (2002). “La Alfabetización en Información en las Universidades”. Universidades de Murcia y Nacional Autónoma de México. Hurtado, F. (2006). La habilidad procesar datos cuantitativos en la enseñanza de la Matemática de la Secundaria Básica. Universidad de Camagüey. Tesis de Doctorado. Machado, E., et al. (2008). El desarrollo de habilidades investigativas como objetivo educativo en las condiciones de la universalización de la educación superior. Pedagogía Universitaria, Cuba, XIII (1):156-180. MES. Plan de Estudios “D”. Carrera de Economía. Modelo del profesional. La Habana: MES, 2007

Ortoll, E. Gestión del conocimiento y competencia informacional en el puesto de trabajo. En. Universitat Oberta de Catalunya <http://www.uoc.edu/dt/20343/index.html>, 2006. [consultada: 12/12/2010]

Picardo, O. “Pedagogía informacional: enseñar a aprender en la era del conocimiento.” En. Universitat Oberta de Catalunya, <http://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/opicardo0602.html>, 2002. [consultada: 14 de junio 2010]. Ponjuán, G. (2008). Gestión de información: Dimensiones e implementación para el éxito organizacional. Ed. Félix Varela, La Habana, Cuba. Torricella, R., et al. (2008). Infotecnología: la cultura informacional para el trabajo en la Web. Ed. Universitaria, La Habana, Cuba.

Published

2014-09-30

How to Cite

Nápoles Piñero, A. M. ., Ramírez Varona, R. F., & Hurtado Curbelo, F. (2014). INFORMATION MANAGEMENT IN THE PROFESSIONAL TRAINING PROCESS . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(3), 177–188. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/307

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.