THE ATTENTION TO THE DIVERSITY AND THE ATTAINMENT OF POSSIBILITIES FOR ALL IN THE PROCESS OF APPRENTICESHIP TEACHING

Authors

  • Tania Zamora Reytor Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío
  • Xiomara Sánchez Batista Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío

Keywords:

Diversity; opportunity; possibility; teaching and learning.

Abstract

In the Cuban educational system, the task to convert opportunities for all, departing of the lacks and potentialities of everyone, it is not always understood the way it is, a commitment with the society. In this material, the authors try to explain the inescapable relation that it is establish between the attention to diversity and the need to convert the opportunities the student have in possibilities of preparation for all. It is developed departing of the elements that from the philosophical viewpoint serve as foundation to so noble aspiration, to achieve that students on the base of their capacities be able to convert the opportunities that the state offers in the role played by the school in possibilities of preparation for all, so that pupils reach a level of development much and more better with the guide of a responsible and committed teacher with the task. The material gathers important elements that from the psychological and didactic order, they must constitute support for any work developed with such purpose.

Author Biographies

Tania Zamora Reytor , Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Ciencias de la Educación. Licenciada en Educación en Matemática. Directora de la Filial Pedagógica Municipal de Campechuela. Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo. Granma. Cuba.

Xiomara Sánchez Batista, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Ciencias de la Educación. Licenciada en Educación Especial con más de 15 años en el sector y 8 en la Educación Superior.

References

Hart, A. (2001) En: presentación a la edición cubana del texto Pedagogía y Diversidad. Ciudad de La Habana: Editorial Abril.

López Machín, R. (2005). Igualdad de oportunidades para todos en el sistema educativo. CD-ROM. En: Maestría en Ciencias de la Educación. Material complementario del Curso de Problemas actuales de la educación. Orudzhex, Z. (1978). La Dialéctica como sistema. Ciudad de la Habana: Editorial de Ciencias Sociales. Reinoso Capiro, C. (2002). El proceso Enseñanza-Aprendizaje desarrollador y la comunicación interpersonal en el trabajo en colaboración. En: Colectivo de autores Comunicación Educativa.(pp. 167- 183). C. Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación Silvestre M, Zilberstein J. Hacia una Didáctica desarrolladora. 1ra. Ed. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación; 2002. Talízina N. Psicología de la Enseñanza. 1ra. Ed. Moscú, Unión Soviética: Editorial Progreso; 1988. Zilberstein, J y Silvestre, M. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2014-03-28

How to Cite

Zamora Reytor , . T. ., & Sánchez Batista, X. (2014). THE ATTENTION TO THE DIVERSITY AND THE ATTAINMENT OF POSSIBILITIES FOR ALL IN THE PROCESS OF APPRENTICESHIP TEACHING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(1), 241–254. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/271

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.