FORMATION AND DEVELOPMENT OF A SYSTEMATIC CULTURE OF PHYSICAL EXERCISES PRACTICE FOR LIFE
Keywords:
physical exercise; physical culture; integral healthAbstract
Starting from the analysis of the programs for the teaching of Physical Education, its objectives, conditions and current demands in the professional´s comprehensive formation, as well as the results of the interviews carried out in 47 students and 12 Agronomy professionals; considering the criteria of the Physical Education staff, it is suggested to carry out educational actions sustained in a model that involves individual expectations, social demands and the context in which the future agricultural engineer will perform. From the results obtained, educative and methodological procedures were applied to contribute to the formation and development of a culture based on the physical exercise systematic practice in these students, that help them follow healthy habits and lifestyles and achieve independence in their self management from the physical and aesthetic points of view towards a comprehensive health.
References
Addine, F; González A. (2002) Principios para la dirección del proceso pedagógico. En Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. La Habana. Castro Ruz, F. (1977) Discurso pronunciado en la inauguración de la EIDE ¨Mártires de Barbados¨. Ciudad de la Habana. Forteza, A; y Ranzola, A. (1988) Bases metodológicas del entrenamiento deportivo. Editorial Científico Técnica .Ciudad de La Habana. Fuentes, H. (1996) Dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje, Santiago de Cuba, Centros de estudios Manuel Grant. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba. Fuentes, H. (2002) La Didáctica como Ciencia Social. En: Aproximación a la Didáctica de la Educación Superior desde una concepción Holístico Configuracional. CEES “Manuel F. Gran” Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Fuentes, H. (2003) Las competencias profesionales como configuración didáctica, expresión de cualidades de los profesionales. CEES “Manuel F. Gran” Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Fuentes, H; Álvarez, I. (1998). Dinámica del proceso docente educativo en la Educación Superior. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba: CEES “Manuel F. Gran”. Harre, D. (1987) Teoría y Metodología del entrenamiento deportivo. Editorial Científico Técnica. Ciudad de La Habana. Klinberg, L. (1978). Introducción a la Didáctica General, Editorial Pueblo y Educación, La Habana. López Rodríguez, A. (2003) El proceso enseñanza aprendizaje en educación física. Hacia un enfoque integral físico educativo. La Habana, Editorial Deportes. 143 p. López, A; Vega, C. (1990) La clase de Educación Física. Actualidad y perspectiva. Una propuesta cubana. Ediciones deportivas latinoamericanas. Pérez, L; Vitalia, M. (2004) Yoga: para un régimen de vida sano. Editorial Científico –Técnica. Cuba. Popov, S.N. (1988) La Cultura Física terapéutica. Editorial Pueblo y Educación Ciudad de La Habana. Cuba. Rubalcaba Ordaz, L; Canetti Fernández, S. (1989) Salud vs Sedentarismo. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. Ruiz Aguilera, A. y otros. (1985a) Metodología de la enseñanza de la Educación Física. Tomo I. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana, Ruiz Aguilera, Ariel y otros. (1985b) Metodología de la enseñanza de la Educación Física". Tomo II. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Santiago Eugenio Peribáñez Elizondo, Bernardo Jeffers Duarte, Manuel Mayo Marrero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.