Methodology for the professional training of the mid-level technician in Agronomy in the context of the diversity of projects

Authors

  • María Cristina Castillo Castro Dirección General de Educación Jobabo
  • Luis Téllez Lazo Universidad de Las Tunas https://orcid.org/0000-0001-6712-8269
  • José Alberto Rogers Gómez Universidad de Las Tunas

Keywords:

Training, Technical Education, Projects, Context

Abstract

As part of the III improvement, Technical and Professional Education has the mission of training the qualified workforce with a variety of forms of organization for its development, that is why, it is determined as a research problem: deficiencies in the professional training of the middle technician in Agronomy; for its solution the objective is presented: to develop a methodology for the professional training of the middle technician of Agronomy in the context of the diversity of projects, which considers the expansion of the relationships labor entity - polytechnic center and the use of different contexts to carry out the training through 5 stages and 12 procedures; to contribute to the practical application of the theoretical knowledge learned for the solution to professional problems in their workplace. Which brought with it the use of methods such as the structural functional systemic, modeling, observation, survey and interview

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Cristina Castillo Castro, Dirección General de Educación Jobabo

Licenciada en Educación, especialidad Primaria. Máster en Ciencias de la Educación. Metodológa de la Dirección General de Educación Jobabo

Luis Téllez Lazo, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Eléctrica. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas.

José Alberto Rogers Gómez, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Informática. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

References

Alonso, L.A., Cruz, M.A. y Ronquillo, L.E. (2022). Enseñanza-aprendizaje profesional para formar trabajadores competentes. Manta – Manabí –Ecuador: Libro Mundo. (pp. 24-25)

Añorga, J. (1996). La Educación Avanzada: ¿Mito o realidad? La Habana: ISP “Enrique José Varona”, 1996. -- (Edición digital).

Barly, L. (2013). La superación pedagógica del tutor de la práctica preprofesional del Técnico Medio en la especialidad Electricidad. [Tesis doctoral], Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas.

Centro Europeo de posgrados y empresas. CEUPE. (2021). ¿Qué es capacitación profesional?. https://www.ceupe.com>blog>ca.

Gaceta Oficial Extraordinaria No. 29. (2013). Ley No. 116, Código de Trabajo, Habana. Cuba.

(pp. 6-7).

López Falcón, A. (2021). Los tipos de resultados de investigación en las ciencias de la educación. Revista Conrado, 17(S3), 56-61.

Mena, M., Keeling, M. y Pérez, L. (2019). Sistematización científica pedagógica de la contribución de los educadores desde la producción intelectual. Revista Atenas. 1(45), 129 – 144. Recuperado de http://atenas.mes.edu.cu.

Ministerio de Educación de Cuba (MINED). (2024). Indicaciones metodológicas para el III perfeccionamiento en la Educación Técnico y profesional. La Habana.

Pérez, N. (2011). Metodología para la instrumentación del adiestramiento laboral del Bachiller Técnico en Agronomía. [Tesis doctoral], Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas.

Rogers, J.A. (2020). La formación tecnológica en los estudiantes de la carrera licenciatura en educación informática desde la disciplina formación laboral investigativa. [Tesis doctoral], Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas.

Salgado, J. A. (2015). Metodología para la capacitación técnica en la formación continua del profesional de nivel medio en Informática mediante la Educación a Distancia. [Tesis doctoral], Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey, Las Tunas.

Valledor, R. (2005). Metodología de la investigación educacional. Órgano Editor. Educación Cubana. La Habana. Cuba.

Published

2025-07-22

How to Cite

Castillo Castro, M. C., Téllez Lazo, L., & Rogers Gómez, J. A. (2025). Methodology for the professional training of the mid-level technician in Agronomy in the context of the diversity of projects. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(3), 217–236. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2258

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>