The training of the university student for the treatment of the contents of the multigrade school

Authors

  • Yoandi Salas Suárez Universidad de Holguín
  • Onaida Calzadilla González Universidad de Holguín
  • Dora Caridad Peña Infante Universidad de Holguín

Keywords:

training, teaching-learning process, contents, multigrade school

Abstract

The training of the university student for the treatment of the contents of the multigrade school constitute a necessity for training of the university student to prepare them different learning situations in the primary school for the attention in this schoolchildren. The article argues a methodological procedure for the treatment of the contents of the multigrade school in the bachelor´s degree in Primary Education, this procedure is the results of the theoretical systematization of the professors oh this career and the application of empirical methods and techniques that demonstrate the need for its use in the teaching-learning process.

Author Biographies

Onaida Calzadilla González, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Facultad de Ciencias de la Educación.

Dora Caridad Peña Infante, Universidad de Holguín

Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Facultad de Ciencias de la Educación.

References

Cruz, E., Marrero, H. y Alcina, M. (2018). Consideraciones sobre planificación de clases en las condiciones del grupo clase multigrado para favorecer la formación inicial. Revista Luz, 18(2), 65-76.

De la Vega, L. F. (2020). Docencia en Aulas Multigrado: Claves para la Calidad Educativa y el Desarrollo Profesional Docente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(2), 153-175. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000200153

Escudero, J. M., González, M. T. y Rodríguez, M.J. (2018). Los contenidos de la formación continuada del profesorado: ¿Qué docentes se están formando? Revista Educación XX1, 21(1), 157-180. http://doi: 10.5944/educXX1.15807

Galván Mora, L. R. y Espinosa Gerónimo, L. (2017). Diversidad y prioridades educativas en escuelas multigrado. Sinéctica 49.

Gell Labañino, A. y Guilarte Columbié, H. (2005). La formación inicial y permanente del maestro rural. Perspectivas desde la Universalización. En Pedagogía 2005. MINED. La Habana. Cuba.

González, A. L., Becerra, M. E., y Moreno, J. (2021). La enseñanza y el aprendizaje en las escuelas primarias multigrado en México y Colombia. Revista Conrado, 17(79), 351-359. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/issue/view/59

Mejía, F., Argándar, E., Arruti, M., Olvera, A. y Estrada, M. del Mar. (2016). Programa de Aprendizaje en Multigrado: una experiencia de mejora educativa en el estado de Puebla. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 46(3), 111-135. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27047597005

Peirano, C., Puni Estévez, S. y Astorga, M. I. (2015). Educación rural: oportunidades para la innovación. Cuadernos de Investigación Educativa, 6(1), 53-70.

Peña, D. C., Martínez, M. e Ibáñez, A. L. (2020). La formación del maestro para la concepción de la clase en grupos multigrado. Revista Luz, 19(1), 14-22.

Pino, F. y Tapia, R. (2003). Procedimientos metodológicos para definir áreas de uso residencial en el medio rural. Revista INVI, 18(48), 9-22.

Rico, P., Santos, E. M. y Martín-Viaña, V. (2008). Exigencias del Modelo de escuela primaria para la dirección por el maestro de los procesos de educación y aprendizaje. Pueblo y Educación.

Romero, E., Sánchez, A. y Aguiar, G. (2022). Talleres teatrales para el desarrollo de la narración oral en escolares de la escuelaprimaria. Revista EduSol, 22(78), 2-10.

Santos, L. E. (2016). Aulas multigrado y circulación de los saberes: Especificidades didácticas de la escuela rural. Revista Currículum y formación del profesorado. 15(2), 2-91.

Santos, L. E. (2020). Didáctica multigrado: Algunas claves conceptuales para una pedagogía de la diversidad. https://hdl.handle.net/20.500.12820/651

Zapico-Barbeito, M. H., Martínez Piñeiro, E y Montero Mesa, M. L. (2017). Demandas sociales y formación inicial del profesorado: ¿Un callejón sin salida?, Revista Currículum y formación del profesorado. 21(1), 80-102. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/index

Published

2023-10-24

How to Cite

Salas Suárez, Y., Calzadilla González, O. ., & Peña Infante, D. C. . (2023). The training of the university student for the treatment of the contents of the multigrade school. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(4), 231–250. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1809

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)