TEACHING READING IN SPANISH AREA SCHOOL CURRICULUM AND OTHERS EUROPEAN EXAMPLES

Authors

  • José Martín Sánchez

Keywords:

Reading, Teaching, Secondary Teaching, Primary Teaching.

Abstract

Reading as a core subject, has played a key role in our educational system as we know it since the 20th century. Teaching reading in the past consisted in promoting comprehension, reading time and the habit of reading as a way to stimulate understanding making reading an interactive process and a key role in education. Teaching reading had different approaches in the past. Nowadays the philosophy of teaching reading is more structured. In fact, in the comprehension of meaning, reading needs to be built from the cognitive and conductivist point of view. This is why reading is a complex interactive process which involves on the part of the reader not only perception and identification of letters but also interaction of thought and language. Not only in our country but also in the whole Europe the necessity of teaching reading in a different way needs to be encouraged since reading comprehension requires the interaction of different skills that lead to the development of reading.

Author Biography

José Martín Sánchez

PROFESOR DE SECUNDARIA Y BACHILLERATO EN ANDALUCIA Y MADRID. ESPAÑAMASTER EN DIDÁCTICA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA POR LA UNIVERSIDAD DE GRANADAACTUALMENTE REALIZANDO TESIS DOCTORAL EN EL MISMO PROGRAMA

References

Carlino, P. (2005). Escribir, leer, y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Fundación BERTELSMANNN (en línea). Disponible en: http://www.fundacionbertelsmann.org/cps/rde/xchg/fundacion/ [Consultado el 13 de Enero de 2013]. Gil Calvo, E. (2001): El destino lector. En: VV. AA.: LA EDUCACIÓN LECTORA. pp. 13-26. Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Gómez-Villalva, E. y Núñez Delgado, M. ª P. (2007): La enseñanza de la lectura en el aula. En: TEXTOS DE DIDÁCTICA DE LA LENGUA Y LA LITERATURA, 44: pp. 19-33. Barcelona. Graó. Gómez-Soto, I (2002). Los hábitos lectores. En: Millán J. A. (Coord.): LA LECTURA EN ESPAÑA. INFORME 2002. pp. 95-120. Madrid, Federación de Gremios de Editores de España. Guszak, R. J. (1967). Teaching Questioning and Reading. En: THE READING TEACHING, VOL 21. pp. 227-34 Martín, E. y Moreno, A. (2007). Competencia para aprender a aprende. Madrid: Alianza Editorial.

Informe PISA (en línea). Disponible en: http://www.oecd.org/pisa/pisa2009keyfindings.htm [consultado el 10 de Enero de 2013]. Pérez, P. y Zayas, F. (2007). Competencia en comunicación lingüística. Madrid: Alianza Editorial.

Red EURYDICE (en línea). Disponible en: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/thematic_studies_en.php [consultado el 15 de Mayo de 2012]. Marchamalo, J. (2004). El mapa del tesoro. En: VV. AA.: ANUARIO SOBRE EL LIBRO INFANTIL Y JUVENIL. Madrid. SM. Scardamalia, M, y Bereiter, C. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de comprensión escrita. INFANCIA Y APRENDIZAJE 58, 43-64.

The National Reading Panel (NRP) (en línea). Disponible en: http://www.nationalreadingpanel.org/ [consultado el 22 de Abril de 2012].

Published

2013-01-20

How to Cite

Martín Sánchez, J. . (2013). TEACHING READING IN SPANISH AREA SCHOOL CURRICULUM AND OTHERS EUROPEAN EXAMPLES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(1), 1–14. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/151

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.