A methodology has been proposed for the learning of medicine students in the subject of Natural and Traditional Medicine, which expresses as a scientific novelty the systematization of the professional nature of learning in integration with the model professional from the link between teaching, the job medical and the research. It constituted a scientific result of the institutional research project of the University of Holguín called: The labor training from the integration university-school-world of work. It is based on the training model of the Cuban doctor and on professional problem-solving learning. A pre-experimental quantitative research was used based on the methods of analysis, synthesis, system approach, field observation and the Chi-square statistician. The result can be generalized at a national and international level according to the characteristics of the medical student's training process with the pertinent adjustments.
Abstract
A methodology has been proposed for the learning of medicine students in the subject of Natural and Traditional Medicine, which expresses as a scientific novelty the systematization of the professional nature of learning in integration with the model professional from the link between teaching, the job medical and the research. It constituted a scientific result of the institutional research project of the University of Holguín called: The labor training from the integration university-school-world of work. It is based on the training model of the Cuban doctor and on professional problem-solving learning. A pre-experimental quantitative research was used based on the methods of analysis, synthesis, system approach, field observation and the Chi-square statistician. The result can be generalized at a national and international level according to the characteristics of the medical student's training process with the pertinent adjustments.
References
Abreu, R. y Soler, J. (2014). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional (ETP). Soporte digital. Universidad de Ciencias Pedagógicas para la ETP, La Habana, Cuba.
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Moya, C. A. (2020). Metodología para la obtención de resultados científicos en una tesis de maestría en pedagogía profesional. Revista de Formación y Calidad Educativa, 8 (2).
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2020). El proceso de enseñanza-aprendizaje profesional: Un enfoque actual para la formación del trabajador. Editorial Mar y Trinchera
Ávila, E. y Fernández, E. (2019). Un método para el aprendizaje de la Psicología General en maestros de EB en formación inicial. Revista Luz, 19 (1), 15-29.
Bermúdez, R., León, M., Abreu, R. L., Pérez, L. M., Carnero, M. y Arzuaga. (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. Editorial Pueblo y Educación.
Cuevas, A., Hernández, R., Leal, B. E. y Mendoza, C. P. (2016). Enseñanza-aprendizaje de ciencia e investigación en educación básica en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18 (3).
Galeana, L. (2015). Aprendizaje basado en proyectos. Soporte digital. Universidad de Colima
Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa, M.E. (2019). La Zona de Desarrollo Próximo como base de la Pedagogía Desarrolladora. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(4), 30-50.
García, M., Corrales, I. y Reyes, J. J. (2015). La formación axiológica en los profesionales cubanos de la salud: una mirada hacia la universidad. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 14(1).
Gil-Galván, R. (2018). El uso del aprendizaje basado en problemas en la enseñanza universitaria: análisis de las competencias adquiridas y su impacto. Revista Mexicana de Investigación Educativa (RMIE), 3 (76).
Jurado, M., Avello, R. y Bravo, G. (2020). Caracterización de la comunicación interpersonal en el proceso enseñanza - aprendizaje. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22 (e09), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e09.2284
Leyva, P. A, Mendoza, L. L., Barberán, J. (2018). La formación profesional actual: propuestas innovadoras. Revista Opuntia Brava, 10 (3).
Lucio, R., Miranda, J. y Caicedo, D. (2019). El aprendizaje basado en proyectos, una novedosa experiencia en el estudio de métodos de la investigación científica. Revista Opuntia Brava, 11 (Especial 2).
Milán, D., García, M., Cabrera, C., Hernández, Y., Rodríguez, Y, Miralles, E. (2020). Perspectiva de profesores y estudiantes de Medicina sobre la implementación de las estrategias curriculares. Revista de Educación Médica Superior 34 (3).
Ministerio de Salud Pública. MINED. (2019). Plan de estudios E de la formación del estudiante de Medicina. Soporte magnético. La Habana. Cuba
Miranda, D., Prieto, R., Tosar, M. A., Sánchez, M. E., Ruisanchez, I. y Tamayo, A. (2019). Referentes teóricos para la preparación pedagógica de los tutores de la carrera de Medicina. Revista de Educación Médica Superior 33 (2).
Mora, K.M., Santiesteban, Y. y Gamboa, M.E. (2020). El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(6), 271-295.
Porta N. S. y Tarrió, C. (2019). La capacitación para el desempeño laboral de los trabajadores productivos. Revista Pedagogía Profesional, 17 (1).
Pupo, A. Verdecia, O. y Ramon, J. E. (2020). Metodología para la educación médica de los estudiantes de Medicina durante la rotación por Urología. Revista de Formación y Calidad Educativa 8(2).
Rus, E. (2018). Tipos de Investigación. http://economipedia.com/definiciones/tipos-de-investigación.html
Salas, R. S. y Salas, A. (2017). Modelo de formación del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. Editorial: Ecimed. Ciencias Médicas.
Valera, L. y Téllez, L. (2019). El proyecto profesional como forma de organización de la disciplina principal integradora de la carrera Licenciatura en Contabilidad y Finanzas. Opuntia Brava, 11(Especial 1), 204-213.
Contabilidad y Finanzas. Revista Opuntia Brava, 8 (11). https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/678
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Alina de la Caridad Cintero Muñoz, Luis Aníbal Alonso Betancourt, Prudencio Alberto Leyva Figueredo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.