INTEGRATIVE TEACHING TASKS IN THE TEACHING PROCESS LEARNING INORGANIC CHEMISTRY

TAREAS DOCENTES INTEGRADORAS DE QUÍMICA INORGÁNICA

Authors

  • Milagros Domitila Torres Cruz Universidad de Oriente
  • Milagros Rodríguez León Universidad de Oriente
  • José Antonio Prendes Sans Universidad de Oriente

Keywords:

integrative teaching tasks, integration, Inorganic Chemistry.

Abstract

The Graduate in Chemical Education must be a professional trained to solve the complex problems that he will face in his educational reality. For the achievement of this purpose, it is necessary to be prepared for the integration of knowledge, which requires that each of the subjects of the curriculum conceives a process of teaching contextualized learning, in which the link of the contents with the practice is favored. The present work aims to socialize the results of the elaboration and implementation of a system of integrative tasks for the subject Inorganic Chemistry, which takes as its axis of integration the professional problems. Theoretical, empirical and statistical-mathematical research methods were applied. The results achieved in the partial introduction of integrative teaching tasks show that these promote satisfactory levels of learning and integration of the knowledge required for the training of a competent professional. The application of a satisfaction survey to students reveals the acceptance that integrative teaching tasks have had and the recognition, by them, of the contribution they make to the quality of their training.

Author Biographies

Milagros Rodríguez León, Universidad de Oriente

Licenciada en Educación Química, Máster en Ciencias de la Educación, Profesora Auxiliar de la Facultad de Ciencias Naturales y Exactas.

José Antonio Prendes Sans, Universidad de Oriente

Licenciado en Educación Química, Máster en Educación, Profesor Auxiliar de la Facultad de Ciencias Naturales y Exactas.

References

Arteaga, E. (2010). Las tareas integradoras: un recurso didáctico para la materialización del enfoque interdisciplinario del proceso de enseñanza - aprendizaje de las ciencias exactas. Memorias del Congreso Iberoamericano de Educación: Metas 2021. Buenos Aires. Argentina. Disponible en: http://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/COMPETENCIASBASICAS/R0 854_Arteaga.pdf.

García, G., López, L. y González, M. (2015). Tareas docentes integradoras en la Física escolar. Revista Atenas. Vol. 2, núm. 30, abril-junio, pp. 1-13. ISSN: 1682-2749. Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos, Matanzas, Cuba. Disponible en: http://www.redalyc.org./articulo.oa?id=478047206001

Guillén, L., Ramírez, C. y Guillén, A. (2020). La tarea docente integradora en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Física. Didasc@lia: Didáctica y Educación, Vol. XI. Año 2020. Número 2, abril-junio, 106 – 116. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7682667

López, A., Castro, N., y Baute, M. (2017). La tarea docente integradora. Caso optimización del plan de producción. Universidad y Sociedad, 9 (1), pp. 120-128. Disponible en http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v9n1/rus17117.pdf

Mendoza, R. (2012). Sistema de tareas integradoras para el desarrollo de la habilidad profesional aplicar labores y operaciones en diferentes contextos productivos en los estudiantes de la Licenciatura en Educación Agropecuaria. (Tesis de Maestría). Centro de estudios de Educación Superior Manuel F. Gran. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Ministerio de Educación Superior (2016 a). Documento Base para la elaboración de los planes de estudios E.

Ministerio de Educación Superior (2016 b). Plan de Estudio E para la Licenciatura en Educación Química.

Perera, F. (2000). La formación interdisciplinaria de los profesores de ciencias: un ejemplo de la enseñanza aprendizaje de la Física. (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

Pérez, E. (2015). Sistema de tareas comunicativas para desarrollar la competencia sociolingüística del licenciado en lengua inglesa como segunda lengua extranjera. (Tesis Doctoral). Universidad de Cienfuegos, Cuba.

Torres, O., y Villafaña, C. (2009). Las tareas integradoras de contenidos de las ciencias naturales y su influencia en la formación de los estudiantes. Revista Varela No.23 Educación Científica de calidad para todos. mayo - agosto. ISSN 1810-3413. Disponible en: https://es.scribd.com/document/404056932/tareas-integradora

Published

2021-11-29

How to Cite

Torres Cruz, M. D., Rodríguez León, M. ., & Prendes Sans, J. A. . (2021). INTEGRATIVE TEACHING TASKS IN THE TEACHING PROCESS LEARNING INORGANIC CHEMISTRY: TAREAS DOCENTES INTEGRADORAS DE QUÍMICA INORGÁNICA. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(5), 87–98. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1226

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.