ESTRATEGIA PARA LA FORMACIÓN DE LA COMPETENCIA DE DIRECCIÓN EN EDUCACIÓN EN INSTITUTOS PREUNIVERSITARIOS VOCACIONALES DE CIENCIAS EXACTAS

ESTRATEGIA PARA LA FORMACIÓN DE LA COMPETENCIA DE DIRECCIÓN EN EDUCACIÓN

Authors

  • Lien Barly Rodríguez Universidad de Las Tunas
  • Ricardo Luis Pérez Montejo Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas “Vladimir Ilich Lenin” de La Habana, Cuba.
  • Michel Enrique Gamboa Graus Universidad de Las Tunas, Cuba

Keywords:

Education; competencies; administration

Abstract

The school management is a basic pillar in the organization chart of the educational center and this in turn reveals the importance of the work carried out by the main managers in the smooth running of the institution and even its impact on the school results obtained. Therefore, this process must assume the responsibility of a complex organization, capable of learning, meeting expectations and demands of society, with the aim of ensuring continuous improvement and providing a quality educational service. The study of the behavior of the management competence in a particular way in the main managers, evidenced the existence of different limitations in the functioning of the management process, originated by the lack of correspondence between the managerial and pedagogical logics inherent to it. The analysis carried out goes into the search for the competence of school management linked to capacity and activity. Competence is necessary to provide a solution to the concrete actions and real demands of the current management function. These are not directly observed, as they are manifested by analyzing different school management tasks. The present work is part of the research project Competences of Management in Education and its intention is aimed at proposing a strategy for the formation of management competence in education for the administrators in exact sciences vocational colleges.

Author Biography

Michel Enrique Gamboa Graus, Universidad de Las Tunas, Cuba

Licenciado en Educación, especialidades Matemática-Computación y Lenguas Extranjeras (Inglés). Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular del Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas, Cuba. E-mail: michelgamboagraus@gmail.com

References

Céspedes, A. (2008). Concepción Teórica de la gestión didáctica del proceso de sistematización de las habilidades profesionales en la formación multigrado en la Licenciatura en Educación Primaria. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba.

Cubillos, O. J. (1991) Seminario de planeación estratégica. Comisión Federal de electricidad. México: Editorial Interlocutor.

Gamboa, M. E. (2018). Aplicación y tabulación de la escala para medir la competencia de dirección en Educación. Recuperado de http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3862

Gamboa, M. E. (2019a). El uso de la Estadística en las tesis de Maestría en Dirección Educacional. Recuperado de http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3910

Gamboa, M. E. (2019b). Libro Excel EsComDE como recurso para medir la Competencia de Dirección en Educación. Boletín Redipe, 8(3), 149-184.

Gamboa, M. E. (2019c). Libro Excel para aplicar la Escala de la Competencia de Dirección en Educación (EsComDE). Recuperado de http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3887

Gamboa, M. E., Castillo, Y. y Parra, J. F. (2019). Caracterización de la competencia de dirección educacional para el ejercicio pedagógico en el escenario educativo tunero. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(3).

Gamboa, M.E. y Parra, J.F. (2017). Diseño de una escala para medir la competencia de dirección en Educación. En E. Santiesteban y J. C. Arboleda (Eds.), Ciencia e Innovación Tecnológica (1), (pp. 542-552). Las Tunas, Cuba: Sello Editorial Edacun-Redipe.

Gamboa, M. E. y Parra, J. F. (2019). Recursos para investigar sobre Competencia de Dirección en Educación. Ejemplos de buenas prácticas en su aplicación. OmniScriptum Publishing Group, Mauritius: Editorial Académica Española.

Parra, J. F., Gamboa, M. E. y Cuba, J. L. (2018). Procedimiento científico para caracterizar el nivel de desarrollo de la competencia de dirección en educación. En E. Santiesteban (Ed.), Ciencia e Innovación Tecnológica (2), (pp. 5210-5221). Las Tunas, Cuba: Sello Editorial Edacun.

Parra, J. F., Gamboa, M.E. y González, M. (2019). Competencia de dirección en educación. Aproximación teórica y realidad. OmniScriptum Publishing Group, Moldova: Editorial Académica Española.

Parra, J. F., Gamboa, M. E. y Miguel, J. (2018). Competencia de Dirección en Educación. Algunas consideraciones teóricas generales en los umbrales del siglo XXI. En N. Piñeda (Presidencia), Cursos. Curso llevado a cabo en el Evento provincial del Congreso Internacional Pedagogía 2019, Las Tunas, Cuba.

Parra, J. F., Gamboa, M. E., Miguel, J., Santiesteban, Y. y González, M. (2019). La Competencia de Dirección en Educación: Algunas consideraciones epistemológicas generales en los umbrales del siglo XXI. Las Tunas, Cuba: Sello Editorial Edacun.

Pérez, R. L., Gamboa, M. E. y Barly, L. (2020). Competencia de Dirección en Educación en el Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas de Las Tunas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), pp. 104-125.

Published

2021-03-31

How to Cite

Barly Rodríguez, L., Pérez Montejo, R. L., & Gamboa Graus, M. E. (2021). ESTRATEGIA PARA LA FORMACIÓN DE LA COMPETENCIA DE DIRECCIÓN EN EDUCACIÓN EN INSTITUTOS PREUNIVERSITARIOS VOCACIONALES DE CIENCIAS EXACTAS: ESTRATEGIA PARA LA FORMACIÓN DE LA COMPETENCIA DE DIRECCIÓN EN EDUCACIÓN. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 12(1), 269–284. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1134

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>