CAREERS AND INTEGRATION OF SUBSTANTIVE PROCESSES IN VOCATIONAL TRAINING
Keywords:
University career; comprehensive professional training.Abstract
This article discloses essential aspects of the quality management process and assesses the importance of the functional structural system approach in order to give epistemologically support to the functional organic structure of the Basic Education Career at the Luis Vargas Torres - Technical University in Esmeraldas city, in light of the new career design approved by the Higher Education Council and the central idea of the cultural historical theory of Vygotsky and his followers, in relation to the zone of proximal development regarding developer learning as a foundation to highlight the importance of the need of the construction of knowledge and culture in the context of the development of the integral professional formation of the undergraduate as teachers and their theoretical methodological bases for the systemic integration of the substantive functions. This position is marked by the complexity of scientific, technical and communications development, as well as the need for careers to enroll in this, in order to affirm their institutional positioning in the dynamics of improving the quality of professional training. The changes are generated by the scientific and technological evolution, and by an educational conception that puts in the center the integral development of the human being.
References
Castellanos, D. (2006). Para comprender el aprendizaje (En CD-ROM para el desarrollo
de los cursos de Maestrías en Educación). La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias
Pedagógicas Enrique José Varona, Centro de Estudios Pedagógicos.
De Miguel, M. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de
competencias: orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio
europeo de educación superior. Oviedo: Universidad de Oviedo, 2005 (p. 197).
Gibbons, M. (1998). Pertinencia de la educación superior en el siglo XXI, Contribución
a la Conferencia Mundial sobre Educación Superior de la UNESCO, Banco Mundial.
Horruitiner, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana,
Cuba: Félix Varela.
Llerena, O. (2015). El proceso de formación profesional desde un punto de vista
complejo e histórico-cultural. Revista Actualidades Investigativas de Costa Rica.
Universidad de Costa Rica (15)(3) (pp. 1-23). DOI:
http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.21041
Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. París, Francia:
UNESCO.
Tünnermann, C. (2003). Calidad, Evaluación Institucional, Acreditación y Sistemas
Nacionales de Acreditación. Disponible en http://www.ilaedes.org/documentos/artículos/evaluacionyacreditación.pdf.
Consultado el 6 de febrero de 2018
Vigotsky, L. (1987). Historia del Desarrollo de las Funciones Psíquicas Superiores. La
Habana: Editorial Científico Técnica.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Ermel V. Tapia Sosa, Alejandro E. Estrabao Pérez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.