PERMANENT TRAINING EVALUATION AND HISTORICAL TRENDS IN THE EQUATOR
Keywords:
evaluation; formative evaluation; permanent formative evaluationAbstract
The issue of formative evaluation from any spectrum in any country in the world is of vital importance and even more so if it is expressed as permanent. So it is important to determine the historical trend which accounts for the evolution and changes it has suffered during history in Ecuador. For the study the history is defined from the year 1826 to the present, it reveals three very well defined stages, from the purely mercantilist evaluation to the formative evaluation regarded as the manager of a culture of permanent improvement. The present research work tribute to the Pedagogical Sciences conceptualizing the permanent formative evaluation based on the historical trends detected, in order to respond to the demands that today Higher Education in the country govern.
References
Caizatoa, M., & Fernanda, K. (2016). Concepciones y prácticas de evaluación del aprendizaje en la carrera de pedagogía de la UPS sede Quito. Análisis documental de los planes de actividades de las asignaturas del área de formación profesional (Bachelor's thesis).
Donoso, C. D. M. (2009). Ecuador-Perú: evaluación de una década de paz y desarrollo. Flacso-Sede Ecuador.
Larrea, C. (2006). Hacia una historia ecológica del Ecuador: propuestas para el debate (Vol. 15). Corporación Editora Nacional.
López Segrera, F. (2008). Tendencias de la educación superior en el mundo y en América Latina y el Caribe. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 13(2), 267-291.
Martínez Rizo, F. (2009). Evaluación formativa en aula y evaluación a gran escala: hacia un sistema más equilibrado. Revista electrónica de investigación educativa, 11(2), 1-18.
Pires, S., & Lemaitre, M. J. (2008). Sistemas de acreditación y evaluación de la educación superior en América Latina y el Caribe. In Conferencia regional de educación superior.
Ramírez, R., & Minteguiada, A. (2010). Transformaciones en la Educación Superior Ecuatoriana: Antecedentes y perspectivas futuras como consecuencias de la nueva constitución política. Revista ESS, 15(1), 129-154.
Víctor, M. y López, P. (2009). Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior. Madrid, Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Kléver Hernán García Gallegos, Silvia Maribel Sarmiento Berrezueta, María Julia Rodríguez Saif
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.