THE ATTENTION TO THE INDIVIDUALITIES, IN INCLUSIVE CLASSROOMS, AS A WAY FOR THE DEVELOPING-LEARNING OF MATH IN ELEMENTARY AND JUNIOR LEVELS OF EDUCATION IN COLOMBIA
Keywords:
didactic strategy, developing-learning, diversity and equityAbstract
This article portratys the preeleminary results of a investigation which has as main objective to elaborate a didactic strategy for the developing-learning of Math. It is supported in a model of attending the individualities within a group, in inclusive classrooms, for the learners of the Elementary and Junior Education in Colombia. The results constitute the first aproximation for the construction and modeling of the adecuate way which would lead to the solution of the main contradiction between diversity and equity. The evaluation of the scientific results has a demostrative, guidance, motivator effect for the transformation and integrator for the determination, control and follow up of the didactic estrategy presented here.
References
Carretero, Mario (2008). Desarrollo cognitivo y aprendizaje del niño en edad escolar, Posgrado en Constructivismo y Educación, Buenos Aires, FLACSO-Argentina y UAM. Eggen, Paul D. y Kauchak, Donald P (1999). Estrategias docentes. Enseñanza de contenidos y desarrollo de habilidades de pensamiento. Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica de Argentina. Ferrari, María Lucía (2003) La inclusión y sus desafíos en el siglo XXI. Conferencia Magistral. Idaituba. Sao Paolo, Brasil. López, Machín Ramón (2006). Diversidad e igualdad de oportunidades en la escuela.Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (1998). Lineamientos Curriculares. Matemáticas. Bogotá D.C. Editorial Magisterio. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL (2002). Estándares Básicos de competencias. Bogotá D.C. Editorial Magisterio. Portela, Luis Enrique. Villarreal, Jorge (2007). Planes de estudios por competencias. (Documento Inédito). Medellín.
Sánchez, Margarita A. de. (2004). Desarrollo de habilidades del pensamiento: procesos básicos del pensamiento.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Jorge Eliécer Villarreal Fernández , Ulises Mestre Gómez, Lourdes Leticia Llanes Reyes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.