THE REDESIGN OF THE ENVIRONMENTAL ENGINEERING CAREER. RELEVANCE AS THE OBJECTIVES OF THE NATIONAL PLAN OF GOOD LIVING IN ECUADOR

Authors

  • Mariela Díaz Ponce Universidad Técnica Estatal de Quevedo
  • Julio Pazmiño Rodríguez Universidad Técnica Estatal de Quevedo
  • Carolina Tay-Hing Cajas Universidad Técnica Estatal de Quevedo
  • Juan Pablo Urdanigo Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Keywords:

Curriculum development; higher education; professional training.

Abstract

The innovation of university processes is the basis for improving the quality of education in Ecuador. Therefore, to establish the relevance of the proposed redesign of the Environmental Engineering career, under the National Plan for Good Living (2013 - 2017), is essential for the analysis of the problems and needs addressed in existing contexts and the checking to match solutions that bring the profession within the five area (zone of influence of the city of Quevedo). This will allow lay the foundation for the necessary changes to the accreditation of the career, considering all requirements stipulated in the current Regulation Academic Regime. Thus, it could show that the academic offer allows the implementation of solutions to the needs and interests of the country's current problems, according to the reality of Environmental Engineering. In this study, relevant aspects for the Environmental Engineering career Redesign are detailed, because of the project redesign at the State Technical University from Quevedo, Ecuador.

Author Biographies

Mariela Díaz Ponce , Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Ingeniera en Gestión Ambiental. Máster en Administración Ambiental. Profesora a Tiempo completo. Facultad de Ciencias Ambientales. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

Julio Pazmiño Rodríguez, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Ingeniero en Gestión Ambiental. Máster en Administración Ambiental. Profesor a Tiempo completo. Facultad de Ciencias Ambientales. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

Carolina Tay-Hing Cajas, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Ingeniera Química. Máster en Auditorías Ambientales. Profesora a Tiempo completo. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

Juan Pablo Urdanigo, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Biólogo. Máster en Desarrollo y Medio Ambiente. Profesor a Tiempo completo. Facultad de Ciencias Ambientales. Universidad Técnica Estatal de Quevedo. Ecuador.

References

Constitución de la República del Ecuador. (2008). Decreto Legislativo 0. Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. http://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf

Henry & Heinke (1999). Ingeniería Ambiental. Segunda Edición. PRENTICE HALL. México.

INEC. (2013). Censo de Información Ambiental Económica en Gobiernos Autónomos Descentralizados Provinciales 2013. Extraído el 25 de Septiembre del 2015, del sitio http://www.ecuadorencifras.gob.ec/encuesta-de-informacion-ambiental-economica-en-empresas/

Larrea, E. (2014). “El currículo de la Educación Superior desde la complejidad sistémica”. En http://www.ces.gob.ec/regimen-academico/plan-de- acompanamiento/taller-dia-01?download=609:el-curriculo-de-la-educacion-superior- desde-la-complejidad-sistemica

Leff, E. (2006). Aventuras de la Epistemología Ambiental: de la articulación de ciencias al diálogo de saberes. Siglo XXI Editores, México, D.F. Recuperado de http://www.ceapedi.com.ar/imagenes/biblioteca/libros/299.pdf

Ley Orgánica de Educación Superior (2010). www.ces.gob.ec/descargas/ley-organica- de-educacion-superior?download=67:ley-organica-de-educacion-superior

Plan Nacional del Buen Vivir, 2013-2017. http://www.buenvivir.gob.ec/

Remolina, G. (2003) Universidad e investigación, relaciones y responsabilidades. VII Congreso de Investigación. Bogotá: Universidad, 2003.

Sayous, N. (2007). La investigación científica y el aprendizaje social para la producción de conocimientos en la formación del ingeniero civil. Revista Ingeniería, vol. 11, núm. 2, mayo-agosto, 2007, pp. 39-46. Universidad Autónoma de Yucatán. Mérida, México. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46711205

SENPLADES. (2010). Zona de planificación 5. Agenda zonal para el buen vivir: Propuestas de desarrollo y lineamientos para el ordenamiento territorial. Extraído el 1 de Septiembre del 2015, del sitio http://www.planificacion.gob.ec.

SENPLADES. (2012). Transformación de la Matriz Productiva, Revolución productiva a través del conocimiento y el talento humano. Folleto Informativo. SENPLADES, 1º edición. 11 p. Extraído el 5 de Septiembre del 2015, del sitio http://www.planificacion.gob.ec.

SENPLADES. (2013). Plan Nacional del Buen Vivir 2013-2017. Quito, Pichincha, Ecuador.

Siemens, G. (2010) Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. En Conectados en el ciberespacio. Roberto Aparici. Editorial UNED. Madrid 2010. www.uned.es/publicaciones

Solana, J. (2011). El pensamiento complejo de Édgar Morón. Críticas, incomprensiones y revisiones necesarias. Gaceta de Antropología, 2011, 27 (1), artículo 09 · http://hdl.handle.net/10481/15241.

Tejeda, R., Sánchez, P. (2012). Las competencias profesionales en los contextos universitarios. Editorial Mar Abierta. Ecuador.

Published

2016-05-19

How to Cite

Díaz Ponce , M. ., Pazmiño Rodríguez, J., Tay-Hing Cajas, C., & Urdanigo, J. P. (2016). THE REDESIGN OF THE ENVIRONMENTAL ENGINEERING CAREER. RELEVANCE AS THE OBJECTIVES OF THE NATIONAL PLAN OF GOOD LIVING IN ECUADOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 237–248. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/570

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.