LINK UNIVERSITY-SOCIETY THROUGH A PROGRAM IN THE ECONOMY CAREER

Authors

  • Gladys Mirella Cedeño Marcillo Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Keywords:

Bonding; University; Economy; Society.

Abstract

The social responsibility of higher education institutions includes not only the training of skilled professionals to meet the new challenges posed by society, but the integrity of a training process that determines the social relevance from the contribution of its students, teachers and authorities strategic and vulnerable. The faculty of economics through students majoring economy and foreign trade is articulated in a draft socio-economic development with the fishing community of Canton Jaramijó, province of Manabí, which became effective through training opportunities in the community, with the active participation of their fisheries officials and fishermen with their families. The results demonstrated the suitability of implementing training activities based on participation and active communication between the university and the community, which has set the pace to improve and replicate this training process in other fishing communities in the province, pro to contribute to their economic and productive development partner and thus promote the formation of behavior in students according to their social responsibility.

Author Biography

Gladys Mirella Cedeño Marcillo , Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Licenciada en Educación para Adultos e Ingeniera Comercial. Magister en Educación y Desarrollo Social. Docente universitaria. Coordinadora de Vinculación con la sociedad. Carrera Economía, Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta, Ecuado

References

Alcántar, V.M. y Arcos, J.L. (2004). “La vinculación como instrumento de imagen y posicionamiento de las instituciones de educación superior”, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6 (1).

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2000). La educación superior en el siglo XXI. Líneas estratégicas de desarrollo. México: Autor.

Campos, G. y Sánchez, G. (2005). La vinculación universitaria: Ese oscuro objeto del deseo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (2). Consultado el día de mes de año en: http://redie.uabc.mx/vol7no2/contenido-campos.html

Casas, R. y De Gortari, R. (1997). La vinculación en la UNAM: hacia una nueva cultura académica basada en la empresarialidad. En R. Casas y M. Luna (Coords.), Gobierno, academia y empresas en México. Hacia una nueva configuración de relaciones (pp. 163-227). México: Plaza y Valdés-Universidad Nacional Autónoma de México.

Castañeda, M. (1996). Panorama de la vinculación en México. En M. Sánchez, J. Claffey y M. Castañeda (Coords.), Vinculación entre los sectores académico y productivo en México y Estados Unidos (pp.21-26). México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Corona, L. (1994). La universidad ante la innovación tecnológica. En M. Á. Campos y L. Corona (Coords.), Universidad y vinculación. Nuevos retos y viejos problemas (pp. 123-138). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Covarrubias, J.M. (1996). Ideas sobre la formación de los ingenieros para el futuro. México: Fundación ICA.

LOES (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. CES, Ecuador.

Luna, M. (1997). Panorama de la vinculación en la Universidad Autónoma Metropolitana (UAM). En R. Casas y M. Luna (Coords.), Gobierno, academia y empresas en México. Hacia una nueva configuración de relaciones (pp. 229-246). México: Plaza y Valdés-Universidad Nacional Autónoma de México.

Maldonado, L. y Gouldi, G. (1994) “La vinculación como estrategia de desarrollo en las Universidades Públicas”, México. Publicación trimestral de la Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. Vol. XXIII (3) Número 91, julio- septiembre.

Martínez, F. (2000). Nueve retos para la educación superior. Funciones, actores y estructuras. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Pallán, C. (1997). La pertinencia social de la vinculación universidad-empresa en México. En C. Pallán y G. Ávila (Eds.), Estrategias para el impulso de la vinculación Universidad-Empresa (pp. 25-29). México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Rodríguez, R. (1999). Planeación y política de la educación superior, en casanova Cardiel, Hugo Y Rodríguez Gómez Roberto. (1999). Universidad contemporánea, política y gobierno. Tomo II, México, UNAM.

Sérieyx, H. (1994). El bigbang de las organizaciones. Cuando la empresa entra en mutación, Barcelona, Granica.

Soto, R., Castaños, H., García, O., et al. (2007). Vinculación universidad-empresa-estado en la realidad actual de la industria farmacéutica mexicana. Edusfarm, Revista de Educación Superior en Farmacia. Núm. 2.

Tünnermann, C. (2003). Universidad latinoamericana ante los retos del siglo XXI, Colección UDUAL NO1 3, UDUAL, México, 2003.

UNESCO. (2009). Conferencia Mundial de Educación Superior, 05 al 08 de julio en París.

Villiers, C. (1997). La experiencia desarrollada por las universidades y las empresas de Quebec. En C. Pallán y G. Ávila (Eds.), Estrategias para el impulso de la vinculación universidad–empresa (pp. 451-460). México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Published

2016-05-19

How to Cite

Cedeño Marcillo , G. M. . (2016). LINK UNIVERSITY-SOCIETY THROUGH A PROGRAM IN THE ECONOMY CAREER. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 39–52. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/555

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.