THEORETICAL CONTRIBUTION IN RESEARCH ASSOCIATED TO TEACHING SCIENCE
Keywords:
contribution; theory; concept; model; method.Abstract
Educational settings should be as dynamic and flexible achieve incorporate changes and progress that scientific, technological, cultural, social, economic and professional level happen today. They are demands of this process, innovative and creative management of the agents who work in the education systems. Pedagogical or educational research should be a strategy to improve the actions that are planned and developed, where the assessment of social and educational purposes should be investigated and assessed critically. From this perspective the construction of proposals that promote the integral development of individuals (students) is justified. In this sense, it is the purpose of this paper put some consideration on the design criteria, the model and method as inputs that can be created by teachers who develop research processes to obtain the title of Doctor in Pedagogical Sciences.
References
Álvarez, C. (1995). Metodología de la Investigación Científica. Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
Álvarez, C. (2004). Propuesta de modelo de dirección estratégica para el Departamento de Licenciatura en Enfermería del ISCM-C “Carlos J. Finlay”, Pág. 49.
Belth, M. (1971). La educación como disciplina científica. Editorial El Ateneo, Bs. As., 1971. En Díaz Barriga, A. En “Didáctica y currículum”. Editorial Nuevomar, México.
Bondarenko P., Natalia (2009). El concepto de teoría: de las teorías intradisciplinarias. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. Mérida-Venezuela. ISSN 1316-9505. Julio-Diciembre. Nº 15: 461-477.
Boniolo, G. (2004): “Theories and Models: Really Old Hat?”, en Yearbook of the Artificial, vol. II. Peter Lang Academic Publishing Company, Bern, pp. 61-86.
Calvo, D. (2006). Modelos teóricos y representación del conocimiento. Memoria para optar al grado de doctor. Universidad Complutense de Madrid, ISBN: 978-84-669-2908-0.
Capote, M (2012). Una aproximación a las concepciones teóricas como resultado investigativo. Revista Científico Pedagógico. Año 10/No.38/ene mar/2012 /RNPS 2057 ISSN 1815 – 7696.
Cartwright, N. (1991): How the Laws of Physics Lie, Oxford University Press, Oxford. Sexta edición.
Colunga y García (2006). La modelación, los modelos y su importancia para las ciencias de la educación. Material digital. Centro de Estudios de Ciencias de la Educación “Enrique José Varona” de la Universidad de Camagüey, Cuba.
Concepción García, Rita y Félix Rodríguez, E. (2014). Rol del profesor y sus estudiantes en el proceso de enseñanza – aprendizaje. Editorial Uniautónoma. ISBN: 978-958-9795-89-7. Universidad Autónoma del Caribe. Colombia.
Del Canto Colls, C. (2000): “Concepción Teórica acerca de los Niveles de Manifestación de las Habilidades Motrices Deportivas en la Educación Física de la Educación General Politécnica y Laboral”, tesis doctoral, ISP E. J. Varona, C. Habana.
Espinosa Torres, M. (2012). El adiestramiento laboral del Técnico Medio en Mecánica Industrial. Tesis en Opción al Grado de Doctora en Ciencias Pedagógicas. Universidad Pedagógica, José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.
Fernández, K. (2006): “La dirección de la formación de la cultura laboral en los adolescentes de secundaria básica. Una concepción pedagógica”, Tesis doctoral, Santiago de Cuba.
González, F. (2007). Investigación cualitativa y subjetividad: los procesos de construcción de la información. México, D.F: McGraw-Hill Interamericana.
González, A. Diseño del Programa Enfermería en la Atención Primaria de Salud atendiendo al desarrollo de habilidades profesionales (2004). Pág. 18.
Hawkins, S. (1990). A brief history of time. New York: Bantam Books.y
Kerlinger, F. (1997). Investigación del comportamiento. México: McGraw-Hill.
Lara, F. (1990). Metodología para la planeación de sistemas: un enfoque prescriptivo. Cuaderno de Planeación Universitaria, México.
Lorences, J. (2009). Aproximación al sistema como resultados científico. Universidad Pedagógica “Félix Varela”. Villa Clara. Cuba.
Martínez, A. (1990). El enfoque de sistemas aplicado a la organización de la formación profesional en México. Cuaderno de Planeación Universitaria, México.
Popper, K. R. (1994): “Models, Instruments and Truth”, en The Myth of the Framework. In defense of science and rationality, Routledge, London. Versión española, El mito del marco común, Paidós, Barcelona, 1997.
Rivadulla, A. (2004): Éxito, razón y cambio en física, Trotta, Madrid.
Rosental, M. y Iudin, P. (1981). Diccionario Filosófico. Editora Política. La Habana. p. 471.
Ryan, A. (1973). Metodología de las Ciencias Sociales. Madrid. Euramérica.
Valera, O. (2000). Tendencias contemporáneas del desarrollo de los modelos pedagógicos, Bogotá, Colombia.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Rafael Tejeda Díaz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.