A COMPREHENSIVE APPROACH TO TRAINING COLLEGE STUDENT

Authors

  • Ennio Jesús Mérida Córdova Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada. Núcleo Sucre – Sede Cumaná

Keywords:

comprehensive training; curriculum design; community project.

Abstract

Currently the Venezuelan university system is undergoing major transformations from various fields. Polytechnic Experimental National University of the Armed Forces (UNEF) does not escape these processes of change and is presented as a Socialist University, open to people and as an educational institution whose motto is "Excellence in Education", therefore, one of the more important aspects is focused on the formation of the college student and the design of the curriculum you have for this training. Therefore, in this paper the main constraints that are present in this process from having assumed theoretical framework that allows us to build a proposed development on a first approach, consistent with the mission of the Venezuelan higher education will be discussed. The methodology used is the qualitative type. The study was descriptive and field design; comprised of a population of 30 students, 10 tutors and 6 community actors. Concluding that the formation of the student is a complex, multidimensional and diverse process, which involves constant movement, where dialectical relationships that energize the same training given.

Author Biography

Ennio Jesús Mérida Córdova , Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada. Núcleo Sucre – Sede Cumaná

Master en Ciencias Pedagógicas y doctorando en Ciencias Pedagógicas del Convenio Cuba-Venezuela. Docente de la Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada. Núcleo Sucre – Sede Cumaná. Venezuela

References

Casarini, M. (1999). Teoría y Diseño Curricular. Editorial Trillas. México.

Cruz S., Fuentes H. y colaboradores (1999). Los Procesos de Diseño Curricular en la Educación Superior desde la perspectiva del Modelo de Actuación Profesional. Monografía, Centro de Estudios de la Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente. Cuba.

Fariñas G. (2004). Vigotsky en la Educación Superior Contemporánea: perspectivas de aplicación”. Curso 6 Universidad.

Ferry, G. (1987). El trayecto de la Formación. Los enseñantes entre la Teoría y la Práctica. Editorial Paidos Educador. Barcelona.

Fuentes, H. (2000). Didáctica de la Educación Superior. CeeS. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

González, R. (1994). La Comunicación y el Desarrollo de la Personalidad. Colegio de Ciencias y Humanidades. Sur UNAM. México

González, V. (2000). La Educación en Valores en el Curriculum Universitario. Un enfoque Psicopedagógico para su Estudio. CEPES. Universidad de La Habana.

Pérez, T. (2006). Foro Extensión y Currículo: Una visión de Conjunto de la Interrelación Docencia-Investigación-Extensión como elemento de Formación de Profesionales. Venezuela.

Puig J. Batlle R. y colaboradores (2009). Aprendizaje-Servicio (ApS): Educación y Compromiso Cívico. Editorial Grao.

Vecino A. (1996). Proyecto: La Extensión Universitaria en la Educación Superior Cubana. La Habana.

Published

2015-12-22

How to Cite

Mérida Córdova , E. J. . (2015). A COMPREHENSIVE APPROACH TO TRAINING COLLEGE STUDENT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(4), 169–180. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/413

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.