PROCESS OF SELFNEGOTIATION OF KNOWLEDGE ORIENTED TOWARDS THE MULTICULTURAL AND INTEGRAL EDUCATION

Authors

  • Jaime Alfonso Sánchez Garza Centro Universitario de Ciencias Exactas e Ingenierías. Universidad de Guadalajara
  • Rodolfo Cabral Parra Centro Universitario del Norte. Universidad de Guadalajara

Keywords:

process, education, integral, knowledge

Abstract

In the middle of the ninety’s it was begun to coin with a greater strength the definition for this new generation, which is known as: “the generation of information and knowledge”; where thanks to technology and to the advances of communication, the information flows rapidly to a extend that the news occur and we are watching them at the same time they are happening. The same happens to the interchange of information and knowledge that occurs in parallel –thanks to internet-people can communicate in real time. On the other hand, the growing of commercial agreements arises simultaneously, which provokes the process of transculturation, dependence and commercial binding among countries. Education cannot be at the edge of these processes. This orients the educational institutions to make an internationalization process, likewise, guides the development of the self-negotiation processes of learning; taking into account the social and cultural values of the learner’s country, but allowing a multicultural interchange where skill and competences are strengthened.

References

Arévalo Zamudio, Javier. “Imagen y pedagogía” en “Didáctica de los medios de comunicación”. Programa Nacional de Actualización Permanente. SEP. México, D. F. 1998. p. 22. Aumont, Jackes. “La imagen”. Barcelona. Ediciones Paidós. 1992. Barabtalo, Anita y Zedansky. “A manera de prólogo, introducción, socialización, educación y aprendizaje grupal e investigación acción” en Antología “Proyectos de Innovación.” UPN. México. D. F. 1994. p. 90.

Borrás, Isabel. “Enseñanza y aprendizaje con la Internet: una aproximación crítica”. En Internet como recurso didáctico” de Beatriz Alicia Rodríguez. En http://betty.freehosting.net/ (Consultado el 2 de junio del 2004) García Mendoza, Susana. La educación a distancia: virtualidad y tecnología. en Encuentro Universitario de Experiencias de Educación a Distancia. UPN. México, D. F. Marzo del 2001. Gardner, H., Estructuras de la mente. Las teorías de la inteligencias múltiples, Fondo de Cultura Económica, 2da. Ed., México, 1994 Goleman, D., Inteligencia emocional en el trabajo: Cómo seleccionar y mejorar la inteligencia emocional, en individuos, grupos y organizaciones, Editorial Kairos, Barcelona, 2005

Grupo de Recerca D´Hipermedia Distribuida. “Las nuevas tecnologías en la educación”. Universidad Rovira i Virgili – Tarragona. En www.uib.es/depart/gte/grurehidi.html. (Consultado el 21 de mayo del 2004) Handy, C., Futuro del trabajo humano, Editorial Ariel, España, 1991 Hernández, Carmen Luisa. Multimedia: Presencia virtual del profesor en la educación a distancia. Primer Congreso Puertorriqueño en Web e-ducación. Instituto de Educación a Distancia. 19 de abril del 2002.

Padul Perkins, Lic. Jorge Eduardo. “Contigo a la distancia. El rol del tutor en la educación no presencial”. En la revista de Teleformación El Príncipe.com. http://www.elprincipe.com/academia/telef/notas/index29.shtml (Consultado el 6 de junio del 2004) Read, Herbert. “Imagen e idea”. Fondo de Cultura Económica. México, D. F. 1965.

Rentería Ávila, María de Jesús. “Trabajo integrador final del estudiante independiente en la educación a distancia”. En www.monografias.com/trabajos14/educ-a-distancia/educ-a-distancia.shtml. (Consultado el 7 de junio del 2004) Sacristán, J. Gimeno y A. I. Gómez. “¿Qué son los contenidos d enseñanza?”. Antología “Proyectos de innovación”. UPN. México, D. F. 1994. p. 116. SEP. “Los distintos tipos de conocimiento” en Antología “Teorías de aprendizaje”. Tomo II. Zacatecas, México, 1994. p. 3 Valero García, José María. “La escuela que yo quiero” Editorial Progreso. México, D. F. 1989.

Varios. ¿El maestro tiende a desaparecer en la ED? ¿Cuál es su papel en dicha modalidad? en Anteanqui (http://www.ulsa.edu.mx/public_html/publicaciones/onteanqui/b12/cap3.htm) Consultado el 11 de marzo del 2004.

http://ined.sagrado.edu/ED/actaInED.pdf/ P.95 (Consultando el 12 de mayo del 2005)

http://www.conceptmaps.it/KM-VisualLearning-esp.htm (Consultado el 5 de junio del 2004)

Published

2010-10-22

How to Cite

Sánchez Garza, . J. A. ., & Cabral Parra, R. (2010). PROCESS OF SELFNEGOTIATION OF KNOWLEDGE ORIENTED TOWARDS THE MULTICULTURAL AND INTEGRAL EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 1(4), 59–72. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/31

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.