SYSTEM OF ACTIONS TO FAVOUR THE INTERDISCIPLINARITY IN THE CAREER OF SOCIOCULTURAL STUDIES

Authors

  • José Luis Marañón Rodríguez Universidad de Las Tunas. Cuba.
  • Yuditt Curbelo Hastón Universidad de Las Tunas. Cuba.

Keywords:

interdisciplinarity; integration; cultura; history

Abstract

To form a more and more integral personality and with a wide vision of the world in that today one is living it is an unavoidable task to have the Cuban educators before yes, in a time characterized by a deep integration of the sciences. The achievement of this implies the elaboration of actions guided to reach a bigger integration among the contents of the subjects that today in day is imparted in the curriculum of the university students and its utility in the practice. For this aim it has decided to conceive the present work, with more emphasis in the interdisciplinarity among the subjects that are imparted in the disciplines History and Cultural Thought and Cuban Culture, corresponding to the Plan D of the career of Degree in Sociocultural Studies, being the main objective of the same one to favour the integration of the contents of this matters through the elaboration of a system of actions, demand of the current Cuban education without which we cannot perfect the teaching process - learning forming a man with a bigger preparation for the life, demand of the current Cuban society. The practical experiences applied in the University of The Tunas and the obtained results justify this proposal.

Author Biographies

José Luis Marañón Rodríguez, Universidad de Las Tunas. Cuba.

Licenciado en Historia y Ciencias Sociales. Máster en Desarrollo Cultural Comunitario. Profesor de Historia de Cuba e Historia Regional. Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas.

Yuditt Curbelo Hastón, Universidad de Las Tunas. Cuba.

Licenciada en Español y Literatura. Máster en Pedagogía. Profesora de Gramática Española. Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas.

References

Abreu Gebran, R. (1995) Una propuesta de trabajo interdisciplinario, En Revista Didáctica vol. 30. Sao Paulo, Brasil. Addine, F Y García, G. (2001) Formación permanente de profesores. Retos del siglo XXI. Curso Prerreunión del Evento de Pedagogía, La Habana, Cuba. Alonso Onega, H. (1994) Apuntes sobre las investigaciones Interdisciplinariedad. Revista Cubana de Educación Superior. Vol. 14 no. 2, La Habana, Cuba. Álvarez De Zayas, Carlos. (1995) La Educación por la excelencia. Monografía. MES. La Habana, Cuba. Álvarez De Zayas, Rita M. (1997) Hacia un curriculum integral y contextualizado. Honduras: Editorial Universitaria, La Habana, Cuba. Alvarez, M. (1999) Potenciar las relaciones interdisciplinarias en los ISP. Ponencia presentada en Pedagogía 99, La Habana, Cuba. Cartay, R. (1998) Los equipos interdisciplinarios: Revista Planiuc Vol. 2 no.3 Enero-Junio. Venezuela. Castro, F. (1992) Acción, interacción y construcción del conocimiento en situaciones educativas. En Antología de lecturas: Proyecto Argos. Engels F. (1974) Obras escogidas, Editorial Progreso, Moscú. Fiallo, J. (2001) La Interdisciplinariedad en la escuela: de la utopía a la realidad. Curso Pre-reunión. Evento Internacional Pedagogía 2001, La Habana, Cuba. González Sosa, Ana María. (2002) Nociones de Sociología, Psicología y Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba. Malagón, M. (et.al). (1996) Reflexiones sobre los enfoques Interdisciplinarios en las carreras universitarias. Ponencia al II Taller Internacional sobre enseñanza. CEPES, La Habana, Cuba. Mañalich Suárez, R. (1998) Interdisciplinariedad y didáctica. En Revista Educación no. 94 Mayo – Agosto, MINED, La Habana, Cuba. Ministerio de Educación (2001) Seminario Nacional para Educadores II. La Habana, Cuba. Ministerio de Educación Superior (2010) Plan de estudios D de la Licenciatura en Estudios Socioculturales, La Habana, Cuba.

Pérez Pantaleón, G. (et.al). (1996) ¿Cómo lograr la articulación entre asignaturas diferentes? Ponencia III Taller Internacional sobre la enseñanza. CEPES. La Habana, Cuba. Reyes González, José Ignacio. (1999) Posibilidades didáctico- educativas de la historia familiar en la educación de los escolares de secundaria básica. Congreso Internacional Pedagogía’99, La Habana, Cuba. Rodríguez Neira, T. (1997) Interdisciplinariedad: Aspectos básicos. En Revista Aula Abierta no. 69, jun. Universidad de Oviedo pág. 3- 21, España. Scurati, C. (1997) Interdisciplinariedad y didáctica: fundamentos, perspectivas realizaciones. En Scurati y Damiano: interdisciplinaridad y didáctica. Editorial Adara, La Coruña, España. Silvestre, M. (1998) ¿Cómo hacer más eficiente el aprendizaje? / J. Zilberstein. México. Silvestre, M. (1999) Aprendizaje, Educación y Desarrollo. Ed. Pueblo y Educación, La Habana, Cuba. Torres, Jurgo. (1994) Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado. Ed. Morata, España.

Published

2013-09-04

How to Cite

Marañón Rodríguez, . J. L. ., & Curbelo Hastón, Y. (2013). SYSTEM OF ACTIONS TO FAVOUR THE INTERDISCIPLINARITY IN THE CAREER OF SOCIOCULTURAL STUDIES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 4(6), 155–170. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/237

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.