Historical study of the process of vocational education for vocational training work in the school

Authors

  • Yurisday Guillén Arias Escuela Primaria Lidia Doce. Las Tunas
  • Elvira Alonso Hernández Universidad de Las Tunas
  • Maria de la Caridad Smith Batson Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

Primary school, vocational training, students.

Abstract

The choice of profession is a problem for young people worldwide, there are many factors that influence vocational training and of course the analysis and interpretation of how and why to choose a profession depending on the theoretical position assumed with respect to the definition of vocation and vocational training. For a better understanding and precision of the topic presented, the stages that contribute the most important moments of the historical study of the object to be investigated are periodized, emphasizing the vocational orientation from the teaching-learning process, with the use of methods of the theoretical level, as well as procedures and techniques of the empirical level to corroborate the viability and feasibility of the implementation of the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yurisday Guillén Arias , Escuela Primaria Lidia Doce. Las Tunas

 Licenciada en Educación. Especialidad Primaria. Maestra 

Elvira Alonso Hernández, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación. Especialidad Psicología. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Dpto. Psicología-Pedagogía.

Maria de la Caridad Smith Batson, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, Especialidad Inglés. Doctora en Ciencias de la Educación. Facultad Ciencias de La Educación. Profesora

References

Addine Fernández, F. (2002). Currículo y profesionalidad del docente pedagógico. Ciudad de la Habana: material digitalizado 2002

Alonso, E. (2014). Fundamentos de la orientación educativa para la Formación de intereses profesionales pedagógicos en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Preescolar. Material de consulta. Fondos bibliográficos en soporte digital. CDIP. Las Tunas.

Alonso, E. (2010). La Formación de Intereses Profesionales Pedagógicos en los estudiantes de la Carrera Licenciatura en Educación Preescolar. [Tesis doctoral inédita]. Las Tunas. Cuba

Blanco, A. (2002). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana. Cuba: Ed. Pueblo y Educación.

Blanco, A. (2003). Filosofía de la Educación: selección de lecturas. La Habana: Cuba. Ed. Pueblo y Educación.

Bozchovich, L. (1976). La Personalidad y su formación en la edad infantil. La Habana. Cuba: Ed. Pueblo y Educación.

Castro Ruz, F. (1989) Discurso Acto de graduación de estudiantes de ISP Enrique J. Varona, La Habana, [s.n.]

Cerezal Mezquita, J. (2007). Metodología de la investigación y calidad de la educación. En: Fundamentos de las Ciencias de la Educación. Tabloide de la Maestría Módulo II. (Segunda parte). pp.: 15-19. La Habana: Editorial Pueblo y Educación,

Colectivo de Autores. (2000). Lecciones de Filosofía Marxista-Leninista. Dirección de Marxismo-Leninismo. Ministerio de Educación Superior. Tomo I y II.

Cuba. Ministerio de Educación. (2003). Documentos normativos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Cuba. Ministerio de Educación. MINED. (2005). Seminario Nacional a Dirigentes, Metodólogos y Para Educadores. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Cuba. Ministerio de Educación. MINED. (2006). Seminario Nacional a Dirigentes, Metodólogos y Para Educadores.. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Cuba. Ministerio de Educación. MINED. (2009). Seminario Nacional a Dirigentes, Metodólogos y Para Educadores. Curso 2009-2010. pp. 2-4. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

González Serra, D.J. (2003). El Concepto de personalidad, En Psicología de la personalidad: selección de lecturas. p. 7. La Habana, Ed: Pueblo y Educación.

González, F. (1984). La Categoría personalidad y su definición. En Psicología de la personalidad, pp. 73-89, Ed. Ciencias Sociales. La Habana.

González Maura, V. (2001). Psicología para educadores, La Habana, Ed: Pueblo y Educación.

González, V. (1999). La orientación profesional como estrategia educativa para el desarrollo de intereses profesionales y del valor responsabilidad en la formación profesional del estudiante universitario. Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior (CEPES). Informe final de investigación. La Habana

González, F. (2010). La reafirmación profesional pedagógica. Soporte Digital.

Lenin, V.I. (1990). Cuadernos Filosóficos. Obras Completas. Moscú: Ed. Progreso.

PCC. (2016). Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021. http://repositorio.geotech.cu/xmlui/handle/1234/2732.

Rico Montero, P y Silvestre , M. (2003). La Zona de Desarrollo Próximo (ZDP). Procedimientos y tareas de aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Sierra Salcedo, R. (2004): "Modelo teórico para el diseño de una estrategia pedagógica en la educación primaria y secundaria básica". [Tesis presentada en opción del Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas], Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, 1995.

Smith, M.C. (2021). La orientación profesional en el proceso formativo de la disciplina Didáctica de las Lenguas Extranjeras. [Tesis Doctoral Inédita]. Universidad de Las Tunas 2021.

Smith Batson, M. C, Gamboa Graus, M. E., Alonso Hernández, E. (2020). La orientación profesional en el proceso formativo del profesor de las lenguas extranjeras, Didáctica y Educación 11(6) Edición Especial. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/

Vigotsky, L. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Ed. Ciencia y Técnica.

Published

2025-04-25

How to Cite

Guillén Arias , Y. ., Alonso Hernández, E. ., & Smith Batson, M. de la C. . (2025). Historical study of the process of vocational education for vocational training work in the school. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(2), 346–373. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2236

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>