Development of competencies based on the diversification of physical infrastructure spaces in initial professional training
Keywords:
professional competencies, physical infrastructure, teacher trainingAbstract
Research on the development of competencies based on the diversification of physical infrastructure spaces in initial professional training is a novel topic because most research has focused on teacher training in theoretical and methodological aspects, leaving aside the importance of physical infrastructure and its influence on the development of students' professional competencies. In this sense, the implementation of didactic strategies that involve the diversification of physical infrastructure spaces in initial teacher training can contribute significantly to the development of students' professional competencies, since it provides them with practical and concrete experiences that complement their theoretical training. In addition, the current context of education has led to rethink the way in which professional training is carried out, making it increasingly important to implement new strategies that allow for comprehensive and quality training. This article, an international inter-institutional collaboration, projects the doctoral research of the principal author, advised by the co-author. The population is all the students at the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. The sample is a representative selection of these students, a stratified random sample according to the semester in which they are studying. In addition, it was possible to verify that research on this topic can contribute to improve the process of development of competencies in students of the institution
References
Arancibia, M. L. (2019). La formación inicial profesional y la diversificación de espacios educativos. Revista Educación y Pedagogía, 31(81), 89-99.
Barrantes, J. (2021). Formación profesional: la importancia de los espacios de aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 33-45.
Berruecos-Campuzano, M. T., Carrillo-Rodríguez, J. D. y García-Diéz, I. (2020). Formación inicial profesional: competencias y nuevas tecnologías. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 221-240.
Castro Miranda, G. y Calzadilla Vega, G. (2021). La comunicación asertiva. Una mirada desde la psicología de la educación. Didasc@lia: didáctica y educación, 12(3), 131-151.
Erazo-González, J. E., Navarrete-Castro, J. C. y Navarrete-Moreno, M. (2021). Competencias digitales profesionales en estudiantes de educación. RENACI, 14(2), 47-64.
Gamboa Graus, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa Graus, M. E. (2019a). Axiología en los contenidos como organizador del currículo en la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(6), 195–211.
Gamboa Graus, M. E. (2019b). La zona de desarrollo próximo como base de la pedagogía desarrolladora. Didasc@lia: didáctica y educación, 10(4), 33–50.
Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 341-366.
González, R. (2019). La práctica profesional en la formación inicial de profesionales: problemas y desafíos. Revista de Educación, 378, 15-28.
Gutiérrez, L. (2017). Deserción estudiantil en la formación inicial de profesionales: causas y consecuencias. Revista de Investigación en Educación, 10(2), 5-17.
León, C. (2018). La integración de las tecnologías de la información y la comunicación en la formación profesional: retos y oportunidades. Revista de Tecnología Educativa, 56(3), 39-51.
Lima, A. C. y López, Y. M. (2018). La formación de competencias en la carrera de educación infantil en Ecuador. Educación y Educadores, 21(3), 475-491.
Peralta, P. (2020). Competencias para el profesional en la educación secundaria técnica. Revista de Investigación Académica, 26, 1-12.
Quiroz Aguilar, J. A. (2022). Las clases en línea desde las perspectivas de los estudiantes de ingeniería. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 10(1).
Rodríguez, D. A. y Espinoza, C. M. (2021). La importancia de la formación inicial de profesionales en la diversificación de espacios de aprendizaje para la innovación educativa. Revista Internacional de Investigación en Educación, 9(2), 139-154.
Salazar-Osorio, L. A., Hernández-González, O. A. y López-López, M. E. (2020). Impacto de las tecnologías de la información y comunicación en la educación. Ciencia e Ingeniería Neogranadina, 30(2), 99-109.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 José Renato Intriago Plaza, Michel Enrique Gamboa Graus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.