Educational guidance activities carried out by the psychopedagogue to promote the prevention of teenage pregnancy
Keywords:
prevention, teenage pregnancy, educational guidance activitiesAbstract
Abstract/Resumen
This study refers to adolescent pregnancy as one of the negative impacts on sexual and reproductive health during this stage; therefore, the educational psychologist, as a counselor for excellence in socio-educational spaces, should contribute to the prevention of this problem. The research has the objective of elaborating educational guidance activities carried out by the educational psychologist aimed at the prevention of teenage pregnancy. The diagnosis was carried out in a Basic Secondary School and methods of the theoretical and empirical level were determined. As a result, educational guidance activities of a preventive nature constitute an alternative solution to raise the level of knowledge about the methods and ways of preventing teenage pregnancy, knowledge about the consequences of teenage pregnancy and personal significance given to responsible motherhood and fatherhood.
Downloads
References
Álvarez, B., Mirabal, J. C. y Valdés, V. (2022). Embarazo en la adolescencia como problema social y de la ciencia a nivel primario de salud. Revista Cubana de Medicina General Integral, 38(2), 1-4. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252022000200001&lng=es&tlng=es.
Colectivo de autores. (2007). Modelo de Escuela, Secundaria Básica. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Recuperado de https://www.ecured.cu/Modelo_de_Escuela,_Secundaria_B%C3%A1sica_(Libro)
Constitución de la República de Cuba. (2019). La Habana: Editora Política.
COVID-19. Revista Cubana de Pediatría, 93(2), 1-5. http://scielo.sld.cu/pdf/ped/v93n2/1561-3119-ped-93-02-e1444.pdf
Díaz, P. J. y Fajardo, C. S. (2021). El embarazo en la adolescencia desde la perspectiva actual en
García, L. y Alonso, M. (2022). Prevalencia del embarazo en las adolescentes. Medimay, 29(3), 406-415. https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/2208
López, A. y Ramos, G. (2021). Acerca de los métodos teóricos y empíricos de investigación: significación para la investigación educativa. Revista Conrado, 17 (S3), 22-31. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2133
Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo del Profesional. Carrera Licenciatura en Educación Especialidad Pedagogía-Psicología. La Habana: MES. http://www.mes.gob.cu.
Mosqueda Padrón, L. (2019). Técnicas participativas para favorecer la prevención del embarazo precoz en el maestro en formación inicial de escuelas pedagógicas. (Tesis de Maestría, Universidad de Las Tunas) Educación.
Mosqueda, L. (2020). Educación sexual: camino a la prevención del embarazo precoz. EduSol, 20(72), 160-174. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v20n72/1729-8091-eds-20-72-160.pdf
Mosqueda, L., Díaz, C. y Rafael, L. (2022). Retos del estudiante de Pedagogía-Psicología en el cumplimiento del rol profesional para desarrollar la educación de la sexualidad con enfoque integral. Educere, 27(86), 123-136. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/18660
Roca, A. A. (2015). Educación integral de la sexualidad con enfoque de género y de derechos en el sistema educacional. VIII Ciclo de cooperación entre el MINED y el UNFPA (2014-2018). Gestión de programas y proyectos. La Habana: Ministerio de Educación de la República de Cuba.
Sánchez, C.P., López M.M., Alfonso C.Y. (2018). La orientación educativa en la actividad pedagógica profesional del docente universitario. Conrado, 14(65), 1-7. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/81
UNESCO. (2015). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Paris, Francia. Recuperado de https://www.cu.undp.org/content/cuba/es/home/sustainable-development-goals.html
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Lianne Mosqueda Padrón, Lucía Rafael Martínez, Yorlan José Rivas Avila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.