Educational guidance activities carried out by the psychopedagogue to promote the prevention of teenage pregnancy

Authors

  • Lianne Mosqueda Padrón Universidad de Las Tunas
  • Lucía Rafael Martínez Universidad de Las Tunas
  • Yorlan José Rivas Avila Universidad de Las Tunas

Keywords:

prevention, teenage pregnancy, educational guidance activities

Abstract

Abstract/Resumen

This study refers to adolescent pregnancy as one of the negative impacts on sexual and reproductive health during this stage; therefore, the educational psychologist, as a counselor for excellence in socio-educational spaces, should contribute to the prevention of this problem. The research has the objective of elaborating educational guidance activities carried out by the educational psychologist aimed at the prevention of teenage pregnancy. The diagnosis was carried out in a Basic Secondary School and methods of the theoretical and empirical level were determined. As a result, educational guidance activities of a preventive nature constitute an alternative solution to raise the level of knowledge about the methods and ways of preventing teenage pregnancy, knowledge about the consequences of teenage pregnancy and personal significance given to responsible motherhood and fatherhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lianne Mosqueda Padrón, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Pedagogía-Psicología. Máster en Educación. Doctoranda en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente. Departamento Pedagogía-Psicología.

Lucía Rafael Martínez, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidades Traducción e Intérprete de Francés y Pedagogía -Psicología. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Departamento Lenguas Extranjeras.

Yorlan José Rivas Avila , Universidad de Las Tunas

Licenciado en Psicología. Master en orientación educativa. Doctor en Ciencias dela Educación. Profesor Asistente. Profesor de Psicología en la Facultad Ciencias de la Educación.

References

Álvarez, B., Mirabal, J. C. y Valdés, V. (2022). Embarazo en la adolescencia como problema social y de la ciencia a nivel primario de salud. Revista Cubana de Medicina General Integral, 38(2), 1-4. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252022000200001&lng=es&tlng=es.

Colectivo de autores. (2007). Modelo de Escuela, Secundaria Básica. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Recuperado de https://www.ecured.cu/Modelo_de_Escuela,_Secundaria_B%C3%A1sica_(Libro)

Constitución de la República de Cuba. (2019). La Habana: Editora Política.

COVID-19. Revista Cubana de Pediatría, 93(2), 1-5. http://scielo.sld.cu/pdf/ped/v93n2/1561-3119-ped-93-02-e1444.pdf

Díaz, P. J. y Fajardo, C. S. (2021). El embarazo en la adolescencia desde la perspectiva actual en

García, L. y Alonso, M. (2022). Prevalencia del embarazo en las adolescentes. Medimay, 29(3), 406-415. https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/2208

López, A. y Ramos, G. (2021). Acerca de los métodos teóricos y empíricos de investigación: significación para la investigación educativa. Revista Conrado, 17 (S3), 22-31. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2133

Ministerio de Educación Superior. (2016). Modelo del Profesional. Carrera Licenciatura en Educación Especialidad Pedagogía-Psicología. La Habana: MES. http://www.mes.gob.cu.

Mosqueda Padrón, L. (2019). Técnicas participativas para favorecer la prevención del embarazo precoz en el maestro en formación inicial de escuelas pedagógicas. (Tesis de Maestría, Universidad de Las Tunas) Educación.

Mosqueda, L. (2020). Educación sexual: camino a la prevención del embarazo precoz. EduSol, 20(72), 160-174. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v20n72/1729-8091-eds-20-72-160.pdf

Mosqueda, L., Díaz, C. y Rafael, L. (2022). Retos del estudiante de Pedagogía-Psicología en el cumplimiento del rol profesional para desarrollar la educación de la sexualidad con enfoque integral. Educere, 27(86), 123-136. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/educere/article/view/18660

Roca, A. A. (2015). Educación integral de la sexualidad con enfoque de género y de derechos en el sistema educacional. VIII Ciclo de cooperación entre el MINED y el UNFPA (2014-2018). Gestión de programas y proyectos. La Habana: Ministerio de Educación de la República de Cuba.

Sánchez, C.P., López M.M., Alfonso C.Y. (2018). La orientación educativa en la actividad pedagógica profesional del docente universitario. Conrado, 14(65), 1-7. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/81

UNESCO. (2015). Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Paris, Francia. Recuperado de https://www.cu.undp.org/content/cuba/es/home/sustainable-development-goals.html

Published

2025-01-22

How to Cite

Mosqueda Padrón, L., Rafael Martínez, L. ., & Rivas Avila , Y. J. . (2025). Educational guidance activities carried out by the psychopedagogue to promote the prevention of teenage pregnancy. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(1), 45–60. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1621

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.