A grupal option to elevate the participation in the Schoolish Sport for All

Authors

  • Aurora Rosario Martínez Verde Universidad Central "Marta Abreu de las Villas" https://orcid.org/0000-0001-9068-1118
  • Alicia de la Concepción Alfonso Serafín Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Villa Clara
  • Noely León Barreto Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Villa Clara

Keywords:

Well-being, participation, sports

Abstract

A way to prevent health and achieve well-being in adolescents is Sports for All Schools, where there are gals through which the motivation to practice escapes. The research proposes a group strategy for the empowerment of participation in the Sports for All Schools. The results of the investigation are presented by this strategy in the 7th and 8th grades, from the ESBU Capitán Roberto Rodríguez , from Santa Clara municipal. A group of 70 students was selected for this method. This group stand out within the method used, the Experton Criterion, the Experiment and the Statistics to determine the development of participation in the Sports for All Schools. A strategy is provided that guides from its characteristics phases and structure with the cooperation from the group of teenagers. The planning of the activities to mediate participation in the Sports for All Schools. From the qualitative-quantitative interpretation, it is verified that it is significant in the influence of the strategy evidenced in the judgment of the experts on the validity, feasibility, adequacy and consistency of the strategy. Favorable changes in the group of teenagers were shown with an increment of active presence and motivation in the activities. The proposed strategy is valid by constituting a unit of guiding elements raises to solve the exposed scientific problem, as they make up the basis for planning for the direction of the activities of the Sports for All Schools. 

 

Author Biographies

Aurora Rosario Martínez Verde, Universidad Central "Marta Abreu de las Villas"

Licenciada en Psicología. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular y Consultante de la Facultad de Ciencias de la Cultura Física.

Alicia de la Concepción Alfonso Serafín, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Villa Clara

Licenciada en Psicología. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular y Emérito de la Facultad de Economía.

Noely León Barreto, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Villa Clara

Licenciada en Estudios socioculturales. Profesor Instructor de la Facultad de Ciencias de la Cultura Física.

References

Águila, A. (2018). El deporte para todos en la circunscripción # 112 del Consejo Popular Condado Norte del municipio de Santa Clara [Tesis de Diploma UCLV]. Repositorio UCLV. http://soft.uclv.edu.cu

Deler, P. (2011). El Deporte Participativo. 1ra Ed. Deporte.

Herrera E. y Florez J. A. (2020). Factores motivacionales para la práctica de la actividad física en adolescentes: revisión bibliográfica. EFDeportes, 25(269), 139-151. https://doi.org./10.46642/efdv25i269.1768

Imbert N. y Reinoso C. (2012). Los procesos grupales: su diagnóstico y desarrollo. Pueblo

y Educación.

Gamboa Graus, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Gamboa Graus, M. E. (2019). Libro Excel para calcular la competencia de expertos (CompetEx). http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3958

Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 341–366.

Gómez Cardoso A., Iznaola Cuscó M.B., Rodríguez M.I. (2021). La motivación en el deporte. Deporvida, 18(49). http://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/786

Jaramillo Valencia, B. y Quintero Arrubla, S. (2021). Trabajando en equipo: múltiples perspectivas acerca del trabajo cooperativo y colaborativo. Educación y Humanismo, 23(41), 205-233. https://doi.org/10.17081/eduhum.23.41.4188.

Linares, C., Rivero, Y. y Mora, P. (2022). Participación y consumo cultural en Cuba. Una mirada desde sus ciudades. Temas, 85-105.

Pallares, S., Miro S., Perez Rivases A., Torregrosa, M., Ramis Y., Cruz J. y Viladrich C. (2020). Motivación hacia la actividad física de adolescentes, adulto mayor y exdeportista de élite. Un análisis cualitativo. Pensamiento Psicológico, 18(2).

Pérez S. (2019). Juegos tradicionales para incrementar la participación de los niños en el Deporte para todos [Tesis de Diploma UCLV]. Repositorio UCLV. http://soft.uclv.edu.cu

Rodríguez Martínez, P. I. y Guillén, F. (2017) Motivos de participación deportiva en jóvenes deportistas mexicanos. Cuadernos de Psicología del Deporte, 17(3), 105-116.

Zamora, R. R. y Espinoza L. A. (2017). Trabajo colaborativo y estrategias de aprendizaje en entornos virtuales. Revista Iberoamericana Investigación-Desarrollo, 7(14). https://doi.org/1023913/ride v7i144274

Published

2022-11-23

How to Cite

Martínez Verde, A. R., Alfonso Serafín, A. de la C. ., & León Barreto, N. (2022). A grupal option to elevate the participation in the Schoolish Sport for All. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(5), 282–299. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1557

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.