A grupal option to elevate the participation in the Schoolish Sport for All
Keywords:
Well-being, participation, sportsAbstract
A way to prevent health and achieve well-being in adolescents is Sports for All Schools, where there are gals through which the motivation to practice escapes. The research proposes a group strategy for the empowerment of participation in the Sports for All Schools. The results of the investigation are presented by this strategy in the 7th and 8th grades, from the ESBU Capitán Roberto Rodríguez , from Santa Clara municipal. A group of 70 students was selected for this method. This group stand out within the method used, the Experton Criterion, the Experiment and the Statistics to determine the development of participation in the Sports for All Schools. A strategy is provided that guides from its characteristics phases and structure with the cooperation from the group of teenagers. The planning of the activities to mediate participation in the Sports for All Schools. From the qualitative-quantitative interpretation, it is verified that it is significant in the influence of the strategy evidenced in the judgment of the experts on the validity, feasibility, adequacy and consistency of the strategy. Favorable changes in the group of teenagers were shown with an increment of active presence and motivation in the activities. The proposed strategy is valid by constituting a unit of guiding elements raises to solve the exposed scientific problem, as they make up the basis for planning for the direction of the activities of the Sports for All Schools.
References
Águila, A. (2018). El deporte para todos en la circunscripción # 112 del Consejo Popular Condado Norte del municipio de Santa Clara [Tesis de Diploma UCLV]. Repositorio UCLV. http://soft.uclv.edu.cu
Deler, P. (2011). El Deporte Participativo. 1ra Ed. Deporte.
Herrera E. y Florez J. A. (2020). Factores motivacionales para la práctica de la actividad física en adolescentes: revisión bibliográfica. EFDeportes, 25(269), 139-151. https://doi.org./10.46642/efdv25i269.1768
Imbert N. y Reinoso C. (2012). Los procesos grupales: su diagnóstico y desarrollo. Pueblo
y Educación.
Gamboa Graus, M. E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).
Gamboa Graus, M. E. (2019). Libro Excel para calcular la competencia de expertos (CompetEx). http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3958
Gamboa Graus, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: didáctica y educación, 13(1), 341–366.
Gómez Cardoso A., Iznaola Cuscó M.B., Rodríguez M.I. (2021). La motivación en el deporte. Deporvida, 18(49). http://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/view/786
Jaramillo Valencia, B. y Quintero Arrubla, S. (2021). Trabajando en equipo: múltiples perspectivas acerca del trabajo cooperativo y colaborativo. Educación y Humanismo, 23(41), 205-233. https://doi.org/10.17081/eduhum.23.41.4188.
Linares, C., Rivero, Y. y Mora, P. (2022). Participación y consumo cultural en Cuba. Una mirada desde sus ciudades. Temas, 85-105.
Pallares, S., Miro S., Perez Rivases A., Torregrosa, M., Ramis Y., Cruz J. y Viladrich C. (2020). Motivación hacia la actividad física de adolescentes, adulto mayor y exdeportista de élite. Un análisis cualitativo. Pensamiento Psicológico, 18(2).
Pérez S. (2019). Juegos tradicionales para incrementar la participación de los niños en el Deporte para todos [Tesis de Diploma UCLV]. Repositorio UCLV. http://soft.uclv.edu.cu
Rodríguez Martínez, P. I. y Guillén, F. (2017) Motivos de participación deportiva en jóvenes deportistas mexicanos. Cuadernos de Psicología del Deporte, 17(3), 105-116.
Zamora, R. R. y Espinoza L. A. (2017). Trabajo colaborativo y estrategias de aprendizaje en entornos virtuales. Revista Iberoamericana Investigación-Desarrollo, 7(14). https://doi.org/1023913/ride v7i144274
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2022 Aurora Rosario Martínez Verde, Alicia de la Concepción Alfonso Serafín, Noely León Barreto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.