Knowledge management and virtual classrooms in the undergraduate programs of the University of Las Tunas

Authors

  • Olga Silvia Carbonell Mariño CTC,FMC
  • Sonia María Martínez Guerra Universidad de Las Tunas

Keywords:

knowledge management, virtual classrooms, university teaching platform, Moodle

Abstract

The virtualization of the substantive processes of universities is a necessity. Knowledge management becomes a key element if we consider the diversity of spaces in which each student can find the information that will favor his or her formation as a professional. The use of platforms for the creation and use of virtual classrooms, such as Moodle, extends to Higher Education, spaces from which teachers can promote such management. Despite this, there are difficulties in using these virtual environments, essentially due to insufficient theoretical and methodological preparation for the use of educational tools, so methodological workshops are proposed to promote it. The validation of the results corroborated the transformations, both in teachers and students, in correspondence with the demands in the training process.

Author Biography

Sonia María Martínez Guerra, Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Especial. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Departamento Redes Tecnología Educativa Educación a Distancia

References

Almuiñas Rivero, J. L. y Galarza López, J. (2015). La gestión de la información y el conocimiento: una oportunidad para las instituciones de Educación Superior. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 16- 22.

Area Moreira, M., San Nicolás Santos, M. y Sanabria Mesa, A. (2018). Las aulas virtuales en la docencia de una universidad presencial: la visión del alumnado. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 21(2), 179-198.

Avila Aguilera, Y. C. (2020). Las aulas virtuales en el proceso de enseñanza aprendizaje. [Material para el Trabajo Docente Metodológico]. Universidad de Las Tunas.

Barrera, V. y Guapi, A. (2018). La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. En línea: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtuales-educacion.html

Correa Diaz, A. M., Benjumea Arias, M. y Valencia Arias, A. (2019). La gestión del conocimiento: Una alternativa para la solución de problemas educacionales. Educare, 23(2), 1- 27.

Echeverri, A., Lozada, N. y Arias, J. E. (2018). Incidencia de las prácticas de gestión del conocimiento sobre la creatividad organizacional. Información Tecnológica, 29(1), 71- 82.

Escorcia Guzmán, J. y Barros Arrieta, D. (2020). Gestión del conocimiento en instituciones de educación superior: caracterización desde una reflexión teórica. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/6896

Medina González, V., Almansa Martínez, A. y Castillo Esparcia, A. (2020). Gestión del conocimiento en las universidades: Comunicar en entornos digitales. InMediaciones De La Comunicación, 15(1), p. 41 - 66.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Nota a los Rectores y Directores de ECTI. 26 de mayo de 2016. En soporte digital.

Vázquez-González, G. C., Jiménez-Macías, I. U. y Juárez Hernández, L. G. (2022). Clasificación de Estrategias de Gestión del Conocimiento para impulsar la innovación educativa en Instituciones de Educación Superior. GECONTEC: Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 10(1), 18- 35.

Published

2023-10-24

How to Cite

Carbonell Mariño, O. S., & Martínez Guerra, S. M. . (2023). Knowledge management and virtual classrooms in the undergraduate programs of the University of Las Tunas. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 14(4), 43–56. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1541

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.