Statistical measurement scales

Authors

  • Michel Enrique Gamboa Graus

Abstract

This work focused on the usefulness of statistics for research. Several aspects related to scales of statistical measurement were presented, with emphasis in the ordinal scales, as the most frequent in educational research. A procedure for the elaboration of thesis in academic programs of education professional training was presented. Likewise, essential aspects for the understanding of the proposed scales were deployed. Thus, criteria were introduced to evaluate the level of execution of the indicators and to grant the categories, the measurement for each member of the sample and for the sample as a whole. At the same time, ideas were indicated for the organization and classification of the data and categories to evaluate the variables. In addition, examples of how to apply such concepts were shown, depending on the context and purpose of the research. Also, alternatives for the controversial conversion of ordinal scales to interval scales and examples of scales that meet the requirements were presented. It was also shown how to synthesize the data into representative values when carrying out the empirical research, to take into account the impact of the results as a whole.

References

Asún, R. A., Rdz-Navarro, K., & Alvarado, J. M. (2016). Developing multidimensional Likert scales using item factor analysis: The case of four-point items. Sociological Methods and Research, 45(1), 109-133.

Baka, A. & Figgou, L. (2012). ‘Neither agree, nor disagree’: a critical analysis of the middle answer category in voting advice applications. International Journal Governance, 5(3/4), 244-263.

Bisquerra, R. y Pérez, N. (2015). ¿Pueden las escalas Likert aumentar en sensibilidad? REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 8 (2), 129-147.

Bollen, K.A. & Barb, K.H. (1981). Pearson's r and coarsely categorized measures. American Sociological Review, 46(2), 232-239.

Cascaes, F., Valdivia, B. A., da Rosa, R., Barbosa, P. J. y da Silva, R. (2013). Escalas y listas de evaluación de la calidad de estudios científicos. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED), 24(3), 295-312.

Churchill, G., y Peter, J. P. (1984). Research design effects on the reliability of rating scales: A Meta-Analysis. Journal of Marketing Research, 21(4), 360-375.

Coronado, J. (2007). Escalas de medición. Paradigmas, 2(2), 104-125.

Dawes, J. (2008). Do data characteristics change according to the number of scale points used? An experiment using 5 point, 7 point and 10 point scales. International Journal of Market Research, 50(1), 1-19.

Díaz, A., González, F. y Arias, A. M. (2017). Pensar el método en los procesos de investigación en subjetividad. Rev. CES Psicol., 10(1), 129-145.

Dillman, D. A. (2007). Mail and internet surveys: The tailored design method. Nueva York: John Wiley y Sons.

DiStefano, C. (2002). The impact of categorization with confirmatory factor analysis. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 9(3), 327-346.

Gamboa, M.E. (2007). El diseño de unidades didácticas contextualizadas para la enseñanza de la Matemática en la Educación Secundaria Básica. Tesis Doctoral. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero.

Gamboa, M.E. (2016). Libro Excel para aplicar la escala de participación familiar en una educación escolar inclusiva (PaFEdI). http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/4519

Gamboa, M.E. (2017). Estadística aplicada a la investigación científica. En J.C. Arboleda. (Ed.). Apropiación, generación y uso solidario del conocimiento (pp. 59-76). Las Tunas, Cuba: Editorial Redipe-Edacun.

Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2).

Gamboa, M.E. (2019a). Libro Excel EsComDE como recurso para medir la Competencia de Dirección en Educación. Boletín Redipe, 8(3), 149-184.

Gamboa, M.E. (2019b). Libro Excel de comparación por pares para procesar criterios de expertos (ComParEx). http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3957

Gamboa, M.E. (2019c). Libro Excel para calcular la competencia de expertos (CompetEx). http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3958

Gamboa, M.E. (2019d). Libro Excel para aplicar la escala de la coherencia didáctica (EsCoDi). http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3955

Gamboa, M.E. (2020a). Alternative to train Spanish speaking Math teachers for teaching in English speaking countries. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(3), 106-131.

Gamboa, M.E. (2020b). Errores en el aprendizaje. Utilísima semilla que debe llegar a flor y a fruto. Editorial Académica Española.

Gamboa, M.E. (2020c). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165.

Gamboa, M.E. (2021a). Escalas de Medición Estadística. Ejemplos validados para la investigación educativa. Editorial Académica Española.

Gamboa, M. E. (2021b). Formación de profesores de matemáticas de habla hispana para enseñar en países de habla inglesa. Revista ROCA, 17(4), 453-471.

Gamboa, M. E. (2021c). Libro Excel para aplicar la escala de la coherencia didáctica a nivel ordinal (EsCoDi ordinal). http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/4529

Gamboa, M.E. & Borrero, R.Y. (2016). Influencia de la contextualización didáctica en la coherencia curricular del proceso. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 4(1).

Gamboa, M.E., Castillo, Y. y Parra, J.F. (2019). Caracterización de la competencia de dirección en educación para el ejercicio pedagógico en el escenario educativo tunero. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(3).

Gamboa, M.E. y Hernández, L.J. (2016). Escala estadística y software para valorar la participación familiar en una educación escolar inclusiva. Revista Mikarimin, 2(3), 45-52.

Gamboa, M.E. y Hernández, L.J. (2018). Escala para medir la educación inclusiva de la familia. En J.C. Arboleda (Ed.), Educación y Pedagogía Cuba 2018 (2), (pp. 6-15). La Habana, Cuba: Editorial Redipe.

Gamboa, M.E. y Parra, J.F. (2017). Diseño de una escala para medir la competencia de dirección en Educación. En E. Santiesteban y J. C. Arboleda (Eds.), Ciencia e Innovación Tecnológica (1), (pp. 542-552). Las Tunas, Cuba: Sello Editorial Edacun-Redipe.

Gamboa, M.E. y Parra, J.F. (2019). Recursos para investigar sobre Competencia de Dirección en Educación. Ejemplos de buenas prácticas en su aplicación. OmniScriptum Publishing Group, Mauritius: Editorial Académica Española.

He, J. & Von De Vijver, J. R. (2015). Effects of a general response style on cross-cultural comparisons. Evidence from the teaching and learning internation survey. Public Opinion Quarterly, 79, 267-290.

Martínez, F. (2010). Los indicadores como herramientas para la evaluación de la calidad de los sistemas educativos. Sinéctica, (35), 1-17.

Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 38-47.

Mendoza, J. y Garza, J. B. (2009). La medición en el proceso de investigación científica: Evaluación de validez de contenido y confiabilidad. Innovaciones de negocios, 6(11), 17-32.

Mora, K.M. y Gamboa, M.E. (2019). Libro Excel para investigar sobre el modo de actuación profesional médico en formación inicial (MAPMe). http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3967

Mora, K.M., Santiesteban, Y. y Gamboa, M.E. (2020). El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(6), 271-295.

Nadler, J., Weston, R. y Voyles, E. (2015). Stuck in the middle: the use and interpretation of mid-points in items on questionnaires. The Journal of General Psychology, 142(2), 71-89.

Paulhus, D. (1991). Measurement and control of response biases. En J. Robinson, P. Shaver y L. Wrightsman (Eds.), Measures of personality and social psychological attitudes (pp. 17-51). EUA: Academic Press.

Rodríguez, L.A. y Gamboa, M.E. (2019). Ejercicios para favorecer la comprensión de problemas matemáticos en la educación de adultos. Revista Cognosis, 4(3), 145-168.

Rodríguez, L.A. y Gamboa, M.E. (2019). Libro Excel para aplicar la escala de la resolución de problemas matemáticos (ResProMa). http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3960

Rodríguez, L.A., Gamboa, M.E. y Oliva, L.D. (2019). Diseño de escala de medición de la resolución de problemas del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática. En R. Velázquez (Presidencia), Informática, Matemática y Ciencias de la Información. Simposio llevado a cabo en 9na Edición de la Conferencia Científica Internacional de la Universidad de Holguín, Cuba.

Rositas, J. (2014). Los tamaños de las muestras en encuestas de las ciencias sociales y su repercusión en la generación del conocimiento. Innovaciones de negocios, 11(22), 235-268.

Solís, V. M. (2014). ¿Por qué algunos aún prohíben utilizar estadística paramétrica para analizar datos ordinales? Enseñanza e Investigación en Psicología, 19(2).

Sánchez, R., y Echeverry, J. (2004). Validación de escalas de medición en salud. Revista de Salud pública, 6, 302-318.

Stevens, S. (1946). On the Theory of Scales of Measurement. Science, New Series, 103(2684), 677-680.

Velez, P. & Ashworth, S. D. (2007). The impact of item readability on the endorsment of the midpoint reponse in surveys. Survey Research Methods, 1(2), 69-74.

Zapata, G. J. y Canet, M. T. (2008). Propuesta metodológica para la construcción de escalas de medición a partir de una aplicación empírica. Actualidades investigativas en Educación, 8(2), 1-26.

Zeller, R.A. y Carmines, E.G. (1980). Measurement in the social sciences. The link between theory and data. Cambridge University Press.

Published

2022-01-31 — Updated on 2022-02-09

Versions

How to Cite

Gamboa Graus, M. E. . (2022). Statistical measurement scales. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 13(1), 341–366. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1327 (Original work published January 31, 2022)

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >>