IMPLEMENTATION OF RESEARCH PROJECT RESULTS IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF TEACHERS OF MARXISM-LENINISM AND HISTORY

Authors

  • Claudina Quintero Díaz Universidad de Las Tunas
  • Eduardo Garcés Fernández Universidad de Las Tunas
  • José Ignacio Reyes González Universidad de Las Tunas

Keywords:

History; research project; Marxism-Leninism and History career; Secondary School.

Abstract

The article contains some experiences about the use, in the formation of the professionals of Marxism-Leninism and History career, in the University of Las Tunas, of several results of research projects, developed in the last years, related to the didactics of History, to solve the problem of the insufficient preparation of the teachers in different aspects of the historical content, they are: Cliodidactics the teaching of History at School, The historical education of children, adolescents and youth and History to teach and learn. The objective is to present the experiences in the use of the results of these projects in the professional formation of the referred career, from the historical logical methods, the analysis and criticism of sources and the evaluation of products of the pedagogical process. A synthesis of these results is made and it is described how they are used, in the process of teaching and learning of history. It is emphasized that they are part of the bibliography of the programs of the subjects, of courses of the own and optional/elective programs, and they influence favorably in the preparation of the future teachers to direct the process of teaching learning of History in the educational levels that are inside their professional sphere of performance. Favorable changes in the training of professionals are appreciated, which reveals the validity of the proposal.

Author Biographies

Claudina Quintero Díaz, Universidad de Las Tunas

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Licenciada en Educación. Marxismo Leninismo e Historia, Profesora Titular, Metodóloga de la Vicerrectoría de Formación de la Universidad de Las Tunas

Eduardo Garcés Fernández , Universidad de Las Tunas

Máster en  educación, Licenciado en Educación. Historia, Profesor Auxiliar del departamento Marxismo Leninismo e Historia.

José Ignacio Reyes González , Universidad de Las Tunas

Doctor en Ciencias pedagógicas, Licenciado en Educación. Marxismo Leninismo e Historia, Profesor Titular, Presidente de la Comisión de Grado Científico de la Universidad de Las Tunas.

References

Díaz Pendás, H. (2002). Una vez más sobre la enseñanza de la Historia. En Enseñanza de la Historia. Selección de lecturas. (pp. 1-9). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Garcés, E. y Quintero, C. (2016). Algunas precisiones didácticas para la dirección del proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia Universal I en la carrera Marxismo Leninismo e Historia. Resultado de Proyecto de investigación. Las Tunas.

Infante, Y. y Reyes, J. I. (2008). Concepción didáctica para el tratamiento de la historia de las mujeres en la Educación Secundaria Básica. Resultado de Proyecto de investigación. Las Tunas.

Mc Pherson, M. (2004a). La Educación ambiental en la formación de docentes. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Mc Pherson, M. (2004b). La Dimensión ambiental en la formación inicial del docente en Cuba. Estrategia metodológica para su incorporación. Tesis de Doctorado en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana. Cuba.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Documento base para el diseño de los Planes de Estudio “E”. La Habana: MES.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de Estudio E Carrera Licenciatura en Educación Marxismo Leninismo e Historia. Soporte digital.

PCC. (2012). Primera Conferencia Nacional. Partido Comunista de Cuba. La Habana: Editora Política.

PCC. (2017). Documentos del 7mo. Congreso del Partido aprobados por el III Pleno del Comité Central del PCC el 18 de mayo de 2017 y respaldados por la Asamblea Nacional del Poder Popular el 1 de junio de 2017. Tabloide.

Quintero, C. y Díaz, R. (2008). Modelo didáctico para desarrollar la dimensión ambiental de los contenidos históricos de la Secundaria Básica. Informe final de Proyecto de investigación. Las Tunas.

Quintero, C. y Garcés, E. (2011). Algunas reflexiones acerca de la dimensión ambiental del contenido histórico. EUMED.NET (SEJ 309) Contribuciones a las Ciencias Sociales alojada en http://www.eumed.net/rev/cccss/ (ISSN: 1988-7833)

Quintero, C. y Garcés, E. (2015). Metodología para el tratamiento a las obras de los clásicos del Marxismo en la carrera Historia. Resultado de Proyecto de investigación. Las Tunas.

Quintero, C. y Garcés, E. (2016). Algunas precisiones didácticas para la dirección del proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia en séptimo grado. Resultado de Proyecto de investigación. Las Tunas.

Reyes, J. I. y otros. (2007). Metodología para la inclusión de la historia local en los programas de Historia de Cuba. Resultado de Proyecto de investigación. Las Tunas.

Published

2019-12-30

How to Cite

Quintero Díaz, C. . ., Garcés Fernández , E. ., & Reyes González , J. I. . (2019). IMPLEMENTATION OF RESEARCH PROJECT RESULTS IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF TEACHERS OF MARXISM-LENINISM AND HISTORY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(5), 58–70. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1036

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial