VARIABLES IN THE IMPLEMENTATION OF SCHOOL INVESTIGATIVE ACTIVITIES AND PROJECTS: TWO EXAMPLES

Authors

  • Carlos Manuel Hernández Hachavarría
  • Yaimaris Vázquez Cardero
  • Laritza Palma Salazar

Keywords:

research activities; teaching; learning; projects.

Abstract

Two examples are given that illustrate variants of research activities and projects with a certain degree of detail that favor their understanding. The first one, concerning primary education, explicitly shows its structuring and transit through six phases: introduction or framing - presentation of the order or problem - training of teams - attention to the work of the teams - presentation and discussion of the results - self-evaluation and evaluation.
The second example, concerning higher education, also transits the said phases implicitly in the stages that make up the project elaborated for the teaching of local history in the medical career of the subsidiary Segundo Frente. Both examples show multiple aspects and didactic considerations regarding the phases of their development, according to objectives, contents, means, time of execution and context in which they are developed that reveal the dynamic, flexible, cyclical and integrative nature of the phases in the during its execution.

Author Biographies

Carlos Manuel Hernández Hachavarría

Licenciado en Matemática, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Máster en Ciencias de la Educación, Profesor Titular. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Yaimaris Vázquez Cardero

Licenciada en Educación Especialidad Historia. Carrera de Medicina filial Segundo Frente

Laritza Palma Salazar

Licenciada en Educación Especialidad Primaria, Máster en Ciencias de la Educación Mención Primaria. Escuela Juan Sigas Baró. Palma Soriano. Santiago de Cuba.

References

García-Varcálcel, R. A. y Basilotta, P. V. (2017). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131. Disponible en: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.246811, [Consultado el 11 de julio de 2017]

Hernández H, C. M (2017). Aprendizaje basado en proyectos: observancia del enfoque investigativo en la enseñanza aprendizaje. Documento inédito.

Hernández H, C. M. (2003). Estimulación y desarrollo de la creatividad matemática en los escolares del nivel secundaria básica (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad Pedagógica “Frank País García”. Santiago de Cuba, Cuba.

Hernández H, C. M. (2005). Alternativa para la estimulación y desarrollo de la creatividad matemática en los escolares. Curso 32. En CD-ROM: Congreso Pedagogía 2005 (ISBN 959-18-0042-8), La Habana, Cuba.

Hernández H, C. M; Vergara V., I y Palma S, L. (2017). Metodología para la utilización del enfoque investigativo en la enseñanza – aprendizaje. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, IV (2), Artículo 16, Disponile en: http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com [Consultado el 17 de marzo de 2017]

Imaz, José Ignacio (2015) Aprendizaje Basado en Proyectos en los grados de Pedagogía y Educación Social: “¿Cómo ha cambiado tu ciudad?” Revista Complutense de Educación Vol. 26 Núm. 3. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44665, consultado: 15 de octubre de 2016.

KIWIX 0.9 (2017) Aprendizaje Basado en Proyectos. Disponible en: https://www.wikipedia.org [Consultado el 13 de mayo de 2017]

MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE, INTROPÍA MEDIA S.L. España. PROYECTO EDUCATIVO LAS SINSOMBRERO. Disponile en: http://www. [Consultado el 17 de marzo de 2017]

MINISTERIO DE LA AGRICULTURA. CENTRO NACIONAL DE SANIDAD VEGETAL. (2014). AVISO DE PLAGA. Ref.: Plaga de interés cuarentenario para Cuba. Caracol gigante africano Achatina fulica (Bowdish) (Gastropoda: Achatinidae), en el Reparto Poey, municipio Arroyo Naranjo, provincia La Habana. (documento digital)

SERVICIO NACIONAL DE SANIDAD Y CALIDAD AGROALIMENTARIA DE ARGENTINA (S.A).Video sobre el Caracol gigante africano.

Published

2017-11-03

How to Cite

Hernández Hachavarría, C. M. ., Vázquez Cardero, Y., & Palma Salazar, L. (2017). VARIABLES IN THE IMPLEMENTATION OF SCHOOL INVESTIGATIVE ACTIVITIES AND PROJECTS: TWO EXAMPLES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(7), 89–112. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/714

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.