STRATEGY TEACHING AND LEARNING OF THE SUBJECT "PHYSICS OF BIOLOGICAL SYSTEMS OF THE HUMAN BODY" PROCESS.

Authors

  • Yulianela Mengana Torres Centro de Biofísica Médica. Universidad de Oriente
  • Luís Rodríguez Landrove Departamento de Física Aplicada de la Facultad de Ciencias Naturales y Exactas
  • Rafael Alejandro Miller Clemente Centro de Biofísica Médica. Universidad de Oriente

Keywords:

teaching physics; undergraduate; training of human resources.

Abstract

This paper presents a teaching-learning course "Physics of biological systems of the human body" comes from the optional subject for students of the Degree in Physics sophomore, in which different aspects shown method acquisition of scientific knowledge. Moreover, the concepts and laws of physics are widely used in the field of health, which has led to the emergence of new areas of knowledge such as Biophysics, Medical Physics, Neurophysics, Bioengineering, Genetics and Biotechnology, among others. For the above reasons, the authors set ourselves aims to introduce the proposal of an alternative for the development of teaching-learning course proposed in the Bachelor in Physics from a biophysical approach, it provides insights increasingly developed on scientific and technological activity, it is necessary to incorporate in the process of teaching and learning physics.
This course provides students with knowledge of the structure and functions of the human body, as these students do not receive materials linked to the Life Sciences (eg. Biology) since graduated from high school. The contents of Physics of biological systems of the human body is designed to impart in the fourth semester of the Bachelor in Physics or related to the University, it must precede those related to the topics covered in the subject Physics Medical of radiation Biophysics and Introduction to NMR. Evaluations were conducted through seminars and practical classes.

Author Biographies

Yulianela Mengana Torres, Centro de Biofísica Médica. Universidad de Oriente

Graduada de Licenciatura en Física en la Universidad de Oriente, y de máster en Ciencias Físicas de la Universidad de la Habana, Habana, Cuba. Labora como Investigador Agregado del Centro de Biofísica Médica. Profesor Asistente del Departamento de Física Aplicada de la Facultad de Ciencias Naturales y Exactas de la Universidad de Oriente. Miembro de la Sociedad Cubana de Física. Pertenezco al proyecto: “Estudio del intercambio de agua a través de la membrana en eritrocitos de pacientes con Anemia Drepanocítica”.

Luís Rodríguez Landrove, Departamento de Física Aplicada de la Facultad de Ciencias Naturales y Exactas

Graduado en el Pedagógico como Profesor de Física del Nivel Secundario Superior. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Labora como profesor en el Departamento de Física Aplicada de la Facultad de Ciencias Naturales y Exactas. Categoría docente Asistente.

Rafael Alejandro Miller Clemente, Centro de Biofísica Médica. Universidad de Oriente

Graduado de Ingeniería Nuclear en el Instituto de Ciencias y Tecnología Nucleares (ISCTN), y de máster en Ciencias Físicas de la Universidad de la Habana, Habana, Cuba. Investigador Agregado del Centro de Biofísica Médica. Profesor Auxiliar del Departamento de Física de la UO. Miembro de la Sociedad Cubana de Física. Miembro Correspondiente de la American Association of Physicists in Medicine (AAPM). Coordinador del Grupo de Física Médica de las Radiaciones. Servicios de Protección Radiológica. Jefe de los proyectos: Optimización de protocolos pediátricos de Tomografía Computarizada, Construcción de un maniquí multipropósito y Desarrollo de un Sistema de planificación basado en imágenes médicas para Radioteragnóstica

References

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Published

2017-12-01

How to Cite

Mengana Torres, Y. ., Rodríguez Landrove, L., & Miller Clemente, R. A. (2017). STRATEGY TEACHING AND LEARNING OF THE SUBJECT "PHYSICS OF BIOLOGICAL SYSTEMS OF THE HUMAN BODY" PROCESS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(6), 201–208. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/705

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Monográfica Especial

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