SOCIAL INCLUSION IN ECUADORIAN HIGHER EDUCATION. ADVANCES AND CHALLENGES AT MANABÍ TECHNICAL UNIVERSITY

Authors

  • María Hipatia Delgado Demera Universidad Técnica de Manabí
  • Vicente Félix Veliz Briones Universidad Técnica de Manabí
  • Carlos Alfredo Cedeño Palacios Universidad Técnica de Manabí
  • Jorge Luis Alpízar Muni Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

higher education; social inclusion; quality in education.

Abstract

Educative system in Ecuador constitutes referring of interest for many countries and observers in Latin America on the matter of inclusive education, with special reference to Higher Education. In recently years, a significant growth on public universities access, as well as in indicators related to the quality of the formation and increases in its budget, is reflected. The objective of present paper, is centered to emphasize about elements related to the implementation of policies and concrete strategies in the scope of the social inclusion; the advances reached in the last 5 years in the Technical University of Manabí, and remark the main challenges that face in the intention to obtain a Superior Education of high quality, with opportunities for all the citizens.

Author Biographies

María Hipatia Delgado Demera, Universidad Técnica de Manabí

Doctor en Ciencias Veterinarias. Facultad de Ciencias Veterinarias. Departamento de Veterinaria. Vicerrectora Académica. Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo. Ecuador.

Vicente Félix Veliz Briones, Universidad Técnica de Manabí

Doctor en Ciencias Técnicas. Facultad de Ciencias Informáticas. Departamento de Informática y Electrónica. Rector. Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo. Ecuador.

Carlos Alfredo Cedeño Palacios, Universidad Técnica de Manabí

Magister en Procesamiento de Alimentos. Facultad de Ciencias Matemáticas, Físicas y Químicas. Departamento de Procesos Químicos. Editor Asistente de la Revista La Técnica. Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo. Ecuador.

Jorge Luis Alpízar Muni, Universidad Técnica de Manabí

Master en Ciencias de la Educación Superior. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Departamento de Pedagogía. Director del Centro de Capacitación Docente y Educación Continua. Universidad Técnica de Manabí. Portoviejo. Ecuador.

References

Banco Mundial BIRF AIF. (2016). Datos elaborados por los autores. Disponibles en: https://datos.bancomundial.org/indicador/SE.XPD.TOTL.GB.ZS CEPAL, N. (2016). Panorama Social de América Latina 2015. CEPAL. (Pág. 111) Disponible en: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/41598/4/S1700567_es.pdf CEPAL, N. (2017). Brechas, ejes y desafíos en el vínculo entre lo social y lo productivo. Segunda Reunión de la Conferencia Regional sobre Desarrollo Social de América Latina y el Caribe. Consultado: 21/11/2017. Disponible en: http://repositorio.cepal.org/handle/11362/42209

Gaceta Oficial (2008). Constitución de la República del Ecuador (2008) Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. Págs. 27-28 Disponible en: http://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf LOES (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Presidencia de la República. Registro oficial Año II -- Quito, martes 12 de octubre del 2010 -- N° 298 Medina, S. R. (2011). Los organismos internacionales y la evaluación como política educativa en México: elementos para un balance. SR Medina, Políticas y educación. La construcción de un destino, 17-38. Mondragón, A. R. H. (2006). La acreditación y certificación en las instituciones de educación superior. Hacia la conformación de circuitos académicos de calidad: ¿Exclusión o Integración? Revista del Centro de Investigación de la Universidad la Salle, 7(26), 51-61. Ponce, J., & Carrasco, F. (2017). Acceso y equidad a la educación superior y posgrado en el Ecuador, un enfoque descriptivo. Mundos Plurales-Revista Latinoamericana de Políticas y Acción Pública, 3(2), 9-22. Disponible en: http://revistas.flacsoandes.edu.ec/mundosplurales/issue/view/149

UTM (2013). Plan de Desarrollo Estratégico Institucional 2013 – 2017. PEDI. Dirección de Planificación Institucional. (Pág. 37).

Published

2019-03-28

How to Cite

Delgado Demera, M. H. ., Veliz Briones, V. F., Cedeño Palacios, C. A., & Alpízar Muni, J. L. (2019). SOCIAL INCLUSION IN ECUADORIAN HIGHER EDUCATION. ADVANCES AND CHALLENGES AT MANABÍ TECHNICAL UNIVERSITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(1), 77–90. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/854

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.