PEDAGOGICAL INVESTIGATION: A CONTRIBUTION TO THE MANAGEMENT ON TEACHERS’ FORMATION FROM A SOCIO CULTURAL POINT OF VIEW

Authors

  • Yaritza Josefina Hilarraza

Keywords:

Formation, Investigation, Education, Teaching Process, Pedagogy

Abstract

Higher Education needs theories and methods to guarantee the teachers professional development as an investigator committed to his reality and able to apply transforming strategies close to the scientific way of the pedagogic process, uprising its principal relations and regularities and integrating in a coherent manner the best of the pedagogic thought to achieve the professional formation that actual social changes demand. Pedagogic investigation in teacher’s formation is due to a formation’s logic not only consisting in sharing preestablished knowledge on scientific investigation, but dedicated to investigate from theoretical and methodological dynamics of the systemic pedagogical work’s own specificity. Therefore, the university must create possibilities so that students investigate, create and transform what is established, but from their own professional culture. Pedagogic investigation process must run from the acknowledgment of the educative reality by means of the comprehension, explanation and methodological interpretation which synthesizes in the socio transforming management of the pedagogic investigation, from an integrated projection to establish an internal order upraising two essential moments which synthesizes the theoretical model; the management of the educative practice formation, and the instrumentation of pedagogical investigation. The model outcomes from the scientific results of a scientific investigative process emerging from a scientific problem shared in the teachers’ formation in Cumanacoa, Municipio Montes del Estado Sucre, Venezuela context.

Author Biography

Yaritza Josefina Hilarraza

DOCTORA EN CIENCIAS PEDAGÓGICAS. ACTUALMENTE SE DESEMPEÑA COMO SUPERVISORA DEL NIVEL MEDIA GENERAL; MUNICIPIO ESCOLAR # 12; CUMANACOA, MUNICIPIO MONTES ESTADO SUCRE, VENEZUELA

References

Abdala, S. Y M. E. Isorni. (1995). Calidad de la formación universitaria. La perspectiva del graduado, CICyT –INDES –UNSE, (p. 96), Argentina. Bottini, C. Y J. Valdez. (2002). Universidad y Sociedad del Conocimiento. Apuntes para el Debate. Revista Ensayo y Error. Año XI. N° 22. (p.49), Caracas. Bonal, X. (1998).Sociología de la Educación, (p. 73), Paidós, Barcelona. Castillo, J. y otros (2005).Formación del profesorado en Educación Superior, vol. I (p. 107), España. Castells, M y otros. (1997). Nuevas perspectivas criticas en educación. (p.102), Paidós, Barcelona. CEPES. (2000). Las tendencias pedagógicas en la realidad educativa de actual. (p. 68), Tarija (Bolivia), Editora universitaria. De La Mora, M. (2006) Metodología de la investigación. Desarrollo de la inteligencia.(p 108), [s. l.], [s. n.] Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de La Comisión Internacional sobre Educación para el s. XXI. (p. 27), Madrid: Santillana/UNESCO. Estébanez, M. (2004) Conocimiento científico y políticas públicas: Un Análisis de la utilidad social de las investigaciones científicas en el campo Social. (p.28), Espacio Abierto, Cuaderno Venezolano de Sociología, Volumen 13, N° 1, 7-37.

Fuentes H. y Matos E. (2006). La Teoría Holístico Configuracional. CeeS "M.F. Gran". (p.66), Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. Cuba. Gibbons M. (1998).Pertinencia de la Educación Superior en el siglo XXI. Conferencia Mundial sobre Educación Superior.(p.75) UNESCO, Paris. Gacel-Ávila, J. (2003) La Internacionalización de la Educación Superior Paradigma para la ciudadanía global. UdeG, CUCSH, (p. 390). Giordano, M. y Pogré, P. (2005). Formación docente en y para las Universidades. (p. 47) Foro. [s. l.], [s. n.] Hannan, A. y H. Silver. (2006). Innovación en la enseñanza superior, la Enseñanza, aprendizaje y culturas institucionales.(p.77) [s. l.], [s. n.] Imbernon, F. (1998). La formación y el desarrollo profesional del Profesorado. (p.94), Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona, Graó, Juif, P. y L. Legrand. (1988). Grandes orientaciones de la pedagogía contemporánea. (p. 45), Madrid: Narcea.

Lelivel, M. (2006) Investigación para el desarrollo de un modelo de formación Profesional efectivo. http://www.utwente.nl/ico/archief/toogdag/leliveld.pdf (pp.3-5) University. Leiden Netherlands. Luhmann, N. (1996) Teoría de la Sociedad y Pedagogía. (p. 86), Paidós Barcelona. Márquez, E. (2000) Sociología de la educación.(p.55) Fedupel, serie Azul, Caracas. Mancebón, M. (2005). El papel de la Universidad en la puesta en Marcha eficaz del desarrollo sostenible,(p.68), Publicación: Alicante. Mendoza, J. (2002). Transición de la educación superior Contemporánea en México: de la planeación al Estado evaluador. (p.16)Universidad Autónoma de México. Méxic Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. (p. 66) UNESCO. Tr: VALLEJO G., Mercedes. Universidad Pontificia Bolivariana. París. Palacios, M. (2001). El futuro de la educación superior: Propuestas Partidistas del 2000. (p. 75), UAM, México. Padrón, J. (2003). El problema de organizar la investigación universitaria. En www.monografias.com Pérez, R. y otros. (2002). Metodología de la investigación educacional. Primera y Segunda parte, Editorial Pueblo y Educación. (p.215). La Habana. Ruiz, C. (1997). El reto de la educación superior en la sociedad del Conocimiento. (p.28) ANUIES. México.

Sotolongo M, Y H. (2003).Desarrollo de competencias para la gestión Docente en la educación médica superior. Instituto Superior de Ciencias Medicas de la Habana, http://www.utwente.nL/ico/archief/toogdag/leliveld.pdf (p.95) Tünnermann, C. (1999). La educación general en la universidad Contemporánea. (p 69)

Zabalza, M. (2004). El escenario y sus protagonistas. (p.19) [s. l.], [s. n.]

Published

2012-01-25

How to Cite

Hilarraza, . Y. J. . (2012). PEDAGOGICAL INVESTIGATION: A CONTRIBUTION TO THE MANAGEMENT ON TEACHERS’ FORMATION FROM A SOCIO CULTURAL POINT OF VIEW. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(1), 25–40. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/74

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.