PROCEDURE FOR THE EVALUATION OF THE QUALITY OF THE ACADEMIC SERVICE OF THE UNIVERSITY VILLAGES OF THE MUNICIPALITY EZEQUIEL ZAMORA, COJEDES STATE, BOLIVARIAN REPUBLIC OF VENEZUELA
Keywords:
quality; quality management; quality assessment; academic service.Abstract
Mission Sucre is one of the tasks that develop greater impact on the college education of the Bolivarian Republic of Venezuela, which is required to achieve high standards of quality in its academic services. To achieve that goal the "university villages" where contextualized to the reality of each municipality from knowledge infrastructure. However, Mission Sucre in Cojedes State, has faced deficiencies in the management of the quality of academic service that develops in the university villages of the municipality Ezequiel Zamora, specifically in compliance with the associated basic principles to reliable facts and valid for decision making and continuous improvement; therefore, this research was aimed at designing a procedure for assessing the quality of academic service that is generated in these villages, which from its inception, led to the fulfillment of the basic principles of quality management, essentially those associated with the orientation to the needs of society and the theoretical postulates of the assessment was adjusted, while regularized and systematic development of this as support the necessary development of continuous improvement process, inescapable for consolidation the Bolivarian revolution.
References
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. Gaceta Oficial No. 5.453 Extraordinaria (2000)
Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela. No 5.662: Reforma del Reglamento General de la Ley Orgánica de Educación. Caracas, Venezuela, 28 de agosto del 2003
Hernández Medina, C. A. ([s.a]). Calidad, Evaluación, Evaluación Institucional. Retrieved from http://www.monografias.com/trabajos65/formacion-profesional-cubana/formacion-profesional-cubana2.shtml
Lanz, R (2008) Educación Superior en Venezuela. Necesidad de una transformación. Temas para la Discusión. Edit. Fondo Editorial Ipasme. Caracas.
Lepeley, M. (2003). Gestión y Calidad en Educación. Un modelo de Evaluación. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A.
Ley Orgánica de Educación (2009) Artículos: 24, 25, 26, 32, 33.Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela. N° 5929 Extraordinario de Caracas 15 de Agosto de 2009.
Martínez Guzmán, M. D. (2003). Modelo de evaluación para la mejora continua de los programas de formación en servicio. Tesis de Doctorado, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.
Mayo Alegre, J. C., Pérez Proenza, L. M., Reyes Benítez, S. N., y Loredo Carballo, N. A. (2011). La caracterización de la gestión de la calidad como un proceso inherente a la gestión de la eficacia en las organizaciones. Contribuciones a la Economía, (Julio de 2011), 38 pp. Retrieved from http://www.eumed.net/ce/2011b/apbc.htm
Ministerio de Educación Superior (2004). Fundamentos conceptuales de la Misión Sucre. Caracas, Venezuela
MINISTERIO DEL PODER POPULAR PARA LA EDUCACIÓN UNIVERSITARIA. [En línea] Disponible en: http://www.misionsucre.gob.ve/websitems/web/frontend.php/index/definicionpnf/p/p/img/img03 [Consultado el 20/11/13].
Montilla Barreto, I. (2003). La calidad de la enseñanza universitaria. Universidad de los Andes, Trujillo, Venezuela.
Mora García, J. (2009). La Universidad Venezolana a debate. Edit Fondo Editorial Ipasme. Caracas
Parra Ferié, C., Negrin Sosa, E., y Gómez Figueroa, O. (2009). Procesos de servicios. Tendencias modernas en su gestión.
Reyes Benítez, S. N. (2010). Evaluación de la calidad del servicio de la sucursal 6432 del BPA Las Tunas. Tesis en opción al título académico de Master en Administración ed Negocios, Universidad de Camagüey, Camagüey
Salcedo, H. (1998). Indicadores de gestión para las universidades venezolanas. Agenda Académica, Vol. 6, Nº 1, pp. 177 –190.
Salcedo, H. (2000) Indicadores de Gestión para las Universidades Venezolanas: Un Proyecto de Alcance Nacional Venezuela. Revista Agenda Académica. UCV. Volumen 6, N° 1
Serrano N, C. R. ([s.a]). Gestión estratégica de calidad de la formación en Instituciones de Educación Superior.
Tiana, A. (1994). Evaluación de la Calidad de la Educación. Revista Iberoamericana de Educación. Nº 10. Buenos Aires
Torres Fernández, P., y Galdós Sotolongo, S. A. (2007). Evaluación Instiucional. La Habana: Editoral Academia
Trujillo Barreto, N. A. (2008). La evaluación de la calidad del desempeño investigativo de los docentes de las universidades pedagógicas., Instituto Superior Pedagógico ¨Félix Varela y Morales¨ Villa Clara, Sancti - Spíritus
UNESCO (2009) Comunicado de la Clausura de la Conferencia Mundial Sobre Educación Superior. 8 de Julio de 2009. [Online] Disponible: http://www.unesco.org/es/higher_education/dynamic_content_single_view:/new/world_conference_on_higher_education_closes_with_an_appeal_for_investment_and_cooperation/beak/11995 Visitado 27/8/2013.
Villarruel, C. (2007). El Sistema de Evaluación y Acreditación de las Universidades Venezolanas. . Fondo Editorial Ipasme. Caracas.
Vivas, M. (1999). El modelo de la Calidad Total para las Instituciones Educativas. Revista Acción Pedagógica, Vol. 8, Nº 2. Universidad de Los Andes-Táchira.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Juan Carlos Mayo Alegre, Yaimara Aracelis Casadiego Reyes, Saadia Noemí Reyes Benítez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.