PERMANENT TRAINING EVALUATION AND HISTORICAL TRENDS IN THE EQUATOR

Authors

  • Kléver Hernán García Gallegos Magister en Gerencia de la Educación Abierta
  • Silvia Maribel Sarmiento Berrezueta Universidad Nacional de Educación en Ecuador.
  • María Julia Rodríguez Saif Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Keywords:

evaluation; formative evaluation; permanent formative evaluation

Abstract

The issue of formative evaluation from any spectrum in any country in the world is of vital importance and even more so if it is expressed as permanent. So it is important to determine the historical trend which accounts for the evolution and changes it has suffered during history in Ecuador. For the study the history is defined from the year 1826 to the present, it reveals three very well defined stages, from the purely mercantilist evaluation to the formative evaluation regarded as the manager of a culture of permanent improvement. The present research work tribute to the Pedagogical Sciences conceptualizing the permanent formative evaluation based on the historical trends detected, in order to respond to the demands that today Higher Education in the country govern.

Author Biographies

Kléver Hernán García Gallegos, Magister en Gerencia de la Educación Abierta

Magister en Gerencia de la Educación Abierta

Silvia Maribel Sarmiento Berrezueta, Universidad Nacional de Educación en Ecuador.

Dra. C. Universidad Nacional de Educación en Ecuador.

María Julia Rodríguez Saif, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Dra. C. Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

References

Caizatoa, M., & Fernanda, K. (2016). Concepciones y prácticas de evaluación del aprendizaje en la carrera de pedagogía de la UPS sede Quito. Análisis documental de los planes de actividades de las asignaturas del área de formación profesional (Bachelor's thesis).

Donoso, C. D. M. (2009). Ecuador-Perú: evaluación de una década de paz y desarrollo. Flacso-Sede Ecuador.

Larrea, C. (2006). Hacia una historia ecológica del Ecuador: propuestas para el debate (Vol. 15). Corporación Editora Nacional.

López Segrera, F. (2008). Tendencias de la educación superior en el mundo y en América Latina y el Caribe. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 13(2), 267-291.

Martínez Rizo, F. (2009). Evaluación formativa en aula y evaluación a gran escala: hacia un sistema más equilibrado. Revista electrónica de investigación educativa, 11(2), 1-18.

Pires, S., & Lemaitre, M. J. (2008). Sistemas de acreditación y evaluación de la educación superior en América Latina y el Caribe. In Conferencia regional de educación superior.

Ramírez, R., & Minteguiada, A. (2010). Transformaciones en la Educación Superior Ecuatoriana: Antecedentes y perspectivas futuras como consecuencias de la nueva constitución política. Revista ESS, 15(1), 129-154.

Víctor, M. y López, P. (2009). Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior. Madrid, Narcea.

Published

2017-12-18

How to Cite

García Gallegos, K. H. ., Sarmiento Berrezueta, S. M., & Rodríguez Saif, M. J. (2017). PERMANENT TRAINING EVALUATION AND HISTORICAL TRENDS IN THE EQUATOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(4), 243–252. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/665

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.