INTEGRATOR PROJECT: A METHODOLOGICAL TOOL IN HIGHER EDUCATION
Keywords:
research; problem solving; integration of knowledge; university students.Abstract
The integration of different areas of knowledge and training strategy remains a new subject in the field of Higher Education. Many universities have developed proposals providing cohesion with educational curriculum, teaching, research and entrepreneurship strategies. This paper aims to reflect on the implementation of integration projects in building competencies in Agricultural Engineering careers in Higher Education in Latin America. Integrative Project is conceived as an important training strategy, but also a methodological tool that still needs improvement especially pate of teachers. It is intended to direct the work to better integration in terms of what really is needed, First knowledge (theory and practice), people, areas, active learning methodologies and interdisciplinary research. It must be framed in the research of the Faculty, to generate solutions that contribute to social development through the University-Company (Company). As a result of analysis can argue that this strategy has become a culture, which generates spaces and opportunities for students to develop their initiatives and consolidate throughout their formative process, with the support of teachers, researchers and governing body faculty. Currently, it has strengthened and innovative academic programs and processes have become a successful experience and professional and personal growth in college students of agricultural careers.
References
André, P. (2015). La Fisiología Vegetal y la necesidad del perfeccionamiento del proceso de enseñanza aprendizaje en el tercer año de la carrera de Biología del Instituto Superior de Ciencias de la Educación de Huambo. Revista Órbita Pedagógica. ISSN 2409-0131. Vol. 2(3): 55-66.
Benatuil, D y Larito, M.J. (2014). Algunas reflexiones a catorce años de la implementación de los modelos de formación por competencias en Educación Superior. Revista argentina de Educación Superior, (8).
Beneitone, P. (2007). Reflexiones y Perspectivas de la Educación Superior en América Latina: Informe Final-Proyecto Tuning América Latina 2004-2007.
Bogoya, D., Torrado, M.C. (2000) Competencias y Proyectos Pedagógicos. Capítulo: Educar para el desarrollo de las competencias: Una propuesta para reflexionar. Santa Fe de Bogotá. Universidad Nacional de Colombia.
García, R.J.A. (2011). Modelo educativo basado en competencias: importancia y necesidad. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación, 11 (3): ISSN 1409-4703
Gutiérrez, O.A. (2003) Enfoques y Modelos Educativos Centrados en el Aprendizaje. Documento 4. Alternativas en la evaluación de los aprendizajes. La evaluación en los enfoques centrados en el aprendizaje. Estado del arte y propuestas para su operativización en las Instituciones de Educación Superior Nacionales.
Knust, G.R. y Gómez, P.S. (2009). La Evaluación con Enfoque por competencias: ¿se implementa realmente la evaluación por competencias?. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC), 3 (1):104-125.
Murillo, C.G., Plaza, O.L.A., Rodríguez, D.E. (2016). Mejoramiento curricular y su incidencia en los graduados de Ingenieríaa Agropecuaria en la Unidad de estudios a Distancia de la Universidad Técnica estatal de Quevedo. Revista örbita Pedagógica, 3 (1).
Parra, B., Pinzón, M.A. (2013). Proyecto Integrador como estrategia formativa para el fortalecimiento de competencias específicas y transversales en la Facultad de ingeniería. Fundación Universitaria Panamericana Compensar. Bogotá D.C. pp 55.
Revelo, C. y Rivas, V. (2008). El proyecto integrador como investigación en el aula. Fundación Academia de Dibujo Profesional. Programa de Dibujo Arquitectónico y Decoración. I congreso Latinoamericano de enseñanza en diseño. Universidad de Palermo.
Silva, D. (2008). Emprendedor. Editorial Alfaomega. Bogotá - Colombia. pp.208.
Tobón, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en competencias. Talca: Proyecto Mesesup. Consultado el 4 de enero de 2010 en: http://www.uv.mx/facpsi/proyectoaula/documents/Lectura5.pdf
Van Berkel H. y Bax A. (2006). Toetsen in het Hoger Onderwijs. Editorial: Bohn Stafleu van Loghum. Houten, Holanda.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Marisol Rivero Herrada, Guadalupe del Pilar Murillo Campuzano, Yarelys Ferrer-Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.