THE PROBLEM AS A BASIS FOR MEANINGFUL LEARNING AND DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING

Authors

  • Melba Lilian Triana Palma Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo
  • Gustavo José Defaz Cruz Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo
  • María Salome Sánchez Gómez Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo
  • Patricia Yajaira Jadán Solís Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo
  • Katty Pilar Jadán Solís Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo

Keywords:

Problem; learning; thought.

Abstract

The Technical University of Babahoyo, extension Quevedo is a university institution which aims to organize, manage, direct and evaluate methodological and didactic processes applied by teachers. The methodological strategies are geared towards a collective academic work; interdisciplinary approach with regard to research objects and coo participative in activities with different degrees, to take advantage of infrastructure, logistics, teaching experience and pedagogical training - scientific. Its mission is to break into the region to return useful university education, regional development and welfare of its inhabitants. Given that the development of intellectual skills that allow students to build capacity and develop all the skills concerning the development of critical and creative thinking it is considered appropriate that teachers plan "Plans Sessions Tutorials" covering such aspects it is important in order to present a quick understanding of the contents studied. The methodological strategies were generated so that the group of students to grasp and implement what they are learning.

Author Biographies

Melba Lilian Triana Palma, Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo

Profesora de Segunda Enseñanza, especialidad Idiomas. Licenciada en Ciencias de la Educación, especialidad Inglés y Francés. Magister en Docencia y Currículo. Catedrática Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo. Ecuador.

Gustavo José Defaz Cruz, Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo

Profesor Primario, especialidad Educación. Licenciado en Ciencias de la Educación, especialidad Física-Matemática. Licenciado en Jurisprudencia, Abogado. Diploma Superior en Diseño Curricular. Magister en Diseño Curricular. Catedrático de la Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo. Ecuador.

María Salome Sánchez Gómez, Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo

Licenciada en Comercio y Administración. Licenciada en Supervisión y Administración Educativa. Máster en Gerencia de Proyectos Educativos y Sociales. Catedrática de la Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo. Ecuador.

Patricia Yajaira Jadán Solís, Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo

Licenciada en Comunicación Social. Magister en Gerencia de Innovaciones Educativas. Catedrática de la Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo. Ecuador.

Katty Pilar Jadán Solís, Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo

Economista. Magister en Contabilidad y Auditoría. Catedrática de la Universidad Técnica de Babahoyo. Extensión Quevedo. Ecuador.

References

Barriga, F. y Hernández, G. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. Editores Mc Graw Hill. México.

Battaner, P. Atienza, E, López, C. y Pujol, M. (2001). Aprender y enseñar: la redacción de exámenes, Madrid: Antonio Machado Libros.

Bowen, H. (1997). “Teorías de la educación” Décima segunda edición. Editorial Limusa SA. México DF. 452 p.

Campos, Y. (2000). “Estrategias de enseñanza aprendizaje” formadores pedagogía formación ensayo texto ensayos/00estrategiasenzaprendizaje, México.

Carpio, C. (2012). “Caracterización de la Problemática en los Procesos de Enseñanza y Aprendizaje de la Física en Secundaria” Revista Ensayos Pedagógicos Vol. VII, Nº 2; 101-121, ISSN 1659-0104, julio-diciembre, 2012.

Flores-Crespo, P. (2014). Ante la compleja problemática educativa, la innovación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 19, núm. 61, abril-junio, 2014, pp. 343-347

Izquierdo, E. (2000). “Investigación científica”. Imprenta Cosmos. Loja. Ecuador. 164 p.

Martínez, Mª Cristina (2001). Análisis del discurso y práctica pedagógica, Buenos Aires: Homo Sapiens Ediciones, 3ª edición ampliada y mejorada.

Moreira M. A. y Greca, I. Mª. (2003). Cambio Conceptual: análisis crítico y propuestas a la luz de la Teoría del Aprendizaje Significativo. Ciência & Educação, vol. 9, nº 2, págs. 301-315.

Rebollar, A. (2000). Una variante para la estructuración del proceso de enseñanza aprendizaje de la matemática, a partir de una nueva forma de organizar el contenido, en la escuela media cubana. Instituto superior pedagógico "Frank País García" facultad de ciencias, Cuba. 127 p.

Sáez, J. (2010). Utilización de las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje, valorando la incidencia real de las tecnologías en la práctica docente. Revista Docencia e Investigación, nº20. pp. 183-204

UNICEF. (1997). “Manual de Gerencia Educativa”, Graphus, Ecuador. pp. 31.

Published

2016-05-19

How to Cite

Triana Palma, . M. L. ., Defaz Cruz, G. J., Sánchez Gómez, M. S., Jadán Solís, P. Y., & Jadán Solís, K. P. (2016). THE PROBLEM AS A BASIS FOR MEANINGFUL LEARNING AND DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 277–284. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/573

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)