THE PROBLEM AS A BASIS FOR MEANINGFUL LEARNING AND DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING
Keywords:
Problem; learning; thought.Abstract
The Technical University of Babahoyo, extension Quevedo is a university institution which aims to organize, manage, direct and evaluate methodological and didactic processes applied by teachers. The methodological strategies are geared towards a collective academic work; interdisciplinary approach with regard to research objects and coo participative in activities with different degrees, to take advantage of infrastructure, logistics, teaching experience and pedagogical training - scientific. Its mission is to break into the region to return useful university education, regional development and welfare of its inhabitants. Given that the development of intellectual skills that allow students to build capacity and develop all the skills concerning the development of critical and creative thinking it is considered appropriate that teachers plan "Plans Sessions Tutorials" covering such aspects it is important in order to present a quick understanding of the contents studied. The methodological strategies were generated so that the group of students to grasp and implement what they are learning.
References
Barriga, F. y Hernández, G. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. Editores Mc Graw Hill. México.
Battaner, P. Atienza, E, López, C. y Pujol, M. (2001). Aprender y enseñar: la redacción de exámenes, Madrid: Antonio Machado Libros.
Bowen, H. (1997). “Teorías de la educación” Décima segunda edición. Editorial Limusa SA. México DF. 452 p.
Campos, Y. (2000). “Estrategias de enseñanza aprendizaje” formadores pedagogía formación ensayo texto ensayos/00estrategiasenzaprendizaje, México.
Carpio, C. (2012). “Caracterización de la Problemática en los Procesos de Enseñanza y Aprendizaje de la Física en Secundaria” Revista Ensayos Pedagógicos Vol. VII, Nº 2; 101-121, ISSN 1659-0104, julio-diciembre, 2012.
Flores-Crespo, P. (2014). Ante la compleja problemática educativa, la innovación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. 19, núm. 61, abril-junio, 2014, pp. 343-347
Izquierdo, E. (2000). “Investigación científica”. Imprenta Cosmos. Loja. Ecuador. 164 p.
Martínez, Mª Cristina (2001). Análisis del discurso y práctica pedagógica, Buenos Aires: Homo Sapiens Ediciones, 3ª edición ampliada y mejorada.
Moreira M. A. y Greca, I. Mª. (2003). Cambio Conceptual: análisis crítico y propuestas a la luz de la Teoría del Aprendizaje Significativo. Ciência & Educação, vol. 9, nº 2, págs. 301-315.
Rebollar, A. (2000). Una variante para la estructuración del proceso de enseñanza aprendizaje de la matemática, a partir de una nueva forma de organizar el contenido, en la escuela media cubana. Instituto superior pedagógico "Frank País García" facultad de ciencias, Cuba. 127 p.
Sáez, J. (2010). Utilización de las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje, valorando la incidencia real de las tecnologías en la práctica docente. Revista Docencia e Investigación, nº20. pp. 183-204
UNICEF. (1997). “Manual de Gerencia Educativa”, Graphus, Ecuador. pp. 31.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Melba Lilian Triana Palma, Gustavo José Defaz Cruz, María Salome Sánchez Gómez, Patricia Yajaira Jadán Solís, Katty Pilar Jadán Solís
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.