PEDAGOGICAL MODEL TO IMPROVE THE CURRICULUM OF THE EXECUTIVE SECRETARIAT CAREER FOR THE LAICA ELOY ALFARO UNIVERSITY AT MANABÍ FROM THE INTEGRATIVE DISCIPLINE WORKSHOP OF OFFICE

Authors

  • Magdalena Bermúdez Villacreses Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta, ECUADOR

Keywords:

discipline; formation; integrity; society.

Abstract

To form comprehensive professionals, competent and able to solve problems that society presents at given moments, these are the demands that are made today to higher education, the Executive Secretary professional plays an important role within organizations and businesses and their training has to go along with the development of technology and science, because if you do not, they will just be behind times, the companies need am assertive, creative and enterprising professional in this path, the curriculum it occupies a strategic place in order to develop skills in line with the times. It is for this reason that this paper approaches the results of curriculum evaluation form this professional and provides a curriculum improvement through the structuring of the integrative core discipline, based on the dimensions of formation instructional, educational and developer, indissolubly bound together throughout the whole race

Author Biography

Magdalena Bermúdez Villacreses , Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta, ECUADOR

Licenciada en Secretariado Ejecutivo. Profesora de asignaturas profesionales secretariales en la Facultad de Gestión, Desarrollo y Secretariado Ejecutivo. Coordinadora de Carrera Secretariado Ejecutivo de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Especialista en Diseño Curricular por Competencias en la Universidad del Mar, Chile. Magister en Gerencia Educativa en la Universidad Estatal del Sur de Manabí. Doctorante en Ciencias Pedagógicas de la Universidad Oscar Lucero Moya de Holguín, Cuba.

References

Addine, F. & Troncones, J. (2007). La formación de competencias de dirección del proceso pedagógico en la formación inicial del profesor. Fundamentos teóricos de un modelo didáctico. En revista Pedagógica universitaria vol. XII n°1. p. 21,37.

Addine, F. (1997). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza – aprendizaje. La Habana: IPLAC. .

Addine, F. (2000). Un enfoque integrador del diseño curricular en la escuela. Facultad de Ciencias de la Educación. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Material en soporte magnético.

Addine, F. (2003). Diseño Curricular. La Habana: Curso IPLAC. Material impreso. .

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, p. 320

Álvarez de Zayas, R. M. (1997). El proceso de diseño curricular. En Hacia un currículum integral y flexible. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

Delors, J. (1997). La educación encierra un tesoro. Informe de UNESCO (1996, p. 91) México

Fuentes, H. C. (2005). Diseño Curricular en la Educación Superior basado en competencias profesionales. Santiago de Cuba: Documento en soporte digital. CEES “Manuel F. Grant”, Universidad de Oriente .

García, F. (2006). Currículum y pertinencia. Revista Docencia Universitaria, Vol. III(2).

González, C. (2010). Evaluación de competencias en la asignatura de protección vegetal de la escuela universitaria de ingeniería técnica agrícola (UPM). Revista de formación innovación educativa universitaria, p. 125 – 135.

Horruitiner, P. M. (2000). El Modelo Curricular de la Educación Superior Cubana. Revista Pedagogía Universitaria, Vol. 5(3).

Horruitiner, P. M. (2008). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Universitaria.

UNESCO. (1997). Tecnologías de Información y Comunicación en Educación. Paris: Información e innovación.

UNESCO. (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior. La educación superior en el siglo XXI p. 1.

Published

2016-05-19

How to Cite

Bermúdez Villacreses , . M. . (2016). PEDAGOGICAL MODEL TO IMPROVE THE CURRICULUM OF THE EXECUTIVE SECRETARIAT CAREER FOR THE LAICA ELOY ALFARO UNIVERSITY AT MANABÍ FROM THE INTEGRATIVE DISCIPLINE WORKSHOP OF OFFICE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 67–82. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/557

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.