THE INTEGRATIVE ASSESSMENT IN FUNCTION OF THE PEDAGOGIC WAY OF PROFESSIONAL PERFORMANCE

Authors

  • Mayre Acosta Calderón Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
  • Jorge García Ruiz Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”
  • Fernando Bacardí Soler Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Keywords:

Assessment; way of professional performance; model.

Abstract

The article is part of an investigation project directed to the professional formation. Their central objective is to model the integrative assessment in function of the way of pedagogic professional performance of the educational ones in formation of the Cuban Superior Education. The pattern includes three subsystems: Pedagogic professional projection, contextualized valuation and problematic transformation. Also it is defined the concept of integrative assessment. Inside the aspects taken in consideration in the described integrative Assessment they are the procedure and the project method, as active, creative and productive method in the evaluation of the learning of the future professional of the education. It is described how the technical and methodological communities will work to influence positively in the assessment conception of the students and in the formation of the ways of professional pedagogic performance.

Author Biographies

Mayre Acosta Calderón, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Máster en Enseñanza de la Química. Licenciada en Educación especialidad Química. Profesora Auxiliar. Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Facultad de Educación Profesoral Superior, Departamento de Ciencias Naturales. Camagüey. Cuba.

Jorge García Ruiz, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciado en Educación especialidad Matemática. Máster en Didáctica de la Matemática. Profesor Titular Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Jefe del Departamento de Gestión de la Calidad. Camagüey. Cuba.

Fernando Bacardí Soler, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciado en Educación especialidad Biología. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Titular Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Centro de Estudios de Ciencia de la Educación “Enrique José Varona”. Camagüey. Cuba.

References

Addine, F., González, A. M., y Recarey, S. C. (2002). Principios para la dirección del proceso pedagógico. En G. García, Compendio de Pedagogía. (pp. 80-97). La Habana: Pueblo y Educación.

Álvarez, C. M. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.

Castro, O. (1999). Evaluación integral. Del paradigma a la práctica. La Habana: Pueblo y Educación.

Chávez, J., Suárez, A., y Permuy, L. (2005). Acercamiento necesario a la Pedagogía General. La Habana: Pueblo y Educación.

Colunga, S. y García, J. (2007). Algunas variantes de concreción de los modelos teóricos: las estrategias, las metodologías y los programas de intervención educativa. (en línea). Disponible en: www.monografias.com [Consultado el 10 de abril de 2015]

Escudero, T. (2006). La evaluación como actividad docente: un seminario práctico. Curso del ICE: Universidad de Zaragoza, 13, 14 y 20 de febrero y 29 y 30 de mayo de 2006.

Horruitinier, P. (2009). La universidad Cubana: modelo de formación. La Habana: Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior.

Marimón, J.A., y Guelmes, E. (2011). Aproximación al modelo como resultado científico. En: RESULTADOS CIENTÍFICOS EN LA INVESTIGACIÓN EDUCATIVA (pp.8-21). La Habana: Pueblo y Educación.

Pérez, O. L., y Portuondo, R. (Cuadernos Didácticos. 2001). ¿Evaluamos a nuestros alumnos como nos evaluaban nuestros maestros?. Antecedentes y génesis de la evaluación. Camagüey.

Portela, R. (En Pedagogía’ 2001. Curso). Hacia una evaluación integral del proceso docente-educativo. Ciudad de La Habana: MINED.

Rodriguez, D. (2012). Características que debe tener la evaluación de los estudiantes en una clase desarrolladora de asignatura de ciencias. En N. P. Pérez, E. Moltó, H. R. Rivero, C. Silfredo, & M. Lastra, Temas seleccionados de la didáctica de la Física (págs. 246-256). La Habana: Pueblo y Educación.

Sierra, R.A. (2008). Modelación de la dirección del proceso pedagógico. Modelo pedagógico. En: ESTRATEGIA PEDAGÓGICA SU DISEÑO E IMPLEMENTACIÓN (pp. 57-68). La Habana: Pueblo y Educación.

Tejada, I. (2010). Evaluación de competencias profesionales en estudiantes de ingeniería de sistemas de información asistida por las tecnologías de la información y la comunicación. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas publicada en la Universidad de Santo Domingo, República Dominicana.

Viamontes, E.R, Colunga, S. y García, J. de (2013). La formación de actitudes profesionales pedagógicas en la Educación superior. DIDASC@LIA: DIDÁCTICA Y EDUCACIÓN. Vol. IV. (3), Julio-Septiembre, 173-184.

Published

2016-08-31

How to Cite

Acosta Calderón, . M. ., García Ruiz, J., & Bacardí Soler, F. (2016). THE INTEGRATIVE ASSESSMENT IN FUNCTION OF THE PEDAGOGIC WAY OF PROFESSIONAL PERFORMANCE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(5), 33–44. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/534

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)