INQUIRY SKILLS IN THE VENEZUELAN FORMATIVE PROCESS

Authors

  • María Auxiliadora Espinoza Troconi Universidad Experimental “Luis Caballero Mejías”, Caracas
  • Ángel Luis Cintra Lugones Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
  • Rosario León Robaina Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Keywords:

administration philosophy; formation processes; formation for competitions.

Abstract

The process of investigators' formation in Venezuelan Universities has its singular characteristics and it is not exempt of the critical contributions that have been made on the Latin American University, mainly to created administration models and based on political, economic and social systems of colonial, republican character and neoliberal directed to the economic gain as benefit, but I don't eat contribution to the national development. The article carries out an analysis of a model of institutional administration based on the permanent analysis of the industrial activities that characterize the context historical Venezuelan.

Author Biographies

María Auxiliadora Espinoza Troconi, Universidad Experimental “Luis Caballero Mejías”, Caracas

Master en Ciencias de la Educación. Profesor Titular jubilada. Realiza estudios de Doctorado en Ciencias Pedagógicas a través del convenio UNEFA – UO. Universidad Experimental “Luis Caballero Mejías”, Caracas, Venezuela.

Ángel Luis Cintra Lugones, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Máster en Dirección. Imparte docencia de Filosofía e Historia. Se desempeña como Coordinador de la Maestría Gestión de Procesos Formativos Universitarios. Docente del Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran” de la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba. E-mail: cintra@uo.edu.cu

Rosario León Robaina, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Imparte docencia de Economía Política en la Facultad de Ciencias Empresariales. Se desempeña como Presidenta de la Comisión de Grado Científico de la Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

References

Avalos, I. y M. Antonorsi (1980). La planificación ilusoria – Ensayo sobre la experiencia venezolana en política científica y tecnológica. Caracas, Cendes/Editorial Ateneo de Caracas.

Constitución Nacional de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 36.860 (Extraordinaria) (En soporte digital).

Didriksson, A. (2002). La universidad del futuro: relaciones entre la educación superior, la ciencia y la tecnología. Universidad Nacional Autónoma de México, México, D. F.

Didriksson, A. (2006). La Universidad de la Innovación: una estrategia de transformación para la construcción de universidades del futuro. Universidad Autónoma de Zacatecas, México.

Espinoza, M.A. (2009) “Estrategia Metodológica para la gestión Didáctica de la formación para la investigación en el postgrado”. Tesis de Maestría en Educación Superior. Convenio Cuba-Venezuela, UNEFA- Caracas, Venezuela.

García, S. (2013) La estupidez de formar por competencias. Diario Vea. Venezuela.

Paredes, A. (2001). Estrategias de Enseñanza - Aprendizaje para una educación transformadora. En: http://sardis.upeu.edu.pe/alfa/aprendizaje.html (Consultado: 24 de marzo de 2015).

Programa Nacional de Formación Tecnológica de Producción Agroalimentaria. Disponible en p. web. Google, julio 2005.

Rincón, D. y M.G. Romero (2006). Ciencia, tecnología y educación superior en Venezuela: Perspectiva de una sociedad emergente, Material Impreso.

Romero, E. y M.T. Adamé, (2004). “La práctica organizacional de las actividades de investigación: un encuentro con la innovación”, en revista Enlace. Revista Venezolana de información, Tecnología y conocimiento. Año 1. Nº 3.sept-dic 2004.

Universidad Bolivariana de Venezuela (UBV). (2012) Proyecto comunitario: http//investigación UBV

Published

2016-12-02

How to Cite

Espinoza Troconi, M. A. ., Cintra Lugones, Ángel L., & León Robaina, R. (2016). INQUIRY SKILLS IN THE VENEZUELAN FORMATIVE PROCESS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(3), 201–212. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/504

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.