TASKS AND TEACHING PROFESSIONAL SKILLS: REFLECTIONS ON RACING ENGINEERING AND COMMERCIAL SYSTEMS ENGINEERING IN LAY UNIVERSITY ELOY ALFARO FORM MANABÍ

Authors

  • Pedro Jacinto Quijije Anchundia Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta
  • Luzmila Benilda López Reyes Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta

Keywords:

competences; academic formation; professional teaching task; professional teaching competence; teaching-learning process.

Abstract

This article offers a set of theoretical reflections related to the formation of teaching tasks and competences process on the academic personnel of the Commercial Engineering and Systems Engineering Faculties in Eloy Alfaro Laic University from Manabí, Ecuador. Which are founded in the essential relationship that occurs between the educational influences of the diversity of organizational forms employed in the process of teaching and learning of the disciplines offered and the systematization of the functions of directions of this process in accordance with the characteristics of each of one. Higher education institutions are continuously strengthening the formation of didactic competences of their teachers; this allows facing the process of teaching and learning under an interaction dynamic where the teacher and the student are involved.

Author Biographies

Pedro Jacinto Quijije Anchundia, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta

Decano y Profesor principal académico de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Facultad Ciencias Administrativas, Ingeniería Comercial. Magister en Gerencia de Proyectos Educativos y Sociales. Especialista en Diseño Curricular por Competencias.

Luzmila Benilda López Reyes, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Manta

Profesora Titular - Investigador de la carrera de Ingeniería en Sistemas de la Facultad de Ciencias Informáticas. Ingeniera en Contabilidad Pública y Auditoría, Especialista en Diseño Curricular por Competencias.

References

Addine, F. y colectivo de autores (2003). Diseño Curricular. Cuba: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.

Álvarez, L. (2000). La educación basada en competencias: implicaciones, retos y perspectivas. Universidad Iberoamericana Santa Fe, México, DF.

Conferencia Mundial sobre Educación Superior. (2009). Comunicado La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Sede UNESCO, París.

Conferencia Regional sobre Educación Superior para América Latina y el Caribe. (2008). Declaración final. Cartagena de Indias, Colombia.

Forgas, J. (2003). Algunas consideraciones sobre la formación profesional basada en competencias en Cuba. Disponible en: http//www.campus oei.org/eduytrabajo.

Fraga, R. (1997). Metodología de las áreas profesionales. – 37 h. – Material mimeografiado. – ISPETP, La Habana, 1997.

Fuentes, H. (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. (s.f.): Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Horrutiner, P. (2007). La universidad cubana: El modelo de formación. Cuba: Revista Pedagogía Universitaria.

Mariño, M.A. y L. Bao (2013). La Gestión didáctica del profesor universitario. Ponencia presentada en la VI Conferencia Científica Internacional de la Universidad de Holguín, Cuba.

Modelo Educativo. (2013). Manual de Información y Orientación Académica de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador: Editorial Mar Abierto

Moreno, G. (2008). La competencia metodológica para la dirección de la clase en el proceso de formación del profesor general integral de secundaria básica.

Ortiz, E. (2001). Competencias y valores profesionales. Revista Electrónica Pedagogía Universitaria Vol. VI, No. 2, MES, La Habana.

Ortiz, E. y M.A. (2004). El proceso de profesionalización del docente universitario. Revista Pedagogía Universitaria, IX.

Ortiz, E. y M.A. Mariño (2002). La profesionalización del docente universitario. En Libro Electrónico Problemas Contemporáneos de la Didáctica de la Educación Superior. Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya.

Parra, I. (2002). Modelo didáctico para contribuir a la dirección del desarrollo de la competencia didáctica profesional de la educación en formación inicial. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Universidad Pedagógica Enrique José Varona. La Habana. Inédita.

Rediseño curricular de la carrera de Ingeniería Comercial e Ingeniería en Sistema. – Soporte magnético.

Rumbo, M.B. (2000). La profesionalización de la enseñanza universitaria. Qurrículum, No. 14, España.

Rumbo, M.B. (2009).Revista Pedagogía Universitaria Vol. XIV No. 4.

Sierra, R. (2002). Modelación Estratégica: Algunas consideraciones desde una perspectiva pedagógica. Compendio de Pedagogía. Cuba: Pueblo y Educación.

Tejeda. R. y Sánchez, J. (2012). La Formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Ecuador: Editorial Mar Abierto.

Published

2016-06-18

How to Cite

Quijije Anchundia, P. J. ., & López Reyes, L. B. (2016). TASKS AND TEACHING PROFESSIONAL SKILLS: REFLECTIONS ON RACING ENGINEERING AND COMMERCIAL SYSTEMS ENGINEERING IN LAY UNIVERSITY ELOY ALFARO FORM MANABÍ. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(2), 181–192. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/484

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.