AN INVESTIGATIVE EXPERIENCE IN THE FORMATION OF TEACHERS. THE VIDEO-MOVIE IN UNIVERSITY CLASSROOMS

Authors

  • Carmen Barale Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luís
  • Zulma Escudero Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de San Luis

Keywords:

experience, investigation, teachers’ formation, university

Abstract

As formers of teacher, a set of questions impel us to teach with the aim to get significant learning, which propitiates to the learners an opening to comprehension, the freedom of thought and consequently towards creativeness. To comprehend is much more than to learn is to think, and to act reflexively. It is to have the opportunity of doing reflexive actions with the aim that the experience manages to be gotten could be transferred to whom will be their students to be. Education and communication will coexist in a unity. The objective of this work is to communicate an investigative experience in the formation of teachers; carried out by “Play Seminar and Infant Education”, corresponding to the second year of the bachelors in education, through the incorporation of video-movie as a strategy of teaching.

Author Biographies

Carmen Barale, Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luís

Lic. en Pedagogía. Esp. En Didáctica. Prof. Titular efectiva del Prof. y Lic. en Educación Inicial. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de San Luis. Argentina. Directora de la línea "C" del Proyecto de Investigación Nº 4-0305 "Las prácticas educacomunicacionales. Su impacto en la comprensión de los sujetos que interactúan en situaciones de enseñanza y de aprendizaje.

Zulma Escudero, Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de San Luis

Lic. en Ciencias de la Educación. Esp. En Didáctica. Prof. Adjunto del Prof. y Lic. en Educación Inicial. Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de San Luis. Argentina. Integrante del Proyecto de Investigación Nº 4-1-9403 "Educación y Diversidad: Las teorías implícitas respecto del aprendizaje que sustentan los docentes de Nivel Inicial".

References

Camarero, G. (ed). (2006). “La mirada que habla (cine e ideologías)”. Akal. Madrid.

Chada, M. C. Barale, C.: (2005): “La creatividad en la producción escrita de niños pequeños”. Revista Alternativas. Serie espacio pedagógico. Año IX. N°38 LAE. U.N.S.L.

Dadamia, O. M.: (2001): “Educación y Creatividad”. Bs. As. Edit. Magisterio del Río de la Plata.

Escudero, Zulma (1997) “El jugar del niño en el universo escolar”. Revista Alternativas. Serie espacio pedagógico. Año II. N° 8 LAE. U.N.S.L.

Larrosa, J.( 1998) “La experiencia de la lectura. Estudios sobre Literatura y formación. Buenos Aires. Edit. Biblos.

Ofele, M. R.(2004) Miradas Lúdicas. Buenos Aires. Edit. Dunken.

Sorín, M. (1992) Creatividad. ¿Cómo, por qué. Para quién. Barcelona. Edit. Labor.

Terr, L (2000) El juego: por qué los adultos necesitan jugar. Buenos Aires. Edit. Piados.

Imbert, G. (2006) “Cine, representación de la violencia e imaginarios sociales”. En “La mirada que habla (cine e ideologías).” Akal. Madrid. Pag. 92.

Larrosa, J. (1998) “La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación” Buenos Aires. Edit. Biblos.

Mac Luhan, (2006). www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/cineeducacion.htm Importancia del cine en educación. “El cine en las aulas”

Terr, L. (2000) Terr,L. 2000 “El juego: por qué los adultos necesitan jugar”. Paidos. Pág. 15.

Terr, L. Ob cit. Pag. 23.

Published

2011-01-29

How to Cite

Barale, C., & Escudero, Z. (2011). AN INVESTIGATIVE EXPERIENCE IN THE FORMATION OF TEACHERS. THE VIDEO-MOVIE IN UNIVERSITY CLASSROOMS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 2(1), 53–62. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/38

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.