Students and teachers’ scientific training in vocational of exact sciences pre-university institutions. Proposal of actions
Keywords:
scientific training, teachers, students, teacher professionalizationAbstract
The scientific reserve of the country is a task that cannot be postponed, included since the first year of the Revolution; one of the solutions was the foundation of the IPVCE, with the vision of guaranteeing the generational replacement of scientists, who have placed Cuba's name so highly, for the discoveries made. This high responsibility rests on the professors who work in this type of institution. For various reason, which are not the subject of enumeration in this work, these professors must confront task for which they are not prepared in the initial formation and that is why continuous training must be resorted to. In recent years, the constant approach to optimal professional performance is called professionalization. To comply with the social and state demand for differentiated attention to IPVCE, a research project was founded and carried out jointly by IPVCE-University of Las Tunas to contextualize teaching professionalization to current scientific-technological advanced. In its second year of execution, this project already has a proposal of actions, to be implemented strategically, of which scientific formation is one of its aspects. About the theoretical bases, the diagnosis made and the actions this work deal.
References
Aránega Jiménez, R., y Ruiz Corbella, M. (2005). Indagar en el entorno cotidiano: clave para la formación científica de los educadores. Enseñanza de las ciencias, (Extra), 1-4.
Cuásquer Viveros, M. (2024). Orientación Vocacional y Proyecto de Vida a Través de Estrategias STEAM. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 9682-9710.
Fabra Gallo, J. M., Martínez Márquez, Y. y Valcárcel Izquierdo, N. (2020). Estudio comparado de los contenidos de la asignatura Arquitectura de Computadoras: oportunidades de mejoras. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 13(8), 1-19.
Guerrero Cabrera, Y. (2022). La preparación a los docentes para el trabajo de formación vocacional y orientación profesional pedagógica en el Centro Politécnico Enrique Villegas Martínez (Doctoral dissertation, Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez).
Guillen Estévez, A. L., Ramírez Mesa, C. y Guillen Valdés, A. (2020). La tarea docente integradora en el proceso enseñanza aprendizaje de la Física. Didasc@ lia: Didáctica y educación, 11(2), 106-116.
Mendoza Vargas, E. Y., Murillo Campuzano, G. D. P. y Morales Sornoza, A. (2019). La enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior: Aportaciones desde Neurodidáctica. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 10(2), 23-36.
Muñoz Rodríguez, A., Loor Fernández, M. N., León Villacís, F. O. y Zambrano Mero, J. A. (2019). Los juegos didácticos para el desarrollo de la expresión oral en el aprendizaje del idioma inglés. Didasc@ lia: didáctica y educación, 10(1), 25-36.
Pilar Tierno, S., Solbes Matarredona, J. A., Gavidia, V., Tuzón, P. (2022). La formación científica y didáctica en el grado de Maestro en Educación Primaria y la presencia de la indagación según el profesorado. Interuniversitaria de formación del profesorado. 36(97), 143-161.
Ponce Vargas, J. M. (2018). El método dialéctico en la formación científica de los estudiantes de pedagogía. Actualidades Investigativas en Educación. 18(3). 1-20.
Téllez Lazo, L., Rógers Gómez, J. A. y Hernández Laguna, O. (2023). Profesionalización docente en los Institutos Prevocacionales de Ciencias Exactas: evaluación y contextualización. Didáctica y Educación, 14(4), 354-378.
Valledor Estevill, R. F. (2019). La innovación en la investigación educacional. La innovación teórica. Didasc@lia: Didáctica y Educación. 10(4), 17-32.
Valledor Estevill, R. F. (2021). Cultura científica y el método científico. Conferencia inaugural de la Cátedra Científica de la Universidad de Las Tunas. https://scholar.google.es/citations?user=avMLwfcAAAAJ&hl=es&oi=ao
Zacarías Ventura, H. R., Vilchez Guizado, J. y Supo Condori, J. A. (2021). Posturas didácticas sobre el método científico y su influencia en el desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Desafios, 12(2), 108-113.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Mildred Rebeca Blanco Gómez , Luis Téllez Lazo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.