Identity elements from Las Tunas locality for the formation of local musical identity

Authors

  • Elemnia Álvarez Merino Universidad de Las Tunas

Keywords:

local musical identity, protagonist, experiential pedagogical experience

Abstract

The formation of local musical identity in the initial training of music art instructors is an important aspect to be considered. We contributed to the definitions of local musical identity and the formation of local musical identity in their formation. The applied experience was carried out in the discipline Workshops for Artistic Improvement, which were undertaken in workshops of critical opinion and collective reflection; in addition, pedagogical experiments and experiences were developed through methodological workshops and projects with the implication of the community as protagonist, named "The music from Las Tunas in my neighborhood", which favored the link of music art instructors with the authors, interpreters and groups that from the communities have contributed to guarantee the life cycle of artistic culture in a positive affective climate, with concrete experiences and personal examples, which encouraged the presence of emotions, feelings, norms of social behavior and willingness to work in their specialties once graduated.

Author Biography

Elemnia Álvarez Merino, Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidades Preescolar y Música. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular del Dpto. docente Primera Infancia

References

Acebo Rivera, M. (2005). La Formación del valor identidad latinoamericana en los adolescentes de la Educación Secundaria Básica desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de América. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencia Pedagógicas]. Las Tunas.

Álvarez Ramos, S. (2011). La preparación para dirigir el trabajo cultural en las instituciones educativas en la formación inicial del licenciado en instructor de arte. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencia Pedagógicas]. Ciego de Ávila.

Álvarez Merino, E., Quesada Báez, A., y Acebo Rivero, M. (2012). La formación de la identidad musical local del tunero. Didáctica y Educación, 3(5), 61–74. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/126.

Álvarez Merino, E. (2008). La Interdisciplinariedad en la Educación Musical. www.innovación.ciget.lastunas.cu

Álvarez Merino, E. (2014). Los Elementos identitarios de la música local en la formación del instructor de arte. http://innovación.ciget.lastunas.cu

Álvarez Merino, E. (2015). La formación de la identidad musical local en la formación inicial del instructor de arte de música. [Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencia Pedagógicas]. Las Tunas.

Álvarez Merino, E. (2019). Estrategia pedagógica para la formación de la identidad musical local del Instructor de Arte, especialidad Música. Opuntia Brava, 12(2), 105-116. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1014

Calderón Suárez, O. (2011). Actividades para fortalecer el valor identidad musical en los alumnos de música de la escuela de instructores “Rita Longa”. [Tesis en opción al título académico de Máster]. Las Tunas.

Cortón, B. (2008). Estrategia de intervención pedagógica para potenciar a la escuela como principal centro cultural de la comunidad. [Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Santiago de Cuba: ISP Frank País.

De la Torre Molina, C. (1995). Conciencia de mismidad: alma de la cultura cubana. Revista Temas. No. 2: 111-115. https://ftp.isdi.co.cu/Biblioteca/BASE%20DE%20DATOS%20DE%20GREENSTONE/revistat/archives/HASH01b6.dir/doc.pdf

De la Torre Molina, C. (2001). Las Identidades. Una Mirada Desde la Psicología. Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana, p.329. Juan Marinello. La Habana. Cuba. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/15430/1/Las_identidades.pdf

Fernández Retamar, R. (1998). Cultura es, para nosotros, el rostro coherente de una sociedad. Periódico Granma. 7 de noviembre. La Habana.

Díaz Pendás, Horacio (2002). Enseñanza de la Historia. Lecturas para docentes. Pueblo y Educación.

Vigotsky, L. S. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Editorial Científico-Técnica.

Published

2024-07-22

How to Cite

Álvarez Merino, E. . (2024). Identity elements from Las Tunas locality for the formation of local musical identity. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(3), 434–449. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2109

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.