Introduction, generalization and evaluation of impacts of doctoral thesis results. Applied methodology in Las Tunas

Authors

  • Mildred Rebeca Blanco Gómez Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Luis Téllez Lazo Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas https://orcid.org/0000-0001-6712-8269
  • Yoenia Olivia Infante Cabrera Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Keywords:

introduction of scientific results, generalization of doctoral theses, impact evaluation

Abstract

The introduction and generalization of results is a process that increasingly requires greater attention, monitoring and evaluation in educational practice. The evaluation of the impacts of this process also constitutes a challenge for educational innovation, so that resources are optimized and the effectiveness of large-scale research can be seen. The work presented is the result of the research project titled Evaluation of the impact of the Doctorate Program in Educational Sciences in the municipality of Las Tunas. The objective was to apply doctoral research that responds to general education to measure the impacts on the educational and teaching-learning process. Educational innovation followed the following stages: 1. Selection of theses that respond to different subsistems of education, 2. Evaluation of the relevance of the theses according to the transformations of the third improvement, 3. Adjustments of the results of doctoral research, 4. Training for managers on introduction and generalization of results, 5. Application of the adjusted results in practice and 6. Evaluation of the impacts obtained. We also worked on the scientific training of the members of the project and the main transformations that occurred in the group of researchers, which are summarized in: the selection of a doctoral or master's topic, the proposal of new research projects, the preparation achieved. To direct the processes of introduction and generalization of results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mildred Rebeca Blanco Gómez, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Química. Máster en Educación. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular

Luis Téllez Lazo, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Eléctrica. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular

Yoenia Olivia Infante Cabrera, Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciada en Educación, especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

References

Blanco Pérez, A. (2001). Introducción a la Sociología de la Educación. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Cardentey Árias, J., Pupo Pupo, R., Sánchez Linares, F., Guadarrama González, P., Araujo González, R. (2002). Lecciones de Filosofía Marxista­Leninista. Tomo 2. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Chávez Rodríguez, J., Suárez Lorenzo, A. y Permuy González, L. D. (2005). Acercamiento necesario a la Pedagogía General. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Cruz Aparicio, M., Ochoa López, V., Tovar Pimentel, A. G., Arango Pinto, L. G., Caña Díaz, L. E., Flores Mujica, L. L., García Martínez, I., Mbawmbaw Omiaziki, J., Morales Rossel, R., Ochoa López, V. y Salgado Brito, R. (2018). Sistema de evaluación para medir el impacto de las investigaciones. Universidad Simón Bolívar, México. Archivo digital. http://storage/emulated/0/Android/data/cn.wps.moffice_eng/.Cloude .

García Ancira, C. (2022). La evaluación del impacto científico en las investigaciones educativas. Revista Cubana de Educación Superior, 41(2), 523-533.

González Maura, V., Castellanos Simons, D., Córdova Llorca, M. D., Rebollar Sánchez, M., Martínez Angulo, M., Fernández González, A. M., Martínez Corona, N., Péliz Mato, D. (2004). Psicología para educadores. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

González Soca, A. M. y Reinoso Cápiro, C. (2004). Nociones de sociología, psicología y pedagogía. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Mestre Gómez, U., Quiroz Fernández, L. S., Zambrano Acosta, J. M. (2015). Criterios para la evaluación del impacto académico de programas de maestría en la modalidad semipresencial. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(5), 85-96.

Rodríguez Cardona, R. y Cobas Aranda, M. (s.f.) Metodología de evaluación de impactos de proyectos de investigación. La Habana. Archivo digital. http://storage/emulated/0/Android/data/cn.wps.moffice_eng/.Cloud

Published

2025-07-22

How to Cite

Blanco Gómez, M. R. ., Téllez Lazo, L., & Infante Cabrera, Y. O. (2025). Introduction, generalization and evaluation of impacts of doctoral thesis results. Applied methodology in Las Tunas. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(3), 82–95. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2095

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>